Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gepe Airduster skitar ner!

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp lite isopropyl på apoteket. Det är vad man använder på många lab för att rengöra prylar. Funkar inte till sensorer i DSLRer men jag har använt det till mina objektiv och filter för att lösa feta ytor mm.

Jag har nu prövat med att spreja en spegel med samma resultat som med filtret. Det blir små små torkfläckar över hela ytan även då burken används helt lodrät.

Problemet är att dessa verkligen sitter som berg! Är det säkert att använda isopropylalkohol som rengörare? Finns det någon ytbehandling på linsen som kan ta skada?

Objektivet det gäller är det mycket plastiga eos ef 50mm 1.8.

OK visste inte att du hade en leksakskamera ;)

Vågar inte uttala mig om det kan påverka ytbeläggningar. Har inte gjort det på mina Nikon- och tokinaprylar dock.

Så länge frontlinsen är av glas borde den tåla det mesta. Antireflexbehandlingar och sånt brukar vara stenhårda, nån slags optiskt pansar.

Isopropylalkohol (isopropanol) är f.ö. samma goja som finns i spolarvätska. Ingen särskilt arg kemikalie, ska knappast vara någon fara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar