dJb skrev:
Eftersom jag inte lyckas bli av med det oket trots att jag meddelat att jag inte har tid att engagera mig i poolen så får jag förklara min ståndpunkt.
För det första så är inte begreppet "gatufoto" särskilt väldefinierat. Jämför fotografer som Brassai, Bruce Davidson, Cartier-Bresson, Koudelka och t ex Winogrand. Alla förvisso giganter, men alla samtidigt med en egen stil och ett eget perspektiv på gatufotografin. Personligen tycker jag kansket inte att mycket av det Brassai gjorde stämmer så väl in på min bild av gatufotografin. Icke desto mindre kan man förneka honom.
Eller ta en bild som t ex den på sid 17 i Cartier-Bressons decisive moment? Är bilden på den lådan med lökar att betrakta som gatufoto? Koudelkas bilder från Pragvåren? Nja, kanske lite mer reportage ändå? Bruce Davidsons tunnelbaneserie? Porträtt där man slänger upp kameran i ansiktet med blixt! Inte så subtilt som Cartier-Bresson väl?
Det jag försöker säga är att jag som poolvärd mycket väl skulle kunna radera allt som inte faller mig i smaken. Lätt som en plätt. Men som jag ser det är (var) syftet med poolen att utgöra en intressepool som kunde locka in nybörjare i gatufotografins underbara värld snarare än att utgöra en elitpool för de redan initierade. Det senare riskerade, anser jag, att leda till stagnation och navelskåderi. Jag har alltså inte velat ta på mig rollen som smakdomare men du Emil kan förmodligen på ett klart och koncist sätt redogöra för vad gatufotografi är!?
Man får inte heller glömma att gatufotografi är en väldigt svår konst. Naturligtvis ligger det såväl dålig- som bra gatufotografi i poolen. Samt några gränsfall men där jag ändock hellre friat än fällt. Min huvudintention när jag föreslog skapandet av gatufotopoolen för 2 år sedan var att det skulle bli en kreativ samlingsplats snarare än likriktning och konformism. Vi får väl se vad det nya systemet leder till men jag kan försäkra vilken blivande poolvärd som helst att det inte är den lättaste rollen man sätter sig in i om man påtar sig rollen som allenarådande smakdomare.
Som avgående poolvärd så tycker jag även det är häpnadsväckande med de väldigt trista mail jag fått skickade av vuxna? människor. Inte så många men ändock så att jag börjat fundera över psykisk status hos en del. Normalt hyfs och folkvett borde vara något självklart men tydligen har inte alla fått lära sig det.
mvh
David Björkén
Tråkigt att höra David!
Tycker vi skall stötta människor som ställer upp i sådana här sammanhang som David gjort!
Annars får vi inga!!
Och att censurera bilder....!
Håller med om att en del bilder som kommit in på Gatufotopoolen varit aaaaaningen långt från gatan..!
Har i ett liknande sammanhang haft en diskussion i min Blogg vad gäller refusering av bilder!
Men på en annan fotosida, ONEXPOSURE.
Där finns det en grupp som väljer ut de bilder man tycker passar på ONEXPOSURE.
Tja,...!?
Nu är de flesta bilderna fina och vackra på ONEXPOSURE, helt klart, men...men...
Det betyder att vi som betraktare inte får välja själva!
För vi får inte se alla bilderna alltså!
Nu har ju ONEXPOSURE dom reglerna,
så det är bara att välja om man vill vara med eller inte.
Men jag är litet tveksam mot att någon väljer ut saker åt oss!
Vare sig det gäller "konst", eller tidningsnyheter, eller vilka filmer man skall få se!
Ok,
jag vet att det finns praktiska problem i mitt resonemang, helt klart, men tror att om vi skall hitta en ny lovande "fotograferande Strindberg", så inte gör vi det på en välartad, konstnärlig fotosida, där någon väljer ut bilderna åt oss!
Eller i något Trend-Magasin!
Har i sammanhanget diskuterat utställningen Planket med några konstkännare.
På Planket fanns en del bilder som upplevdes litet stötande...
Men, hur skall vi ha det?
Skall någon vara smakråd.
(Nu menar jag inte att man skall få publicera vad som helst, vi har lagar i Sverige)
Men i stort tycker jag att vi skall få avgöra vad är bra och dålig gatufoto!
Även om det blir mycket bilder!
För "bra gatufoto" får ofta kommentarer!
Och "dålig" gatufoto brukar ofta bli utan kommentar!
Ok, det blev mycket det här!
/Bengan
Ps. Den refuserade bilder på ONEXPOSURE
http://www.bjorkbom.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=972102
Nu kanske man kan ha olika synpunkter på bilden, helt klart
Det är ju det som är olika bildsmak!
Men bilden hade en rubrik också, och bilden med rubriken symboliserar nå't viktigt för mig!
Och det fick ONEXPOSURE för!