Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
genvägar?
- Trådstartare berggren4
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
Det finns inga genvägar
Ett genuint intresse och mycket mycket övning är det absolut enda som fungerar
Dock så är det ju absolut så att olika inlärningsvägar fungerar olika bra för olika människor. Vissa föredrar böcker, andra föredrar kurser, vissa föredrar att läsa på nätet och sen gå ut och testa. Här behöver du ju hitta det sätt som passar just dig bäst. Du skriver "Har läst lite olika böcker osv men glömmer alltid bort vilka inställningar som är vilka" vilket får mig att ana att du kanske inte tycker det är så himla kul och sitta och traggla böcker. Har du läst artiklarna här på FS? Det finns ett antal grundläggande artiklar under rubrik "Fotoskolan" som är riktigt bra!
Det grundläggande är ju dock inte så svårt att hålla koll på. Slutartid, bländare och ISO. De tre sakerna är helt tveklöst viktigare att ha koll på än allting annat. Har du bara förstått sambandet mellan bländare och slutare och ISO så är du en god bit på väg
Ett genuint intresse och mycket mycket övning är det absolut enda som fungerar
Dock så är det ju absolut så att olika inlärningsvägar fungerar olika bra för olika människor. Vissa föredrar böcker, andra föredrar kurser, vissa föredrar att läsa på nätet och sen gå ut och testa. Här behöver du ju hitta det sätt som passar just dig bäst. Du skriver "Har läst lite olika böcker osv men glömmer alltid bort vilka inställningar som är vilka" vilket får mig att ana att du kanske inte tycker det är så himla kul och sitta och traggla böcker. Har du läst artiklarna här på FS? Det finns ett antal grundläggande artiklar under rubrik "Fotoskolan" som är riktigt bra!
Det grundläggande är ju dock inte så svårt att hålla koll på. Slutartid, bländare och ISO. De tre sakerna är helt tveklöst viktigare att ha koll på än allting annat. Har du bara förstått sambandet mellan bländare och slutare och ISO så är du en god bit på väg
Anders Östberg
Guest
Jag tror det kommer med erfarenhet, tänk på vad du vill åstadkomma i en bild (t.ex. kort skärpedjup eller panorering som visar rörelse) och vilken parameter på kameran som påverkar detta. Fota mycket helt enkelt, och tänk på vad du gör, så sitter det efter ett tag.
Bengf
Aktiv medlem
Hej på er..
Är ju ny på det här med systemkameror..
Har läst lite olika böcker osv men glömmer alltid bort vilka inställningar som är vilka, vilka som passar bäst m.m
Nån som har några bra tips på hur man ska komma ihåg allt detta?
Kollade på dina bilder, saknar lite bättre skärpa på Lejonet, vad andvänder du för optik. den kameran du har är kapabel att ta mycket fina bilder, som är svåra att skilja på mångdubbelt dyrare modeller. om du haft en bra kompakt förut, som ofta räcker förvånansvärt långt till vardagsbilder och genom sitt fantastiska skärpedjup, är väldigt förlåtande med skärpan, en vacker sommardag där kompakten kommer bäst till sin rätt. man kan lätt förvänta sig förmycke av sin första DSLR, därför skrev jag lite om kompakter i början, jag ser nog inga direkta genvägar, utan starkt intresse och mycket fotande banar vägen till mer kunskap om sin kamera, och att besöka fotosidan, anteckna lite i en liten bok och ta med dig när du går ut och fotar. Lycka till. //Bengt.
tannler
Aktiv medlem
Inlärning genom stegvis upptrappning är en bra metod.
Lek med en inställning i taget, ex.vis A, där Du själv bestämmer bländare
( påverkar sjärpedjupet ) och överlåter åt kameran att ställa in exponeringstiden.
Gör sedan samma sak med S, där Du själv bestämmer exponeringstid
( påverkar rörelseoskärpan ) och överlåter åt kameran att ställa in bländaren.
Gå sedan till M - och ställs själv in både bländare och tid.
Det är en långsam och frustrerande syyselsättning att tränga in i hantverket fotografering. Knäppa kort är mycket enklare, men så snart Du vill vidare, blir det svårt, långsamt och frustrerande - men det finns ingen annan väg.
Lek med en inställning i taget, ex.vis A, där Du själv bestämmer bländare
( påverkar sjärpedjupet ) och överlåter åt kameran att ställa in exponeringstiden.
Gör sedan samma sak med S, där Du själv bestämmer exponeringstid
( påverkar rörelseoskärpan ) och överlåter åt kameran att ställa in bländaren.
Gå sedan till M - och ställs själv in både bländare och tid.
Det är en långsam och frustrerande syyselsättning att tränga in i hantverket fotografering. Knäppa kort är mycket enklare, men så snart Du vill vidare, blir det svårt, långsamt och frustrerande - men det finns ingen annan väg.
berggren4
Medlem
Tack o hej
Hej
Optiken är en Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 (SAL-1870) om jag inte fattat fel, den följde med kameran när jag köpte den.
När det gäller lejonet så fotade jag genom en glasruta, vilket kanske gjorde sitt?? men jag använde dessutom autoläget samt det sista avgörande va nog en autoredigering i adobe photoshop som man kanske inte skulle gjort.. men man måste ju laborera lite.. ska nu bara komma på vilket som gjort skärpan oskarp
Kollade på dina bilder, saknar lite bättre skärpa på Lejonet, vad andvänder du för optik. den kameran du har är kapabel att ta mycket fina bilder, som är svåra att skilja på mångdubbelt dyrare modeller. om du haft en bra kompakt förut, som ofta räcker förvånansvärt långt till vardagsbilder och genom sitt fantastiska skärpedjup, är väldigt förlåtande med skärpan, en vacker sommardag där kompakten kommer bäst till sin rätt. man kan lätt förvänta sig förmycke av sin första DSLR, därför skrev jag lite om kompakter i början, jag ser nog inga direkta genvägar, utan starkt intresse och mycket fotande banar vägen till mer kunskap om sin kamera, och att besöka fotosidan, anteckna lite i en liten bok och ta med dig när du går ut och fotar. Lycka till. //Bengt.
Hej
Optiken är en Sony DT 18-70mm F3.5-5.6 (SAL-1870) om jag inte fattat fel, den följde med kameran när jag köpte den.
När det gäller lejonet så fotade jag genom en glasruta, vilket kanske gjorde sitt?? men jag använde dessutom autoläget samt det sista avgörande va nog en autoredigering i adobe photoshop som man kanske inte skulle gjort.. men man måste ju laborera lite.. ska nu bara komma på vilket som gjort skärpan oskarp
Walle
Aktiv medlem
Stavfel/Slarvfel
Lyssna på Lennart, samtidigt som du har din anteckningsbok med dig!
Testa att ta en bild på största bländare (t.ex. f/3.5 eller f/5.6 beroende på hur mycket du zoomar), testa sen att ta en bild på en betydligt mindre bländare (kanske f/16 eller till och med f/22.) Notera vad som händer med skärpedjupet. Notera också vad som händer med slutartuden. Öka nu ISO till max. Notera vad som händer med slutartiden.
Tack för alla svar.. ska skaffa mig en liten anteckningsbok o skriva ner lite vilka lägen som är vilka o till slut lär jag mig nog
Tack igen
Lyssna på Lennart, samtidigt som du har din anteckningsbok med dig!
Testa att ta en bild på största bländare (t.ex. f/3.5 eller f/5.6 beroende på hur mycket du zoomar), testa sen att ta en bild på en betydligt mindre bländare (kanske f/16 eller till och med f/22.) Notera vad som händer med skärpedjupet. Notera också vad som händer med slutartuden. Öka nu ISO till max. Notera vad som händer med slutartiden.
Senast ändrad:
tannler
Aktiv medlem
Klart du gör - det handlar bara om träning. Till slut sitter sambandet mellan ISO, tid och bländare i tyggmärgen och Du "vet" instinktivt vad olika inställbingar får för resultat. Att vi berättar det för Dig är meningslöst ( kallas för meta-träning - duger inte i detta fall ), det är för många variabler som samverkar.Tack för alla svar.. ska skaffa mig en liten anteckningsbok o skriva ner lite vilka lägen som är vilka o till slut lär jag mig nog
Tack igen
Anteckningsbok är en bra hjälpreda, men jag tror att det handlar mer om mängdträning och att Du går systematiskt till väga för att lära Dig vad som händer när Du "skruvar".
Happy shooting.
Bengf
Aktiv medlem
Hej
glasruta då förstår jag, känn dig lugn, fota vidare.
tannler
Aktiv medlem
Låt Dig inte nedslås av allt sk-tprat om SAL1870. Det är ett hyfsat kit-objektiv, hästlängder före det skräp som en annan kameratillverkare "kastet med". Det är dock inget objektiv som Du kommer att leva länge med, men för att lära Dig grunderna och komma in i hantverket behöver Du inte annat.
Återkom när Du frustreras över att Du inte kan göra det Du vill, _trots_ att Du vet att Du gjort rätt. Då är det dags att höja kvaliten på grejorna - nu är det bara slöseri med pengar.
Återkom när Du frustreras över att Du inte kan göra det Du vill, _trots_ att Du vet att Du gjort rätt. Då är det dags att höja kvaliten på grejorna - nu är det bara slöseri med pengar.
JazzBass
Aktiv medlem
Den enda genvägen, om man kan kalla det för det, är att faktiskt läsa på ordentligt. Då slipper du göra alla fel som man annars lätt gör och din inlärningskurva blir mycket brantare än vad den annars skulle vara. Läs kameramanualen och testa allt som står i den. Då kan du så småningom det mesta värt att kunna om din kamera. Läs en bok om digital fotografering och fotokomposition och testa allt du läser om. Läs frågor och svar här på forumet. Läs så mycket du kan om foto, kort och gott...
Det som också är väldigt viktigt när det gäller foto med digitala systemkameror är bildbehandlingen. En enkel regel som jag lärde mig först efter ett par månader med systemkamera (läste det här på FS), är att alltid skärpa bilden efter förminskning, t.ex. före uppladdning hit till FS.
ISO, slutartid och bländare är bara början. En annan, nästan lika viktig sak när det gäller det tekniska är att vitbalansera rätt. En tredje sak är att känna till och kunna använda de olika ljusmätningsmetoderna rätt. Fota gärna i raw och lär dig framkalla bilderna i en råkonverter, det ger mycket mer möjligheter än om du fotograferar direkt i jpeg.
Det som också är väldigt viktigt när det gäller foto med digitala systemkameror är bildbehandlingen. En enkel regel som jag lärde mig först efter ett par månader med systemkamera (läste det här på FS), är att alltid skärpa bilden efter förminskning, t.ex. före uppladdning hit till FS.
ISO, slutartid och bländare är bara början. En annan, nästan lika viktig sak när det gäller det tekniska är att vitbalansera rätt. En tredje sak är att känna till och kunna använda de olika ljusmätningsmetoderna rätt. Fota gärna i raw och lär dig framkalla bilderna i en råkonverter, det ger mycket mer möjligheter än om du fotograferar direkt i jpeg.