cough
Guest
.
Varför GIMP? Bara för att det är gratis? Ge mig ett, säger ett, bra argument innan jag installerar av..
.
Varför GIMP? Bara för att det är gratis? Ge mig ett, säger ett, bra argument innan jag installerar av..
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
michap skrev:
Det är gratis och..äh...open source och gratis...och...
/Micha
Jag håller inte med dig men vi har kanske olika behov. Jag upplever att jag har mer kontroll i Gimp än med klickfunktionerna i Elements.jimh skrev:
Photoshop elements som är en kompetentare produkt än Gimp
Gimp är gjort för webben. Om bilderna ska ut i tryck så är Gimp ännu inte moget för det (men det är på väg). Skriptfunktionen i Gimp är trevlig om man bara orkar att sätta sig in i den. CinePaint (också gratis) som används inom filmindustrin är baserat på Gimp.cough skrev:
eller kan Gimp något som något av de andra inte kan och jag inte upptäckt? Gör Gimp något bättre eller sämre än t.ex. PS?).
puppetm skrev:
Du borde veta bättre än att uppmuntra till piratkopiering?
Jag laddade hem gimpen igen för att kolla och nu finns det faktiskt förhandsvisning i kurvor och nivåer, så nu är jag inte lika kategorisk i mitt dissande längre.jimh skrev:
Gimp har väl fortfarande ingen förhandsvisning av verktyg som kurvor och nivåer?
Precis. För att inte tala om det faktum att vi alla här är fotografer. Man får väl förmoda att de som propagerar för piratkopiering inte heller bryr sig om någon använder deras bilder utan att betala för det. Nåväl, stickspår.jpersson skrev:
Piratkopiering är ett otyg. Jag jobbar på ett litet mjukvaruföretag. Det är inte roligt att se vår mjukvara piratkopierad på nätet
Kolla på Picturewindow Pro. Jag har inte testat det själv men jag har en känsla av att det kanske kan vara nåt sånt du är ute efter.cough skrev:
när man är ute efter "bilden i huv'et" störs man av alltför tekniska aspekter i hanteringen,
cough skrev:
"Tennis, anyone?"
Alla nödvändiga verktyg funkar i 16 bitar. Kurvor, nivåer, plåsterpensel och oskarp mask. Mer behövs egentligen inte även om jag och många med mig saknar t ex justeringslager.Cederbom skrev:
Gimp saknar visserligen 16-bitars hantering, men var i PS hittar men det? Det enda jag kan komma på är i så fall de interna filtren där PS måhända kör i 16-bitar. Väljer man att arbeta med 16-bitar/kanal så fungerar ju inte hälften av alla verktyg.
För en fotograf är det inget stort problem. För en amatörfotograf är det ett icke-problem. De som har behov av cmyk har dessutom garanterat råd med riktiga Photoshop.Cederbom skrev:
Ett större problem, och kanske den största orsaken till att Gimp inte används av stora företag är bristen på stöd för CMYK