Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto som ny grupp

Produkter
(logga in för att koppla)
mohei skrev:
............På onexposure och Pentax Photo Gallery är det en liten klick människor som bestämmer vad som ska publiceras. Det är förödande för ens egen utveckling. Och det verkar vara lite KFIB över dessa webbsidor. Så vill jag inte ha det på FS.

Tror inte det blir så här då det inte finns någon jury som ska bestämma om bilden får publiceras eller ej. Man ska bara visa att man har ett hum om vad gatufoto är och förklara enkelt varför man vill vara med i gruppen. Kanske blir det ändå som ett litet "kvalitétsfilter" eftersom jag tror att man i en grupp som denna, där man "ansöker" och tvingas tänka efter om sitt eget fotograferande lite grand, förmodligen kommer att vara mera noga med vad man lägger upp? Mera självkritik kanske? Och det är utvecklande som jag ser det, då man verkligen tvingas att gå in i sina egna bilder. Fast jag kan ha fel?

Graal skrev:
Tror inte det blir så här då det inte finns någon jury som ska bestämma om bilden får publiceras eller ej. Man ska bara visa att man har ett hum om vad gatufoto är och förklara enkelt varför man vill vara med i gruppen. Kanske blir det ändå som ett litet "kvalitétsfilter" eftersom jag tror att man i en grupp som denna, där man "ansöker" och tvingas tänka efter om sitt eget fotograferande lite grand, förmodligen kommer att vara mera noga med vad man lägger upp? Mera självkritik kanske? Och det är utvecklande som jag ser det, då man verkligen tvingas att gå in i sina egna bilder. Fast jag kan ha fel?

Jag håller med om de tankarna!

Nästa vecka är jag bortrest. Är det någon som kan ta över rollen som "ansvarig" i fortsättningen och som i detta läget endast innebär att kika på ansökningarna (som kommer via mail) och godkänna eller inte. Inte jättebetungande, men kanske lite delikat. Maila mig så kan jag justera.

elmfeldt skrev:
Jag tror Ansökan är lagom också. Bra mellannivå! Bara att ansöka på så det blir ett bra gäng snabbt! :)

hej! Tycker inte det känns fel med medlemsansökan. Bättre kvalite än kvanitet. Tror detta blir roligt.. med gatufotogänget.
Barbro

Jag vill oxå vara med!

Jag får börja fila på en medlemsansökan och kanske är det hög tid att lägga upp någon bild....

Nu får jag väl pisk här men kunde inte låta bli att sticka ut hakan. Angående bilder som blev ratade: Jag gisade att innan jag tittade på bilderna så skulle det vara bilder där man såg ryggen på en person. Och detvar det! Och det är tycker jag är det tråkiga med bilderna som visas här under poolen gatufotografering. Ryggar på personer, säkert 90 % av bilderna är tagna på det sättet, av "respekt" för motivet, blyghet , "feghet"...vad vet jag.Det är verkligen GATUfotografier där gatan, rummet blir det dominerande fast man förstår att fotografen tyckt att människan var viktigast. Bilderna blir så anonyma, väcker inte vidare frågor.
Samtidigt har jag största respekt för er alla som försöker sig på detta svåra. Jag tycker mycket om gatufotografier man avskyr själv gatufotografering ,jag är för hämmad för att gå fram och ta BILDEN, där man faktiskt tränger sig på, då först brukar bilden bli intressant.

Jag tycker idén med en gatubildspool är bra, där man ställer krav på dom bilder som publiceras. Uttagningskriteriet och vem som ska bedöma vet jag inte hur det skall ordnas men visst finns det eldsjälar här. Då kan man gå in i poolen och titta på dom 10 % intressanta bilder som nu drunknar bland dom 90 % trista rygg- och gatubildersom visas i den pool som finns idag. Lycka till.

Om Kreti och Pleti får bli medlemmar bara PGA: vilja
och intresse, inte på grund av fallenhet, gedigen kundskap eller en förmåga att se Bilden bland alla kort, då har snart grupp Gatufoto 3897 medlemmar.

Jag utser mig inte till någon expert, men en god portion djävlaranamma måste det vara...
/Thomas..

Gruppen "Det glömda rummet" har väl funnits ett tag nu, och i den poolen kan bara medlemmar lägga in bilder. De har väl knappt 150 reggade medlemmar för tillfället. Vet inte på vilka kriterier de tar in folk där (tror det är något liknande som här) men någon massinvasion verkar det inte ha blivit. Möjligtvis är gatufoto mera vanligt och därför kan vi kanske räkna med fler ansökningar i denna grupp? Men ska jag spekulera så tror jag inte att det är så supervanligt att man går in för det på ett sätt som gör att man vill registrera sig och ansöka med bildexempel och en förklaring till varför man gatufotar och vill vara med i gruppen.

ThomK skrev:
då har snart grupp Gatufoto 3897 medlemmar.
3897 medlemmar låter väl inte så farligt om man jämför med de 100000 fotosidan har - då är man ju i så fall nere på den medlemsnivå fotosidan hade 2001. Det är ju den period många (kanske jag också) refererar till som guldtiden när det gällde bildkritik.

ThomK skrev:
Om Kreti och Pleti får bli medlemmar bara PGA: vilja
och intresse, inte på grund av fallenhet, gedigen kundskap eller en förmåga att se Bilden bland alla kort, då har snart grupp Gatufoto 3897 medlemmar.

Jag utser mig inte till någon expert, men en god portion djävlaranamma måste det vara...
/Thomas..

Ovanstående inlägg är ett talande exempel för hur illa det kan gå med för låga krav på medlemmarna.
Fotosidan låter ju alla vara med på basis av bara vilja och intresse, och då slinker det in nya medlemmar som inte har någon förmåga eller fallenhet för stavning och skrivregler. Förmodligen inte heller med någon förmåga att läsa mellan raderna.
Nä, lite mer av djävlaranamma behövs bland dem som ska uttrycka sig här.

Det är en svår balansgång, detta. Jag vill gärna hålla elittänkandet borta samtidigt som jag tycker det vore spännande med ett sällskap som sporrar varandra och lyfter nivån på bilderna.
Och "vilja och intresse" har åtminstone tagit mig "långt" inom fotografin.

Men att jag skulle ha förstått vad gatufotografi handlar om alla gånger, det ska jag inte påstå.

Tycker detta verkar som en bra idé att prova, även om jag för tillfället inte tänkt bli medlem i just denna gruppen.

Nu har jag inte koll på läget, så rätta mig om jag har fel. Jag ser en risk att många gatufotobilder nu försvinner från bildkritikpoolerna. Inte för att jag är en älskare av poolerna i sig, men jag hoppas att ni "asfaltsfetichister" fortsätter lägga in bilder där så att vi även i fortsättningen har en chans att se era bilder där.

Denna oro kanske är obefogad för att jag missuppfattat funktionen? Hoppas det.

Nog är det väl meningen att gatufotobilderna ska hamna i gatufotopoolen som förut? Dom är väl lika fina där? Kritikpoolerna kan man säga mycket om men jag gillar dom inte, och det går lika bra att kommentera i gatufotopoolen.

Aha, då har jag missförstått. Jag trodde att gatufotopoolen nu försvann/låstes för ickemedlemmar.
Tack Nils. (Vi är överens om poolerna, men det tar vi inte här)

Arne S skrev:
Aha, då har jag missförstått. Jag trodde att gatufotopoolen nu försvann/låstes för ickemedlemmar.
Tack Nils. (Vi är överens om poolerna, men det tar vi inte här)

Vet inte säkert hur detta är tänkt med gatufotopoolen än (är väl inte bestämt utan får resoneras om) men i "glömda rummet" kan bara medlemmar lägga in bilder. Däremot kan alla titta på och kommentera bilderna,

Helt riktigt, visst kommer alla kunna titta. Endast medlemmar kommer kunna lägga in bilder. Svårt att förstå den oro som vissa ger uttryck för. -Kommer gruppen inte fungera, utgår jag från att det blir fler ändringar. Tror Elmfelt nämt tidigare att allt är på försök, och att gatufoto är först ut. -Tanken är väl att fler grupper kommer att skapas efterhand om försöket faller väl ut.

Precis, de här tidiga grupperna är ju lite försökskaniner för att känna på vad som är bra och vad som är mindre bra.

Det behövs kanske inga inträdeskrav/medlemaskap för gatufotopoolen, däremot en aktiv och egagerad värd som bevakar andemeningen i ingressen!?
U

Artificiell skrev:
Det behövs kanske inga inträdeskrav/medlemaskap för gatufotopoolen, däremot en aktiv och egagerad värd som bevakar andemeningen i ingressen!?
U
Ja, och som vågar rensa bland de redan inlagda bilderna i poolen. Det ligger otroligt mycket skit där nu, många bilder vars anknytning till gatufoto på sin höjd är lite asfalt eller grus.

Jag tror dock på idén med en pool för medlemmar, jag hoppas att det höjer nivån på de bilder som läggs in.

Ja, är det kanske en eller flera av er som kan tänka sig att hjälpa till med detta och vara värd för gruppen?

I och med att man nu ansöker om medlemskap i gruppen bör det inte bli så hemskt mycket som behöver rensas, och man bör ha en liknande känsla för vad detta med Gatufoto är. Och tycker man någon inte riktigt greppat konceptet kan ni hjälpa att utveckla och utbilda varandra.

Räck upp handen bara så fixar vi rättigheterna att moderera och hantera gruppen.

Emil-G skrev:
Ja, och som vågar rensa bland de redan inlagda bilderna i poolen. Det ligger otroligt mycket skit där nu, många bilder vars anknytning till gatufoto på sin höjd är lite asfalt eller grus.

Jag tror dock på idén med en pool för medlemmar, jag hoppas att det höjer nivån på de bilder som läggs in.

Eftersom jag inte lyckas bli av med det oket trots att jag meddelat att jag inte har tid att engagera mig i poolen så får jag förklara min ståndpunkt.

För det första så är inte begreppet "gatufoto" särskilt väldefinierat. Jämför fotografer som Brassai, Bruce Davidson, Cartier-Bresson, Koudelka och t ex Winogrand. Alla förvisso giganter, men alla samtidigt med en egen stil och ett eget perspektiv på gatufotografin. Personligen tycker jag kansket inte att mycket av det Brassai gjorde stämmer så väl in på min bild av gatufotografin. Icke desto mindre kan man förneka honom.

Eller ta en bild som t ex den på sid 17 i Cartier-Bressons decisive moment? Är bilden på den lådan med lökar att betrakta som gatufoto? Koudelkas bilder från Pragvåren? Nja, kanske lite mer reportage ändå? Bruce Davidsons tunnelbaneserie? Porträtt där man slänger upp kameran i ansiktet med blixt! Inte så subtilt som Cartier-Bresson väl?

Det jag försöker säga är att jag som poolvärd mycket väl skulle kunna radera allt som inte faller mig i smaken. Lätt som en plätt. Men som jag ser det är (var) syftet med poolen att utgöra en intressepool som kunde locka in nybörjare i gatufotografins underbara värld snarare än att utgöra en elitpool för de redan initierade. Det senare riskerade, anser jag, att leda till stagnation och navelskåderi. Jag har alltså inte velat ta på mig rollen som smakdomare men du Emil kan förmodligen på ett klart och koncist sätt redogöra för vad gatufotografi är!?

Man får inte heller glömma att gatufotografi är en väldigt svår konst. Naturligtvis ligger det såväl dålig- som bra gatufotografi i poolen. Samt några gränsfall men där jag ändock hellre friat än fällt. Min huvudintention när jag föreslog skapandet av gatufotopoolen för 2 år sedan var att det skulle bli en kreativ samlingsplats snarare än likriktning och konformism. Vi får väl se vad det nya systemet leder till men jag kan försäkra vilken blivande poolvärd som helst att det inte är den lättaste rollen man sätter sig in i om man påtar sig rollen som allenarådande smakdomare.

Som avgående poolvärd så tycker jag även det är häpnadsväckande med de väldigt trista mail jag fått skickade av vuxna? människor. Inte så många men ändock så att jag börjat fundera över psykisk status hos en del. Normalt hyfs och folkvett borde vara något självklart men tydligen har inte alla fått lära sig det.

mvh
David Björkén

ANNONS