Annons

Givande Ljuskurs Aug -06

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne H

Aktiv medlem
Nu är vi igång igen med nya Givande ljuskurser.
Här visar vi vad vi senast hade för oss i Aifo´s lokaler i Bromma.
Modell var Ängla, ljuset på denna bild kommer från en Fresnell :)
 

Bilagor

  • 0989.2.jpg
    0989.2.jpg
    57.8 KB · Visningar: 653
Det var en lärorik kurs. Fick lite insikt i hur man ska belysa objekt. Fram tills nu har jag använt mig av standardbelysning när jag fotat i studio.
Av de bilder jag tog tyckte jag bara fyra styckan var värda att behålla.. För de som vill se så laddade jag upp de på min hemsida: www.spangerum.com
 

Bilagor

  • angla.jpg
    angla.jpg
    87.2 KB · Visningar: 469
Var ju tvungen att testa mina nyinlärda kunskaper när jag kom tillbaks till kontoret. En snabb testuppställning och en halvt motvillig kund resulterade i detta. Inte helt illa pinkat ändå..
 

Bilagor

  • basic training-000490.jpg
    basic training-000490.jpg
    92 KB · Visningar: 472
Änglabild

Helg och tid att pula med annat än tråkiga tyska tekniktexter vid datorn...

Det visade sig för övrigt att datorn nådde nya höjder av seghet när utgångsformatet är 15 meg stora RAW-filer från den lånade kameran - filer som dessutom växer exponentiellt i Photoshop.

Hur som helt, här ett första smakprov. Mera på G!

Björn
 

Bilagor

  • 060823_studiokurs-15_redigerad-1_webformat.jpg
    060823_studiokurs-15_redigerad-1_webformat.jpg
    63.2 KB · Visningar: 455
Grym kurs. Perfekt upplägg för en som inte visste ett skvatt. Här en bild direkt från kameran.
 

Bilagor

  • engla_0029.jpg
    engla_0029.jpg
    9.3 KB · Visningar: 426
Cairer skrev:
Var ju tvungen att testa mina nyinlärda kunskaper när jag kom tillbaks till kontoret. En snabb testuppställning och en halvt motvillig kund resulterade i detta. Inte helt illa pinkat ändå..

Absolut INTE!
Härlig kontrast i bilden.

/Janne
 
Kan bara instämma i alla andras lovord. Det var helt enkelt skitroligt att få testa på det här med studiofotografering, och det gav minst sagt mersmak. Nu är jag väääldigt sugen på att själv skaffa mig ett par studioblixtar med tillbehör så jag kan leka själv. Kan dock hålla med Linda om att man glömde bort en hel del om inställningarna och wattsekunderna och allt vad det hette så fort man kom hem, så ett litet kompendium skulle ju inte sitta helt fel.

Nåja - jag har haft så fullt upp med jobb och annat sedan kursen att jag inte haft tid att bearbeta bilderna något, men jag lägger ändå upp några stycken här, eftersom alla ni andra gjort det...

Jag börjar med en från Fresnel-uppsättningen:
 
Hmmm... blev visst fel nyss - får se om den kommer här då. Fresnel-uppsättningen alltså...
 

Bilagor

  • studio_fresnel_litet.jpg
    studio_fresnel_litet.jpg
    48.8 KB · Visningar: 162
Ja det gick ju bra minsann! Då kör vi med en från den första uppsättningen, med jätte-softboxen:
 

Bilagor

  • studio1_litet.jpg
    studio1_litet.jpg
    47.8 KB · Visningar: 158
Hmmm.... färgerna blir mycket dassigare när jag lägger upp dem på nätet. Har det nåt med färgprofilerna att göra? Nåja - här kommer en från den andra (var det väl?) ljusuppsättningen:
 

Bilagor

  • studio3_litet.jpg
    studio3_litet.jpg
    48.1 KB · Visningar: 161
På ovanstående skulle jag - om jag haft tid och varit ensam med modellen - fixat till håret lite så man slapp alla lösa strån, men men...

Här är en till iallafall från samma uppsättning. Denna gång utan lättning från höger så att man får den där Rembrandt-trekanten på kinden:
 

Bilagor

  • studio2_litet.jpg
    studio2_litet.jpg
    47.4 KB · Visningar: 161
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.