Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Gigapan?
- Trådstartare defiant
- Start datum
iBoat
Aktiv medlem
någon som har kört denna eller har förslag på liknande produkter?
Jag kör med Gigapan Epic Pro. Vad vill du veta?
iBoat
Aktiv medlem
är den lätt att jobba med? är den prisvärd, räcker det med vanlgt stativ eller behöver jag mer special prylar?
Om den är prisvärd är ju relativt. Min har betalat sig flera gånger om, men har man det som intresse och hobby kan det väl vara tveksamt. Man måste ju inte ha ett motorhuvud för att ta stora panoraman, det räcker med ett vanligt panoramahuvud.
Om man har en tung kamera och ett långt tele blir det lätt över 5 kg och då är ett riktigt stadigt stativ ett måste. Med brännvidder på 200-500 mm blir minsta rubbning av stativet många meter i motivet.
Annars är den väldigt lätt att jobba med, det mesta säger sig själv.
iBoat
Aktiv medlem
är det pro man skall ha för systemkamera eller klarar man sig med en mindre modell?
Jag tror att Gigapan rekommenderar Pro för DSLR. Har inte provat de andra.
Det känns som bra kvalitet på själva huvudet och det är rätt fashinerande att den kan flytta sig extremt lite i taget, 0,04° vertikalt och 0.12° horisontellt. Fortfarande med stor precision. En annan kul sak är att tekniken är hämtad från NASA. Samma teknik användes när de skickade upp en robot till mars som åkte runt och tog bilder.
Andra saker är mindre bra. Sladden som följer med var av usel kvalitet, min delade sig när jag skulle dra ut den ur kameran. Eftersom det är en specialsladd som inte går att köpa här är det rätt dumt. En annan sak är att snabbfästet till kameran också är special. Blir man av med den är det kört. Den liknar Manfrottos snabbfäste men passar ändå inte.
iBoat
Aktiv medlem
kanske vettigt att kolla på manuella, dock så är Manfrottos varianter ganska dyra oxå.. fast mindre saker som kan gå sönder på den![]()
Manfrottohuvudet är rejält och gediget men det finns rätt många andra märken. När det gäller Gigapixelbilder med lång brännvidd och stora avstånd är inte nodpunkten särskilt viktig. Den blir viktigare ju kortare brännvidd och ju närmare motivet man är (parallellförskjutningen blir större).
De här verkar ok: http://www.nodalninja.com/
iBoat
Aktiv medlem
är kanske inte ufter Gigapixel bilder i första hand utan panorama i största allmänhet ..
hur bra är Manfrottos Multirow funktion kontra om man kör något utan?
Det går att göra panoraman med ett vanligt stativhuvud också, till och med på frihand, men om man inte har en anordning som gör att man kan hitta nodpunkten blir det nödvändigt att ha ett stort överlapp, kanske 50% mot normalt 20-30%. Nodpunkten är den metallring som brukar finnas runt framkanten på objektivet. Kameran ska alltså rotera kring den punkten både i sidled och djupled.
Senast ändrad: