Advertisement

Annons

Gelatin i film!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni kan med gott samvete sluta spekulera kring mina avsikter med denna tråd.
Jag har absolut ingen vilja att stödja en industri som exploaterar djur. Definitivt inte till en fritidssyssla.
Nu vill säkert flera personer diskutera om den veganska aspekten och allt möjligt. Vi håller oss till trådens syfte:
Finns det alternativ till fotofilm med gelatin?
Den som vill glänsa med sina kunskaper eller förutfattade meningar kan med nöje bespara mig & tråden det.
Besvara frågan, vill ni diskutera etik och moral o. dyl. föreslår jag att ni tar en titt på communityt Vegan.nu. Det tycker jag låter bra. Där kan ni diskutera i forumen. Ni blir garanterat bra bemötta. :)
Tack alla ni som tycks ha förstått trådens syfte och försökt hjälpa mig! Tack!
 
Senast ändrad:
Sonnaren skrev:


Du kunde ju leta litet själv på nätet innan du blir så grinig. Eller är kunskapen om vad adekvata sökord kan heta på engelska att betrakta som kunskap och därmed förkastligt, icke moraliskt och oetiskt?
Läs här, dina bekymmer kanske är över inom en inte alltför avlägsen framtid. http://www.derec.freeserve.co.uk/camera.html

Us
Min käre vän!
Grinig? Nu får du allt ta och ge dig.
Om du så väl tycker att jag kan leta själv. Låt bli denna tråd helt enkelt. Så jag uppfattat det finns det andra hjälpsamma människor. Om inte du vill vara en av dem så sak samma.
Men det här ger diskussion inget annat än en tråkig ton. Nu lägger vi ner det!
Tack för länken. Noterat.
Råkar du eller någon annan veta om digitalkameror innehåller animalier?
Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Svårt att tro det - att de innehåller animalier alltså - men det kan eventuellt vara lurigt med plaster. I regel är de väl petroleumprodukter men med dagens kemiska industri finns väl möjligheten att utgå från många organiska produkter. Man lär aldrig få veta. Sedan finns ju limvarianter med dubiöst ursprung. Skulle tro att man får handla i god tro, det är ju knappast troligt som sagt, men säker.....när kan man vara det??
Us
 
Sickan. skrev:

Råkar du eller någon annan veta om digitalkameror innehåller animalier?

Heh. Jag tycker det är bra att dagens ungdomar inte har något värre att oroa sig för än om deras kameror innehåller nermalda djur. :)




Så vitt jag vet innehåller digitalkameror precis (i genomsnitt) lika mycket animalier som alla andra elektronikprodukter, vilket torde vara minimalt.
 
Bestäm dig för en digitalkamera du gillar och skriv sedan ett mail till tillverkaren och hör efter om deras digitalkamera innehåller djur eller delar därav.

Min personliga gissning är att de inte gör det. Om du drar gränsen vid organiskt material blir det svårare.

Lycka till med ditt Fotograferande!

mvh

Johan
 
Vad jag har förstått så kan gelatin tillverkas av många olika saker, bl a Alger. Vem har sagt att gelatin i film är animaliskt? Annars kan man ju göra sin egen bladfilm och använda Gummi arabicum som filmbas....
 
Fundering

En fundering över ämnet i den här tråden. Som förtydligande kan jag skriva att jag inte riktar mig mot Sickan, men hans svar kommer antagligen vara intressant.

Vilket är värst: Kemikalierna och föroreningar i samband med framställning av film, kameror, CCD-plattor och elektronik som dödar djur, eller att använda gelatin från de samma?

Eller som GP sa i dag vid öppnandet av riksdagen "Kampen mot kemikalierna fortsätter".
 
kött

En annan lösning på problemet är att läsa Bibeln, gamla testamnetet, där det står "Allt kött är hö" och därmed är all veganism utskåpad...
 
Re: kött

asasel skrev:
En annan lösning på problemet är att läsa Bibeln, gamla testamnetet, där det står "Allt kött är hö" och därmed är all veganism utskåpad...

Nu har ju bibeln haft fel förut, och skrev inte Sickan adressen till vegan.nu i ett tidigare inlägg. Står det inte nått om avbildning i den där boken förresten? Eller tar den inte upp fotografering?

/ Johan
 
Re: Re: kött

J_Plupp skrev:


Nu har ju bibeln haft fel förut, och skrev inte Sickan adressen till vegan.nu i ett tidigare inlägg. Står det inte nått om avbildning i den där boken förresten? Eller tar den inte upp fotografering?

/ Johan

Vet ej, det är nog inte vara en av de 7 dödssynderna, men det kan ju vara idé att konsultera kyrkliga dignitärer som torde behärska området.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.