Ah, då klarnar det lite! Om PS inte arbetar med 16-bitar internt så blir det mindre intressant med 16-bitar som argument för PS. Skulle vara kul att veta, ska kolla lite och se om jag hittar ett svar!
Jo, punkt 1 var lite slarvigt beskriven! Ponera att du har en bild där 16-bitar är original så att säga. Visst blir arbetet ogjort även då? För att man ska kunna arbeta med 16-bitar måste först kameran/scannern leverera 16-bitar och dessutom ska inget annat behöva användas än just kurvor, nivåer, plåsterpensel och oskarp mask, inte sant? Är då 16-bitar/kanal ett starkt argument för PS och då mot Gimp?
En till intressant fråga som jag faktiskt inte är säker på: om man konverterar till 8 bitar/kanal och gör justeringar där, kan den interpolerade datan på något sätt förhöja upplevelsen om många beräkningar ska göras? Vi är nog nere på algoritmnivå nu, men det är synnerligen intressant!
Någon som är väl insatt i bildbehandling och PSs/Gimps interna strukturer får gärna hjälpa till!