Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Klart du kan göra det! Du kan använda vilket objektiv du vill. Gatufotografi är inget mer än att man fångar pulsen på gatan, hur du gör det väljer du själv!

Dock är ju 50mm och nedåt populärast vad jag förstår. Själv gillar jag mitt 70-200mm f/4 eller 50mm f/1.8 att traska runt med :)

mvh

Om du använder 60mm på den D7000 du har enligt kameraväskan blir det ganska mycket teleeffekt, och det tycker jag kan ge en lite väl distanserad effekt för gatufoto. Ofta blir det bättre närvarokänsla med kortare brännvidder (upp till 35 mm på din kamera).

Det finns dock enligt mig inga "regler" vad gäller detta, och blir bilderna bra spelar det förstås inte någon roll vilket objektiv du använt, eller om du inte gjort som man gjorde förr i tiden :)

De klassiska brännvidderna för gatufoto är nog 35 eller 50 mm på småbildsformat (motsvaras närmast av 24 eller 35 mm på din D7000), men det finns gott om bra bilder som gjorts med annat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar