Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gepe Airduster skitar ner!

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Jag prövade igår min nyinköpta tryckluft, Gepe Airduster för att få bort damm från ett av mina objektiv. Ett stort misstag!!

Då jag försökte blåsa bort smutsen kom det plötsligt ut "stora" mängder vätska ur behållaren med stora torkfläckar som resultat (Vätskan täckte i princip hela frontlinsen, den avdunstade mycket fort). Försökte förgäves putsa bort fläckarna, vilket inte gick. Det verkar som den lämnat en fet film som är omöjlig att få bort.

Iallfall, dum som jag var tänkte jag vätskan endast var tillfällig(Jag prövade att blåsa och ingen mer vätska kom). Jag försökte därför ta bort damm även från ett filter. Nu pratar vi om ett sprutavstånd på minst 50cm. Det gjorde att det inte blev lika mycket vätska som på objektivet men istället blev det stänkfläckar.

Så nu sitter jag här med ett objektiv med en fet och suddig yta och med ett filter som har prickar. Hur gör jag för att få bort detta?

Jag kommer ringa till Scandinavianphoto imorgon och höra vad de säger.

Vätskan du ser är förmodligen gasen som kylts ner så kraftigt att den blivit flytande! Det som syns på linsen är nog frostskador/fläckar, tyvärr.

Men det känns inte som det är möjligt. Då jag blåste på filtret höll jag ett avstånd av säkert 50 cm för att vara på den säkra sidan. Det syntes tydligt att filtret "stänktes" ned. Det känns som om det isåfall är oanvändbart med luft på flaska för sådana här ändamål.

Dessutom, om det är frostskador/torkfläckar. Varför går det att smeta ut dem men inte att torka upp dem. Skall tillägga att objektivet är endast em vecka gammalt och var "fettfritt" innan.

Jag har förstört ett objektiv på det där sättet. Mitt fina minolta 28/2.8 som fick en dusch av frusen kväve och som inte funkade alls sen.
Det lät som om det var grus i hela fokussystemet efteråt. Gick inte vrida runt helt heller.

Tror att metallen blev förstörd då den blev så kall.
Jag kör inte med luft på burk mer :(

Tror att metallen blev förstörd då den blev så kall. Jag kör inte med luft på burk mer :(
Jo, det är ju risken med komprimmerad luft och gas. Expansionen gör den riktigt iskall. Kan komma ner till -100c eller så vilket givetvis inte alls är bra för komponenterna.

Trixet är att köra mycket korta blåsningar så att gasen inte hinner kyla ner.

andewid skrev:
Jo, det är ju risken med komprimmerad luft och gas. Expansionen gör den riktigt iskall. Kan komma ner till -100c eller så vilket givetvis inte alls är bra för komponenterna.

Trixet är att köra mycket korta blåsningar så att gasen inte hinner kyla ner.

Kylan gör att olika delar bryts loss från andra inte fullt så nedkylda. Man ska vara försiktig med tryckluft, det ger mekaniska påfrestningar och kan ge kondens på omöjliga ställen.

Korta blås är en bra strategi oavsett utrustning.

Det "feta" förstår jag inte varifrån det kommer. Låter livsfarligt. Någon olja i kompressorn?

Jag kör också med GePe AIR och det är helt suveränt!

Luften är i flytande form och skakar du burken innan eller skvalpar runt med den så kan det komma vätska.

För att vara helt säker - blås lite försiktigt vid sidan om innan du rengör objektivet. Jag har blåst rent mina många gånger och är man bara försiktig kan ingenting hända. Däremot ska man aldrig blåsa rätt in i ett kamerahus för att försöka blåsa bort damm från sensorn eller liknande.

Ditt objektiv är inte förstört. Kolla gärna med din handlare vad som är mest optimalt att rengöra med.
//Peter

Frolicc skrev:
Men det känns inte som det är möjligt. Då jag blåste på filtret höll jag ett avstånd av säkert 50 cm för att vara på den säkra sidan. Det syntes tydligt att filtret "stänktes" ned. Det känns som om det isåfall är oanvändbart med luft på flaska för sådana här ändamål.

Det låter nästan som om du fått en "dålig burk". Om man skakar burken precis innan man blåser så kan man få ut vätskedroppar, speciellt om burken är nästan full (och vätskenivån är nära ventilen upptill) och man blåser kraftigt.

Lite efterforskningar tyder på att nästan alla "luftburkar" innehåller difluoretan eller tetrafluoretan (oftast 1,1-difluoretan och 1,1,1,2-tetrafluoretan). Dessa har kokpunkter på -25° resp. -27° C (den lägsta temperatur vätskan får), och ångbildningstryck på ca 5.5 respektive 6.5 bar vid rumstemperatur (det tryck som uppstår inne i flaskan).
Lämpliga gaser som finns i luft (kvävgas eller koldioxid) har alldeles för högt tryck för att gå att ha i en sprayburk, och är farligt kallt om det kommer ut.

Dessa ämnen avdunstar fullständigt (så fort de blir varmare än -25° C). Däremot kan kall gas kyla ner omgivande luft så att vattnet däri kondenserar och hamnar på linsen, men det brukar inte vara nåt problem att få bort. Vattnet (eller vätskedroppar i sprayen) kan också driva ut smuts (eller någon vattenlöslig ytbeläggning) på glaset till ringar/fläckar som blir kvar när vätskan avdunstat.
Om man håller burken upp&ner så det kommer ut en massa vätska blir det kanska ordentliga fläckar, mer än vad jag tycker kan förklaras enligt ovan. Kanske innehåller det nån slags smörjmedel från kompressorer och ventiler från tillverkningen, men dessa borde aldrig vara något problem om man sprejar "försiktigt". Sådant har inte varit något särskilt problem att putsa bort när jag testat (använder Clas Ohlsons burkar).

För att testa: Ta en badrumsspegel (eller fönsterruta) och rengör den ordentligt. Spreja (håll den rakt, och skaka inte innan). Om det är vatten eller spraydroppar som hamnar på glaset bör dessa försvinna rätt fort, om nåt annat är kvar så är det nog en förorening från flaskan.

Får nog ta en tur in till Greens Foto och se vad de har att erbjuda i rengörnnigsideer. Det feta på objektivet sitter som berg. Man kan kladda runt det men det släpper ej från ytan.

Skall tillägga att jag inte skakade eller skvalpade burken, jag blåste försiktigt innan jag började med objektivet.

Vad innehåller Gepe airduster egentligen?

Jag använder aldrig sånadär tryckluftsburkar till någonting ömtåligt. Det kommer jämt nå skit från dom, det är för riskabelt.

Däremot funkar gepe airduster bra till neg och neghållare.
Men det är det väl inte så många som bryr sig om i denna digitala ålder.

/Henri

eatfrog skrev:
Jag använder aldrig sånadär tryckluftsburkar till någonting ömtåligt. Det kommer jämt nå skit från dom, det är för riskabelt.

Däremot funkar gepe airduster bra till neg och neghållare.
Men det är det väl inte så många som bryr sig om i denna digitala ålder.

/Henri
Jag anv. det häromveckan till att damma av neg., precis som du Henri.

Det blev rejäla torkfläckar på negativen. Jag sköljde om dem och fläckarna försvann.

Någon oljehinna fanns det inte.

Ta linsputsvätska eller Yes diskmedel till hjälp Marcus.

Har använt en sådan där sprayburk en gång med likartad resultat som Marcus beskriver. Har sedan många år inköpt från Apoteket en sån där gummituta, eller vad det nu heter. Den är avsedd för att fyllas med vatten och spruta i örat om man har vaxpropp eller liknande. Den funkar ua. billig och outslitlig samt effektiv!
Bertil

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar