Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gissa motivet igen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är mycket enklare än så. Finns som analog och digital. Jag använder en digital dagligen i mitt arbete som mekanikkonstruktör.

Du får väl ha en analog i bakfickan som backup... resonemanget verkar bekannt från något annat område :)

Jag har tyvär inte möjlighet att bevaka tråden på ett par timmar om jag lägger upp en bild så någon annan får tjuva. Jag ska iväg på AutoCAD-föreläsning till efter sex, jippi... :-( Utbildning förlagd efter klockan fyra brukar inte ge så mycket.

Ok, jag fortsätter med en bild till då.

Ledtråd: Den här är från 1944 men jag har även en från 1987. Originalet många "kopierat" poppis idag.

Bilagor

• new-1.jpg
    new-1.jpg
    2.5 KB · Visningar: 113
Just den biten är en typ av hållare, men det är bara en bit av hela saken. Har tagit med en större bit nu.

Bilagor

• new_2.jpg
    new_2.jpg
    26.8 KB · Visningar: 85
Anteman skrev:
Föresten, hur gick det med a-cad föreläsningen? Kunde hålla ögonen öppna hela tiden?

Det gick utmärkt. Liten grupp och rätt mycket praktiskt så vakenheten var inget problem. Dock är det rätt segt när man har ett hum om vad man pysslar med och blir klar för fort:)

Helt riktigt. En Willys Jeep.
Trevigt att höra att fler här på FS håller på med CAD.

Din tur med en bild.

Bilagor

• willys mb299998_04_liten.jpg
    willys mb299998_04_liten.jpg
    53.4 KB · Visningar: 78
gitte edelman skrev:
Bara för oss icke-invigda fossil (el. rättare: mig icke-invigda fossil); vad är auto-CAD?
Auto-CAD är ett mycket användbart program för ritningsframställning. Man gör helt enkelt sina ritningar av maskindelar (eller hus eller vad man nu vill rita) där i stället för på papper.

Eftersom Mange verkar upptagen kör jag en till bild, jag såg ju faktiskt att det var en Jeep:)

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    9.6 KB · Visningar: 148
Har du grävt fram en diskus?

Kan för övrigt rekomendera 3D-CAD. Jobbar i SolidWorks sedan 1999. Jäkligt trevligt - och enkelt. Lättare för icke-invigda fossil att förstå-sig-på när de tittar på resultatet ;-)

Diskus är helt åt skogen, men att gräva fram var nog inte så tokigt...

Vi har jobbat både med I-DEAS och NX3 i maskinsammanhang men nu är det FactoryCAD som gäller. Jag skulle då inte vilja rita, constraina och visualisera en hel fabrik i något av de programen:) Snacka om overkill.

Är det månne en kruka som är upp-och-ner vänd?

Blir lite overkill ja... jobbit med alla detaljer som ska ritas och sen läggas in i sammanställningar, pust.

Ingen kruka, inte upp-och-ner. Det är rent av dåligt att vända upp-och-ner på grejen.
De tre olikfärgade områdena har olika ursprung men liknande funktion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar