Annons

Gelatin i film!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sickan.

Guest
Hej!
Jag är väldigt ny inom fotograferandet. Väldigt ny här också för den delen.
Jag har en fråga jag gärna vill få besvarad.
Gelatin används i filmrullar av de flesta företagen som Agfa, Kodak osv.
Finns det någon sätt förutom digitalkamera att ta kort utan att använda material med gelatin?
Finns det andra filmer där man använder andra ämnen än animalier?
Jag hoppas någon kan besvara min fråga!
Tack på förhand!
MVH Sickan.
 
Eftersom jag inte vill racka ner på dina åsikter...

... så säger jag bara gudskelov att JAG inte har såna problem!

Per
 
Nu kommer jag kanske att få skit för det här men, hur vet man att digitalkameran i fråga inte är tillverkad av plast av kolatomer som en gång var ett djur?

Jag tycker att det känns ungefär lika långsökt...
 
Fast det är väl inte så svårt att fixa. Det är ju bara att sortera ut de små rackarna som härstammar från djur.
 
Sickan. skrev:
Hej!
Jag är väldigt ny inom fotograferandet. Väldigt ny här också för den delen.
Jag har en fråga jag gärna vill få besvarad.
Gelatin används i filmrullar av de flesta företagen som Agfa, Kodak osv.
Finns det någon sätt förutom digitalkamera att ta kort utan att använda material med gelatin?
Finns det andra filmer där man använder andra ämnen än animalier?
Jag hoppas någon kan besvara min fråga!
Tack på förhand!
MVH Sickan.
 
Sickan. skrev:
Hej!
Jag är väldigt ny inom fotograferandet. Väldigt ny här också för den delen.
Jag har en fråga jag gärna vill få besvarad.
Gelatin används i filmrullar av de flesta företagen som Agfa, Kodak osv.
Finns det någon sätt förutom digitalkamera att ta kort utan att använda material med gelatin?
Finns det andra filmer där man använder andra ämnen än animalier?
Jag hoppas någon kan besvara min fråga!
Tack på förhand!
MVH Sickan.
Risken att du skall få BSE är obefintlig om du inte äter av emulsionen. Störst risk om du injicerar den intrathekalt. Eller är det varsnällmotenkokampanjen?
 
Re: Re: Gelatin i film!

Sonnaren skrev:

Risken att du skall få BSE är obefintlig om du inte äter av emulsionen. Störst risk om du injicerar den intrathekalt. Eller är det varsnällmotenkokampanjen?

Tror att det är det sista som gäller.

Funkar det inte lika bra med gelatinblad? De är ju inte gjorda av kossor :-D
 
Jag är inte heller antikött, men det finns inget skäl att spotta sarkasmer på killen för att han har ett ideal han vill leva upp till?
 
Som jag ser det är det väl bara bra att man tar reda på gelatinbladen när kon väl är död. Ingen ko har någonsin fått sätta livet till bara för att vi ska kunna tillverka denna biprodukt.

Angående vilket system du ska välja tror jag digitalt är näranog det enda. Annars kanske en hålkamera med ett fotopapper i vore något. Tror inte att det är gelatin i basen av ett fotopapper, men är inte så himla insatt i det.

mvh

Johan
 
johanh skrev:
...Ingen ko har någonsin fått sätta livet till bara för att vi ska kunna tillverka denna biprodukt.

Ahhmm, faktum är att Kodak har haft kogårdar just för att få tillgång till perfekta klövar att koka gelatin av.

Tror dock inte de har det numera.

Och visst är det gelatin i fotopapper, det är i gelatinet som silverhalogenerna simmar runt.
 
Typiskt! Nåväl, hålkamera var det enda jag kunde komma på. Det verkar finnas gelatin i allt omkring oss förutom i digitala kameror.
Jag ska omvärdera min gelatinanvändning.
Tack för rättelsen Mikael.
 
Jo, men hur mycket gelatin talar vi om? Hur många filmrullar går det på en godispåse t.ex. Skulle tro att en påse lakritsbåtar motsvarar ett par års filmförbrukning för en intresserad amatörfotograf. Men det är klart - skall det vara gelatinfritt så ska det.
 
Jag uppfattar det som om du på ett nyktert sätt försöker åskådliggöra risken för att drabbas av BSE som följd av de animaliska beståndsdelarna i film. Samtidigt tror jag att frågeställaren vi utröna detta ev ideologiska skäl - vegan!
Emotionella skäl matchar dåligt med logiska!
 
Jo, BSE eller Cretzfeldt-Jacob (new) som misstänks vara identiskt -(har inte följt den forskningen det senaste året) var liksom det första som föll mig in. Det är alltså det förändrade prionprotein som eventuellt/troligen är den form som kan drabba både människa och nötkreatur. Det är ju så att det inte bara är klövar som används för gelatinframställning utan även rörben och diverse andra delar. Prionproteinet finns ju företrädesvis i centrala nersystemet men man har stark misstanke att det k a n finnas även i blodbildande organ - benmärg således.
Den "veganiska" sidan av saken var således inte min första tanke, och inte vad jag åsyftade när jag skrev "varsnällmot..........".
Tänkte mera på allmän snällhet mot djur.
Us
 
* off topic *

jag har alltid undrat om man överhuvud taget kan gå ut om man ska vara extrem i sin ideologiska djuruppfattning.
Rätt vad det är så trampar man på en myra eller liknande, eller står ihjäl en mygga.

Eller gäller bara den ideologiska uppfattningen för "gulliga" djur?

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.