Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

GF1 - hur låsa fokus men inte exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

coastwalker

Medlem
Jag sätter focuseringsmetod på spotmätning. När jag trycker ner avtryckaren halvvägs låser jag skärpan men ljusmätningen låses också. Finns det någon inställning som gör att man kan låsa skärpan, komponera om bilden och kameran justerar då exponeringen efter den nya kompositionen. (jag vill alltså göra detta med avtryckaren, jag vet att det går med den speciella knappen AF/AE Lock men jag vill inte behöve trycka på den varje gång. )

Detta borde gå tycker jag, men jag hittar inte hur man ställer in det. Jag vill använda denna metod ihop med en optisk sökare.

/Gustav
 
Borde det inte funka att bara slå över till manuellt focus efter att AF jobbat färdigt?

/Peter
 
Det funkar säkert men det var ju inte det jag frågade om. Jag vill ju sköta det med avtryckaren på samma sätt som man gör på varenda systemkamera.
Annars kan jag ju lika gärna använda AF/AE LOCK
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.