Annons

gatufoto, var går gränsen?

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
vet inte alls om jag postat den i rätt forum men...

jag älskar att plåta spontant på stan och på gatan men möter väldigt ofta en och samma problematik. får man ta bilder på vem som helst??? hur nära får man gå??

själv brukar jag utgå från att om man visar sig på gatan (i det offentliga rummet) får man acceptera att hamna på bild lite då och då (med vissa undantag), punkt liksom. det svåra ligger ju i HUR nära man får gå och VEM man får plåta.

i många fall går det ju att använda ett teleobjektiv för att slippa gå nära men då får man mindre kontroll över komposition och vinkel samtidigt som skakningsoskärpan blir ett minus för bilden, därför vill man ju ofta gå så nära som möjligt utan att känna att man tränger på.

uteliggare vars vardagsrum är just gatan, på något sätt "utsatta" människor, grovt handikappade och missbrukare, plus alla de som ínte verkar gilla att man plåtar dom. alla dessa brukar jag försöka undvika eftersom de ofta kanske känner sig "utpekade" (hittar inget bra ord) pga av sitt tillstånd.

det som är synd är ju att vissa personer inte kan förstå att det är ju inte så att man tar en bild av DOM, utan av EN PERSON på gatan (hajar ni skillnaden). de kanske tror att det finns nån speciell anledning till att man tar på JUST DOM mer än att de fanns sig bra i sökaren vid tillfället.

det är ju bra att fråga men då försvinner oftast både biden man såg från början och ögonblickets spontanitet. det är en mycket svår fråga enligt mig.

jag kan passa på och berätta om en gång då jag råkade ut för vad som i vissa fall kan bli problematikens följder. jag var ute och gick på köpmangatan i örebro med kameran i högsta hugg då jag fick syn på den amerikanska gatumusikant som ofta brukar stå där och spela gitarr och sjunga med någon sorts trumanordning mellan fot och rygg. han stod där med huvudet hängande iklädd någon typ av cowboyhatt och stampade och sjöng med sin hund liggande bekvämt framför honom. jag såg direkt den utsökta bilden och gick fram kanske tre meter snett framför honom, satte mig på huk och komponerade bilden varvid han direkt slutar spela, slänger upp handen och skriker "get the fuck ottha here witha cääämera!!!" med en typisk sydstatsdialekt allá "oh brother where art thou". jag reser mig upp och gör precis som han säger medan jag har fångats av hela gatans blickar stirrande. medan jag gick därifrån skrattade jag lite för mig själv eftersom jag fann situationen ganske rolig och som tur var har jag inte slutat plåta människor på stan.

nå, vad tycker ni?? skicka gärna med exempel och beskriv hur ni gjort eller så...
 
Jag förstår exakt vad du menar !

Ibland ser man den perfekta bilden, det perfekta ögonblicket, men man är inte säker på om man vågar ta.


Det är ju inte personen man vill ta på utan just det ögonblicket eller vad man ska säga...
 
Min slutsats av det jag läst är att du får fotografera vem som helst, vad som helst och när som helst på allmänna platser. Du får alltså fotografera en människa på allmän plats oavsett om respetive vill eller inte.

Undantag för detta gäller på privata platser där det tydligt framgår att fotografering är förbjuden, eller där markägaren eller någon representant förbjuder dig att ta bilder. Även militära avspärrningar och föremål är förbjudna att fotografera.

Dock är det tillåtet vad jag förstått att med t.ex. teleobjektiv fotografera in i ett privat område. Undantag bör vara militärområde och dylikt. (?)

Du får dock inte publicera bilden hur som helst, vilket diskuterats mycket i flera trådar. En bra sida jag hittade nyligen angående publicering på internet kan hittas här: http://www.pul.nu/bilder.htm


I vilket fall vill jag påpeka att det här är slutsatser jag dragit utifrån det jag läst på fotosidan.se bland annat. Jag misstänker att jag blir korrigerad med kraft ifall något är felaktigt, vilket jag och andra sidan inte har något emot.

MVH Christian.
 
Den senaste veckan har jag varit ute och fotat människor på stan och det är ju lite anorlunda man vet inte hur personen reagerar har hitils tyckt det varit skönt att använda mig utav tele då jag heller inte tänkt publisera bilderna utan bara få fota lite.

17-40 kommer väl på lite då och då men då blir det ju att man Måste fråga människan om det går bra för dom mårker ju när man står ca 1-2m ifrån dom och fotar...
 
Bra fråga!

Det jag tycker är intressant är hur man bör bete sig, inte enbart vad man får göra.

Fotar man folk och sedan förklarar att det är ens förbannade rättighet att köra upp objektivet i näsan på dem blir de med all rätt sura.

Vissa människor lyckas förmedla enbart goda avsikter på en millisekund, även om de hoppar på någon på gatan med kameran i högsta hugg. Jag önskar att jag vore en av dem. Såhär blev det senast jag försökte mig på något spontant:
http://www.geckotales.net/traveler/marma/japan/images/8332/11.jpg

Jag antar att det är träning som gäller.

Shit, nu vart det svamligt. Hursomhelst, hur hanterar ni folk som blir irriterade, ni som tar bra gatubilder?

/M
 
Appropå gatumusikanter. Den gatubild jag är mest nöjd med:
http://www.geckotales.net/traveler/marma/washington2003/slides/jazz01.html

tog jag efter att ha gett snubben lite pengar (vilket ju kommer ganska naturligt när det är just en gatumusikant), pekat frågande på kameran, och fått en nick till svars. Det gjorde att jag inte kände att jag behövde "sno" bilden. Jag satt framför honom på huk i några minuter tills han tittade upp, och då fick jag den bild jag ville ha.

/M
 
Min filosofi är att ta bilden först och fråga sen.

Om man tar kontakt först så kan den där spontana bilden vara förstörd eftersom modellen automatiskt poserar.
Då är det bättre att ta ett par bilder. Sen går man fram med ett leende, presenterar sig och frågar om man får ta lite mer bilder. Det brukar funka.

En variant är att presentera sig först och sen hålla sig i närheten. Så småningom kommer modellen vänja sig vid att du är där med kameran. Han/hon slappnar av och du kan få spontana bilder ändå.

Här nedan är ett sådant exempel:
 

Bilagor

  • birdman02.jpg
    birdman02.jpg
    48 KB · Visningar: 724
kul med svar!
jag har också märkt att man inte riktigt tar mig på allvar som bara är 15 år. de tror inte min avsikt är att ta bra bilder som vilken fotograf som helst liksom eftersom jag är så ung, så känns det iband i alla fall.

runsten: snygg bild för övrigt
 
Det är en svårt fråga så klart. Jag fotar ganska mycket på stan, och har funderat en del på det. (Det jag skriver utgår ifrån att man gör det av privat intresse, dvs inte kommersiellt säljer sina alster - där finns det ju mycket mer regler och lagar att hålla sig till.)

Viktigast av allt är ju respekten för den som man "stjäl" ett ögonblick ifrån.

Att fota (och visa upp) bilder på utsatta personer, eller alltför löjliga situationer (finger-i-näsan-bilder) gör jag inte. Även om en sliten luffare ju är fotogenisk vill jag (oftast inte) exploatera det.

Annars använder jag väl de två teknikerna: helt-i-smyg eller med-ett-leende.

Helt i smyg är bilder som jag tar som de aldrig förstår att jag tog. Det var väl Christer S som sa att man skulle "svepa vidare" med kameran efteråt och se ut som om man fotade något annat - synnerligen användbart. Som jag ser det då, så har jag inte inkräktat på deras territorium, dvs stört deras sinnesro. (Sedan brukar jag inte lämna datum, tid, plats mm som kan identifiera folk alltför mycket heller.)

Med-ett-leende tekniken, så gör jag kameran ganska synlig, siktar rakt på, ganska långsamt, och ger dom chansen att reagera. Om dom upptäckte det, och man möter blicken efteråt, så brukar jag se vänlig och lugn ut, och gärna ler. Inte heller då brukar de flesta verka störda.

Om någon reagerar negativt, eller undrar vad jag ska med en bild till brukar jag försöka förklara att det är en hobby, och prata lite om foto och sånt. Om någon insisterar tar jag givetvis bort bilden (bra med digitalt! :)).

Jag brukar inte komponera särskilt mycket när det gäller gatufoto, då det kan upplevas som störande. Om jag gör det så väljer jag plats först, komponerar bilden, och väntar och låter personer gå in i bilden - då har de en möjlighet att gå runt/undvika bilden också.

Men det är klart, det finns ju alltid personer som tycker att det är obehagligt att bli fotade, som undrar hur de ser ut osv. Hur man än gör, så vill de ju inte egentligen, och då kanske man ska låta bli?

Mina få centimer.
-Christian
 
det där med att svepa förbi med kameran har jag också hört, det är oftast mkt användbart, eller att man bara tittar på något brevid när man tittar upp sen, då ser det ut som avsikten var att fota det eller att personen i fråga inte ens kom med på bilden.
 
Janne A drog igång en övning som resulterade i gatubilder:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=23141&perpage=15&pagenumber=1

Uppföljningsövningen kan bli att plåta mer i smyg... en orsak till att göra det i "smyg" är väl just att få det spontana orepeterade uttrycket i en bild.

Här finns läsning för hugade gatufotografer:

http://www.in-public.com/about.php

Varför inte lansera en "Gatufotots Dag" o släppa loss som på "En dag i Sverige", ska bilderna publiceras bör man fråga om lov...
 
Gör mot din nästa...

Uff, jag bryr mig inte så mycket om vad man får och inte får; för mina bilder blir sällan sedda av mer än ett fåtal, men jag tycker det är genant och obehagligt att plåta folk jag inte känner. Vill inte tränga mig på - ja, allt det där som vanligt folk med sociala spärrar känner.
Men det är nog ofta fel tänkt!
Ex:
Senaste helg gjorde jag det utmärkt korkade - fotade en figur i smyg under en guidad tur i Liverpool. Killen var ett fotogent FYND och en riktig 'kalenderbitartyp' med Beatles som överskuggande intresse.
Nåja, där lyckades jag (synnerligen listigt, tyckte jag!) plåta honom vid Penny Lane, vid Stawberry Fields, i the Cavern (där han stack in huvudet av misstag, faktiskt!), utanför George Harrisons barndomshem, och leende (mot kameran!) 'susa iväg' i Magical Mystery Tour-bussen!
Och så, min förbaskade idiot, bad jag honom aldrig posera! Och inte frågade jag om lov, inte bad jag om hans namn...
Först efteråt förstod jag att HAN ju inte tyckte som jag - dvs. att det var genant att åka på en sådan tur överhuvudtaget! Han hade säkert varit ÖVERLYCKLIG att få posera vid alla dessa 'monument'! Jag hoppades att ingen jag kände skulle få syn på mig - han hade kommit ända från Tyskland för bara detta! Banne mig om han inte hade spelat luftgitarr på Cavern-scenen om jag bett honom!

Det finns faktiskt folk som VILL bli sedda och uppmärksammade. Folk som vill känna sig lite speciella. Mitt i den trista vardagen kommer någon och säger att man är pricken över i:et i deras foto - det är väl inte så dumt?!
I många länder tackar folk faktiskt när man har tagit en bild av dom - kanske värt att tänka på?
Att fotografera är inte bara att ta och utnyttja - det kan också vara att ge uppmärksamhet och visa uppskattning! Det beror helt på hur det görs - och där finns det inga andra regler än de hårfina "do's-and-don't's" som utgör vår kulturella och sociala kompetens.
Vad är kränkande, vad är respektfullt, vad är bara lite roligt och mänskligt? Det är olika för oss alla. Man kan bara be om lov, gå på känn, hellre fälla än fria - och så vara beredd på att ta någon 'smäll' om någon tycker man har varit för fräck.
Eller så avstår man från gatufoto!
/Gitte
 
Ja en fotos dag låter bra =)

Var ju som sagt ute och fotade på Gatufesten i Sundsvall jag såg då en tjej med ett jätte fint leende hate 70-210 på då och stälde mig mitt emot henne och tog bilden och hon kollade rakt in i kameran. Tog en bild och med ett leende tackade för bilden då sken hon upp enu mer så var tvungen att ta en bild till vilket var trevligt. Ska leta reda på den bilden sedan när jag kommer hem.
 
"Oj vilken bild! Men vågar jag fota honom/henne?" Är det konsert/festival eller liknande tillställningar brukar jag aldrig ha några spärrar, kanske för att man är medveten om att människor i sådana situationer själva har färre spärrar. Nej, det är "vardagsbilderna" aom är svåra tycker jag. Jag har "kämpat" med det här i flera år, nu tycker jag att det börjar lossna lite. Medicinen för mig har varit att vara mer öppen med vad jag gör. Kunna möta människors blick, det behövs ofta inga ord för att "få tillstånd". Visserligen har jag inte ägt ett teleobjektiv längre än 85 mm (använder analog kamera) på flera år men jag har ändå varit något av en "smygis". Det har bara gjort mig osäker. Men visst händer det fortfarande att jag fotar osedd, och framförallt, alla dessa bilder som aldrig blir tagna, av feghet! Men jag jobbar på det... För övrigt i ungefär samma takt som jag blir bättre på att ragga-dock aldrig samtidigt! ;D

Det kan också vara lättare om man har ett mål/uppdrag/projekt. En dag i Sverige t ex eller Gatufotots dag. Bra idè!
 
Frågar ibland o ibland inte, är det en gatumusikant frågar jag självklart och betalar en summa.
Jag använder inte mina bilder för ekonomisk vinning. Säger någon bestämt ifrån när jag kommer krypande längs husväggen med kameran så tar jag självklart bort den bilden. Fotar inte folk i "besvärande" situationer som t.ex spyende festivalbesökare, prassel i buskar eller folk som petar sig i näsan - såna bilder tycker inte jag ger speciellt mycket ur ett konstnärligt perspektiv, om jag nu vågar vara så djärv att kalla mig konstnär...
Hursomhelst bilderna får inte skada objektet, vem som bedömer om de skadar?
I mitt fall: Jag.
 
Tycker jag känner en vibb av pikar mot en vis bild där en person petar näsan och varit uppe på disskution...
 
det som är synd är ju att vissa personer inte kan förstå att det är ju inte så att man tar en bild av DOM, utan av EN PERSON på gatan (hajar ni skillnaden). de kanske tror att det finns nån speciell anledning till att man tar på JUST DOM mer än att de fanns sig bra i sökaren vid tillfället.

Tänk tvärtom också. För dig är det bara "en person" men för dem är det huvudpersonen i deras liv. Du är bara "en fotograf" som tar en bild på just den personen.

<disclaimer> jag är inte emot gatufoto, tvärtom, men jag är för att vända på tankegångar.</disclaimer>
 
Inte lagligt överallt.

I Sverige är det ok att plåta människor på allmän plats, i princip har du gett din tillåtelse genom att befinna dig där.

Däremot skall du akta dig för att plåta folk hur som helst i Tyskland t.ex. Där är det olagligt utan personens medgivande! (personlig integritet, bla, bla, bla etc...) Jag brukar själv dock stunta i detta om det känns ok att plåta ändå eller om bilden kan bli så bra att den inte får missas.
 
Ni som frågar om lov att fotografera folk, brukar ni väldigt ofta få lov eller säger de flesta nej till att bli fotograferade?

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.