Annons

Givande Ljuskurs :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som lägger upp bilder efter en sådan här ljuskurs - kan ni inte beskriva tanken med bilden, hur ni har ljussatt/typ av ljussättning osv... Förutom att en del bilder är väldigt snygga att titta på så ger det inte mycket om man inte vet tanken bakom. (inte här i forumet iallafall)

Eller är tanken med ljuskurserna bara att testa en färdig uppsättning med poserande modell för att få med sig bra bilder hem?

Lite provocerande kanske, men håller ni inte med om att det vore intressant att veta hur ni gått tillväga?

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Ni som lägger upp bilder efter en sådan här ljuskurs - kan ni inte beskriva tanken med bilden, hur ni har ljussatt/typ av ljussättning osv... Förutom att en del bilder är väldigt snygga att titta på så ger det inte mycket om man inte vet tanken bakom. (inte här i forumet iallafall)

Eller är tanken med ljuskurserna bara att testa en färdig uppsättning med poserande modell för att få med sig bra bilder hem?

Lite provocerande kanske, men håller ni inte med om att det vore intressant att veta hur ni gått tillväga?

Mvh /Peter

För mig var det första gången jag hade möjlighet att fotografera i en studio med riktigt bra ljus och en van modell. Jag nöjde mig med att prova ljussättningar som Janne föreslog och försökte bara arrangera modellen lite grann. Vid en eventuell fortsättningskurs skulle jag nog prova lite fler egna idéer och vara mer kreativ.
Nu är jag nöjd med att få bra bilder med föreslaget ljus :)
 
Gå till sid 4 i den här tråden och titta på de bilder som Göran Säll hänvisar till. Han har mycket föredömligt berättat vilka ljussättningar som vi kursdeltagare fick pröva.
 
leifb skrev:
Gå till sid 4 i den här tråden och titta på de bilder som Göran Säll hänvisar till. Han har mycket föredömligt berättat vilka ljussättningar som vi kursdeltagare fick pröva.
Får lov att instämma med Leif, jag påverkade egentligen inte själva ljussättningen något. Det har jag däremot börjat med nu när jag skaffat eget ljus.
 
peter_wahlström skrev:
Ni som lägger upp bilder efter en sådan här ljuskurs - kan ni inte beskriva tanken med bilden, hur ni har ljussatt/typ av ljussättning osv... Förutom att en del bilder är väldigt snygga att titta på så ger det inte mycket om man inte vet tanken bakom. (inte här i forumet iallafall)

Eller är tanken med ljuskurserna bara att testa en färdig uppsättning med poserande modell för att få med sig bra bilder hem?

Lite provocerande kanske, men håller ni inte med om att det vore intressant att veta hur ni gått tillväga?

Mvh /Peter

Hej Peter.

De här ljuskurserna är nog mer att se som en introduktion till studiofotografering. Se och inse fördelen med studioblixtar jfr den vanliga blixten ovanpå kameran. Få se hur olika ljus faller, hur olika skuggor blir till med olika reflektorer bounsrar mm. En möjlighet till att få prova på olika ljus/ ljussättningar och få med sig några bra bilder hem.

mvh.

/Janne
 
Bra svar! Jag förstår syftet med kursen.
Visst är det kul att plåta i studio!

Ett bra sätt för att skapa mersmak hos vissa eller att få andra att fårstå att de ska hålla på med naturfoto.

Finns många och bra exempel i studiopoolen att titta på om man vill lära sig mera. Men man blir lite frustrerad när man ser så många fina porträtt och funderar på hur det är ljussatt. Trots att man kan gissa sig till det mesta så vill man bara veta mer mer och mer.. =o)

Hälsningar,
Peter
 
Jag hade mycket glädje av kursen då jag gick den när jag hade funderingar på att köpa någon typ av blixtar men ringa kunskaper. Att ha med sig många bilder hem och kunna studera resultaten efteråt gjorde att lärandet fortsatte långt efter att kursen var slut.
Ett varningens finger är att det blir dyrare än man räknat med. Sedan kursen har jag köpt två blixtar, några tillbehör, bakgrundsstativ och en bakgrund. Även en glugg vars like jag fick prova av en medkursare. Även om jag köpte blligt så har det blivit ca 10000 bagare. Men kul är det och nu kan jag reproducera det jag lärde mig på kursen och prova nya varianter.
 
Missade den här omgången. Vill absolut stå först i listan för nästa kurstillfälle. Hur gör jag då? alt. kan någon rekommendera samma sorts kurs med annan arrangör?
 
På sidan 2 i denna tråden står det om bikakeraster. Vad är det satt på för blixt/lampa?

Kan man trycka på ett sådant raster på ett blixtaggregat typ Elinchrom BX 400?

Eller är det fastljus man använder det till?

Upplys mig! :)
 
cyppe skrev:
På sidan 2 i denna tråden står det om bikakeraster. Vad är det satt på för blixt/lampa?

Kan man trycka på ett sådant raster på ett blixtaggregat typ Elinchrom BX 400?

Eller är det fastljus man använder det till?

Upplys mig! :)

44 cm reflektor o raster funkar utmärkt till BX 400, min favoreflektor :)

/Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.