Annons

Gfu?

Produkter
(logga in för att koppla)

eldduva

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att gå GFU (grundläggande fotografisk utbildning på fotoskolan sthlm) i höst. Jag tycker kursen verkar bra, men jag är lite orolig för att de lägger mycket vikti vid digital bildbehandling, vilket jag redan kan. Är även lite orolig att det är mer av en "nybörjarkurs" där de går igenom saker som bländare/slutartid, vilket jag också redan kan.

Nån som gått den och vill berätta lite?
 
eldduva skrev:
Jag tycker kursen verkar bra, men jag är lite orolig för att de lägger mycket vikti vid digital bildbehandling, vilket jag redan kan.

Hej, jag har jobbat med digital bildbehandling professionellt under 10 års tid, men inte är jag fullärd inom detta område trots det. Killen som uppfann Photoshop, Thomas Knoll, hävdar att han kan 30% av programmet.

Så det finns nog kvar en del att lära sig ;-), både för dig och mig.

Stefan
 
Haha, jo, givetvis :)

Men då detta är en grundkurs antar jag att de börjar, om inte från noll så iallafall från så pass grundläggande kunskaper som jag anser mig ha. Och det vore ju ett slöseri med pengar..
 
eldduva skrev:
Hej!

Jag funderar på att gå GFU (grundläggande fotografisk utbildning på fotoskolan sthlm) i höst. Jag tycker kursen verkar bra, men jag är lite orolig för att de lägger mycket vikti vid digital bildbehandling, vilket jag redan kan. Är även lite orolig att det är mer av en "nybörjarkurs" där de går igenom saker som bländare/slutartid, vilket jag också redan kan.

Nån som gått den och vill berätta lite?


hejan

Det bästa du kan göra e ringa till skolan och säga att du vill se kursplanen för kursen, där ska det stå vilka moment de ska gå igenom och vilka böcker de använder. Titta igenom det o om du känner då att allt det som står kan du redan så e det nog lite för grundläggade för dig ;)
Om du fortfarande e osäker så försök ta kontakt med den som är kursansvarig och fråga hon om vilken nivå de ligger på.

MvH
Tommie
 
eldduva skrev:
Men då detta är en grundkurs antar jag att de börjar, om inte från noll så iallafall från så pass grundläggande kunskaper som jag anser mig ha. Och det vore ju ett slöseri med pengar..

Jag undervisar inte på GFU och har inte koll på vilken nivå de startar på, men min erfarenhet är att det brukar gå rätt fort fram till mer avancerade nivåer.

Stefan
 
Jag gick där 07/08 och det var mycket digital bildbehandling från grunden. Men vi jobbade redan från början med kurvor och lager. Och man jobbar nästan hela tiden med sina egna bilder och ganska självständigt så om du känner att du redan kan ett moment så kanske du kan göra något annat. Det är lite olika nivå på eleverna vid GFU men det är en intensiv kurs. Jag tycker också att du ska ringa och fråga. För mig var GFU toppenbra men jag kunde nästan ingenting i photoshop när jag började.

Med vänliga hälsningar

Lotta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.