Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Hej vilket objektiv rekommenderas till nikon d 7000 när det gäller gatufotografering , kanske inte så optimal kamera för gatufotografering , men vill använda även till detta.

Det svåraste med gatufotografi är att våga rikta kameran mot andra människor.

Tele är vettigt om du föredrar att ta bilder "från andra sidan gatan". Skulle titta på 85mm/1,8 - eller en liten "skräpzoom" typ 55-200. Folk tappar snabbt sitt naturliga uttryck när du riktar en bjässeglugg som 70-200/2,8 mot dom på gatan.

Lätt vidvinkel har fördelen att du kan plåta människor ganska nära dig "off center", vilket kan ge intrycket att det inte är dom du fokuserar på. En 24mm fungerar bra till detta på APS-C. Gamla 24mm/2,8 AF-D begagnat till exempel.

Jag plåtar dock nästan allt gatufoto med 55mm normal motsvarande ex 35mm/1,8 AF-S DX, ett vettigt objektiv som är helt ok från f/2. Tycker den brännvidden klarar båda ovanstående metoder. Blir mer miljö från fel sida gatan, såklart. Så vill man närmre får man ta till tele.

Tänk dock på att ju längre brännvidd ditt objektiv har, desto tydligare blir det för den du avbildar att det är dom du siktar på, oavsett om du centrerar dom eller ej, vilket får många att reagera på mindre lyckade sätt.

Brännvidd

En brännvidd som motsvarar 35 eller 50 mm i 35mm format är perfekt. Ett nikon 35mm dx objektiv borde vara en bra utgångspunkt eftersom det motsvarar 50mm. Skippa zoom och tele - jobba istället på att våga gå nära!

Det svåraste med gatufotografi är att våga rikta kameran mot andra människor.

Tele är vettigt om du föredrar att ta bilder "från andra sidan gatan". Skulle titta på 85mm/1,8 - eller en liten "skräpzoom" typ 55-200. Folk tappar snabbt sitt naturliga uttryck när du riktar en bjässeglugg som 70-200/2,8 mot dom på gatan.

Lätt vidvinkel har fördelen att du kan plåta människor ganska nära dig "off center", vilket kan ge intrycket att det inte är dom du fokuserar på. En 24mm fungerar bra till detta på APS-C. Gamla 24mm/2,8 AF-D begagnat till exempel.

Jag plåtar dock nästan allt gatufoto med 55mm normal motsvarande ex 35mm/1,8 AF-S DX, ett vettigt objektiv som är helt ok från f/2. Tycker den brännvidden klarar båda ovanstående metoder. Blir mer miljö från fel sida gatan, såklart. Så vill man närmre får man ta till tele.

Tänk dock på att ju längre brännvidd ditt objektiv har, desto tydligare blir det för den du avbildar att det är dom du siktar på, oavsett om du centrerar dom eller ej, vilket får många att reagera på mindre lyckade sätt.

Med långt tele missar de flesta fotografen pga avståndet.

Däremot de som ändå ser fotografen känner sig förstås mer utpekade.

Mitt knep är, oavsett vidvinkel eller tele, att stå kvar efter man tagit bilden och aldrig gömma sig. Det känns bättre också. Stor kamera och synliga grejer är ett plus, då blir det tydligare att man inte smyger.

Absolut.

Sedan blir ögonblicket mer och mer kritiskt ju längre brännvidd man har. Med så lång brännvidd att man är "utanför radarn" är det mycket oftare som siktlinjen till motivet bryts av människor/fordon/dörrar etc.

Så för att summera: brännvidd är ett personligt val. Det svåra är inte att välja brännvidd. Det svåra är att våga fotografera andra människor. Gå på gatan med de(t) objektiv du redan äger - efter ett par promenader lär det vara rätt uppenbart om du trivs bäst med vidvinkel + f/8 + zonfokus + skjuta från höften på nära håll - eller hellre vill köra telezoom som kikarsikte.

Vill jag vara elak mot mitt eget val av objektiv skulle jag också kunna säga att det är "varken eller".

Med 55mm (~35mm DX) kan jag inte fotografera från höften, jag måste sikta. Och det är heller inte långt nog för att jag ska kunna stå på håll och smygfota.

Jag tycker dock det fungerar bra. Mitt bästa trick är att rikta kameran mot "där det kommer hända" och låta folk gå in i bild. Det ger helt andra reaktioner än om man följer motivet med kameran. Välj spelplats och låt motivet komma dit snarare än tvärtom så tror folk att du fotograferar arkitektur eller något annat harmlöst ;-)

Edit: och precis som du skriver Ola - stå kvar. Spela med öppna kort. Frågar någon så säg sanningen. Visa bilden om de vill se. Erbjud dom att få en kopia. Vill de att du tar bort den, ta bort den utan snack (om det inte är en "prisvinnare", men det har än så länge aldrig hänt...).

Förtroende är också en valuta. Häromdagen stod en kock och rökte utanför en restaurang, jag ville ta en halvbild - vilket inte går att maskera med 55mm - och frågade därför om jag fick ta en bild, han sade nej. Jag tog ingen bild.

Han kommer stå där igen, nästa gång kanske han säger "ja", eftersom han vet att jag inte kommer gangstra.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar