lonian
Aktiv medlem
Framtiden får nog visa om Nikon och Canon verkligen kan dra nytta av sina vidare fattningar, för jag undrar verkligen om det har någon större praktisk betydelse idag annat än att det kanske är lättare för Nikon att få ihop sina konstruktioner an vad Sony har. Sigma har länge levt på att anpassa samma konstruktion till både Nikon, Canon och Sony och det leder förmodligen till kompromisser, för alla tillverkare vinner väl på att anpassa sina objektivkonstruktioner till just sina egna förutsättningar.
Karl Gillen skriver att: "Bredden på fattningen hjälper att göra ljusstarkare optik och ju grundare den är hjälper för vidvinkliga objektiv. " och det kan säkert vara en utmaning för Sony att få till det men de har ju hittills ändå lyckats hyfsat även med GM-seriens mer ljusstarka vidvinklar. Tycker ni att ni ser tecken idag på att Nikons vidare fattning skulle vara "en game changer" som helt ställer Nikons objektiv i någon särställning prestandamässigt? Det är ju ett antal Sony GM som de senaste åren fått bra press när årets utmärkelser ska fördelas. Allt kan väl inte förklaras med att Nikon och Canon ännu inte hunnit fylla hålen i sitt objektivutbud för R och Z eller ?
Bredden på Nikons Z fattning kan inte ensamt vara det som vinner över alla andra, det skapar fördelar exempelvis möjligheten att göra lätta objektiv som har väldigt bra optisk kvalité vilket jag tycker Nikon har lyckats med.
Teoretiskt går väl skapa adaptrar från både Canon och Sony till Nikon Z, än om Canon optiken inte hade fått någon fokus på avstånd gissar jag.
Sony till Nikon Z så finns det Megadap ETZ som tydligen skall fungera rätt bra.
Senast ändrad: