Annons

Gatufoto som ny grupp

Produkter
(logga in för att koppla)
mohei skrev:

På onexposure och Pentax Photo Gallery är det en liten klick människor som bestämmer vad som ska publiceras. Det är förödande för ens egen utveckling. Och det verkar vara lite KFIB över dessa webbsidor. Så vill jag inte ha det på FS.
Pentaxsidan vet jag inte vad det är för något men jag skickade ett par bilder till oneexposure och dem tog de direkt. Vad som skulle vara inbördes beundran kan jag inte förstå, jag känner ingen vad jag vet som har med den sidan att göra - och inte har jag röstat på någon bild där - eller vad det än är man skall göra för att bli med i någon beundrarklubb.....?
När jag skickat in bilderna och fått dem antagna glömde jag hela saken - och sidan - till dess jag läste vad du skrev här Monica. Så någon klubb för inbördes beundran har jag svårt att tro att det handlar om.
Us

Nej, jag kan inte säga vad gatufoto "är", det finns nog lika många definitioner som fotografer (eller betraktare kanske?).

Jag får dock erkänna att vid en närmare titt i poolen var "otroligt mycket skit" lite väl hårda ord. Vissa bilder tycker jag dock är så självklart ute och cyklar att de borde tas ur poolen. Bilder motorhuvar, suddiga maskrosor, brunna bilar, överfulla soptunnor etc hör i mitt tycke inte hemma i gatufotopool om de är bildens enda motiv. Två män som står och diskuterar vid en överfull soptunna med en brunnen bil i bakgrunden är kanske en annan historia?

Det vore kanske bättre med en panel av värdar än en ensam; dels för att minska belastningen (som kanske minskar tillräckligt iochmed medlemskravet?) och dels minska risken för orättvis behandling genom att värdarna kan diskutera bilder som någon av dem tycker ligger i gränslandet. I en panel kan jag möjligen tänka mig att bidra med mina åsikter men jag vill inte göra jobbet själv, just för att slippa bli den enväldige domaren.

Jag hoppas verkligen att det inte är påhoppen som får dig att sluta som forumvärd David, sådant hör inte hemma i ett såpass civiliserat forum som Fotosidan.

dJb skrev:
Eftersom jag inte lyckas bli av med det oket trots att jag meddelat att jag inte har tid att engagera mig i poolen så får jag förklara min ståndpunkt.

För det första så är inte begreppet "gatufoto" särskilt väldefinierat. Jämför fotografer som Brassai, Bruce Davidson, Cartier-Bresson, Koudelka och t ex Winogrand. Alla förvisso giganter, men alla samtidigt med en egen stil och ett eget perspektiv på gatufotografin. Personligen tycker jag kansket inte att mycket av det Brassai gjorde stämmer så väl in på min bild av gatufotografin. Icke desto mindre kan man förneka honom.

Eller ta en bild som t ex den på sid 17 i Cartier-Bressons decisive moment? Är bilden på den lådan med lökar att betrakta som gatufoto? Koudelkas bilder från Pragvåren? Nja, kanske lite mer reportage ändå? Bruce Davidsons tunnelbaneserie? Porträtt där man slänger upp kameran i ansiktet med blixt! Inte så subtilt som Cartier-Bresson väl?

Det jag försöker säga är att jag som poolvärd mycket väl skulle kunna radera allt som inte faller mig i smaken. Lätt som en plätt. Men som jag ser det är (var) syftet med poolen att utgöra en intressepool som kunde locka in nybörjare i gatufotografins underbara värld snarare än att utgöra en elitpool för de redan initierade. Det senare riskerade, anser jag, att leda till stagnation och navelskåderi. Jag har alltså inte velat ta på mig rollen som smakdomare men du Emil kan förmodligen på ett klart och koncist sätt redogöra för vad gatufotografi är!?

Man får inte heller glömma att gatufotografi är en väldigt svår konst. Naturligtvis ligger det såväl dålig- som bra gatufotografi i poolen. Samt några gränsfall men där jag ändock hellre friat än fällt. Min huvudintention när jag föreslog skapandet av gatufotopoolen för 2 år sedan var att det skulle bli en kreativ samlingsplats snarare än likriktning och konformism. Vi får väl se vad det nya systemet leder till men jag kan försäkra vilken blivande poolvärd som helst att det inte är den lättaste rollen man sätter sig in i om man påtar sig rollen som allenarådande smakdomare.

Som avgående poolvärd så tycker jag även det är häpnadsväckande med de väldigt trista mail jag fått skickade av vuxna? människor. Inte så många men ändock så att jag börjat fundera över psykisk status hos en del. Normalt hyfs och folkvett borde vara något självklart men tydligen har inte alla fått lära sig det.

mvh
David Björkén

Tråkigt att höra David!
Tycker vi skall stötta människor som ställer upp i sådana här sammanhang som David gjort!
Annars får vi inga!!

Och att censurera bilder....!
Håller med om att en del bilder som kommit in på Gatufotopoolen varit aaaaaningen långt från gatan..! ;)
Har i ett liknande sammanhang haft en diskussion i min Blogg vad gäller refusering av bilder!
Men på en annan fotosida, ONEXPOSURE.
Där finns det en grupp som väljer ut de bilder man tycker passar på ONEXPOSURE.
Tja,...!?
Nu är de flesta bilderna fina och vackra på ONEXPOSURE, helt klart, men...men...
Det betyder att vi som betraktare inte får välja själva!
För vi får inte se alla bilderna alltså!

Nu har ju ONEXPOSURE dom reglerna,
så det är bara att välja om man vill vara med eller inte.

Men jag är litet tveksam mot att någon väljer ut saker åt oss! ;)
Vare sig det gäller "konst", eller tidningsnyheter, eller vilka filmer man skall få se! ;)
Ok,
jag vet att det finns praktiska problem i mitt resonemang, helt klart, men tror att om vi skall hitta en ny lovande "fotograferande Strindberg", så inte gör vi det på en välartad, konstnärlig fotosida, där någon väljer ut bilderna åt oss!
Eller i något Trend-Magasin!

Har i sammanhanget diskuterat utställningen Planket med några konstkännare.
På Planket fanns en del bilder som upplevdes litet stötande...
Men, hur skall vi ha det?
Skall någon vara smakråd.
(Nu menar jag inte att man skall få publicera vad som helst, vi har lagar i Sverige)

Men i stort tycker jag att vi skall få avgöra vad är bra och dålig gatufoto! :)
Även om det blir mycket bilder!

För "bra gatufoto" får ofta kommentarer! :)
Och "dålig" gatufoto brukar ofta bli utan kommentar!

Ok, det blev mycket det här! ;)

/Bengan

Ps. Den refuserade bilder på ONEXPOSURE :)
http://www.bjorkbom.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=972102

Nu kanske man kan ha olika synpunkter på bilden, helt klart :)
Det är ju det som är olika bildsmak! :)

Men bilden hade en rubrik också, och bilden med rubriken symboliserar nå't viktigt för mig! ;)
Och det fick ONEXPOSURE för! :)

Nejdå det är inga påhopp som fått mig att kasta in handduken (det krävs mycket för att jag ska känna mig påhoppad. Det har mest handlat om förundran) utan för att jag under en tid arbetat för mycket för att kunna ha tid och känna engagemang för poolen. Därav också att en del bilder som jag tillstår inte är gatufoto slinkit igenom men det är ju också väldigt svårt att utifrån en persons syn på en genre göra ett strikt urval. En dålig gatufotobild är ju trots att den är dålig, svårmotiverad att radera från poolen. Men visst, en del bilder har jag missat att plockar bort eller gjort det efter för lång tid när jag upptäckt dom.

Vi får väl se hur det blir med den nya gruppen. Förhoppningsvis så minskar andelen bilder som är "ute och cyklar". Samtidigt vore det också synd om urvalet blir alltför snävt och likriktat.

David, jag gillar ditt sätt att resonera och respekterar tanken på att snarare fria än fälla. Jag tycker också att man som poolvärd bör ta en diskussion hellre än att radera, dvs vara aktiv och närvarande i poolen. På så sätt alla få chansen att publicera sina bilder samtidigt som det förs diskussioner som utvecklar, och därmed naturligt begränsar flödet.

Samtidigt ska vi komma ihåg att andelen tveksamma gatufotobilder ökade markant i samband med uppladdningsbegränsningen i kritikpoolerna. Klart folk vill visa så många bilder som möjligt och då tycks nöden inte ha någon lag...;) Desto viktigare med en aktiv och närvarande poolvärd!

Sedan måste jag säga att det är jättetrist att höra om de sura mejlen du fått. Verkligen sorgligt att vuxna människor inte förstår vikten av nätetikett. En sak är om man skämtar och driver med andra men det får ju aldrig urarta i personliga påhopp.
U

Måste få prata av mig litet vad gäller gatufoto! :)
Och vilka möjligheter som finns!

Tror först att bilder typ Gatufoto, bilder från vår urbana miljö alltså, är en av bildöverlevarna!

Med bildöverlevare menar jag bilder som är intressanta för lång tid framöver, även i framtiden, just genom att dom speglar vår miljö, och vår tid....

Tänk själv då du ser gamla bilder från någon stad, någon händelse, visst är dom intressanta! :)

Men,
ja nu kommer men ;)
men tycker att för få jobbar med kompositionen..!?
Ibland känns det som man bara slänger iväg ett skott!?

Tycker och tror, att en bra inramning gör mycket även i en gatufotobild.
Se'n om det är hus, eller människor, eller streck i gatan som ger en inramningen,
det beror på bildinnehållet.

Men sedan kan såklart BARA ett bildinnehåll räcka....
OM motivet är tillräckligt starkt!

Och så måste man träna att våga fota överallt på ett sådant sätt att ingen tar illa upp!
Ordlös kommunikation med sina medmänniskor! :)

Och att ha en lättburen, "lättavtryckt kamera" som ALLTID kan vara med! :)

För gatufotohändelser, det är inget fjäll som står stilla, ingen fotomodell som gör som du säger,
utan en gatufotohändelse,
den dyker fram med blixtens hastighet, och försvinner lika fort!!

Och trots den oförstående omgivningens ständigt upprepande frågor: "Måste du alltid ha kameran med?"
På det svarar en riktig gatufotograf: "Jäpp!!" :)

Senast ändrad:
Det finns ju även en motivkategori Gatufoto, och där är det väl ännu spretigare - inte alla har ju studerat begreppet om man så säger, och har det som en egen inriktning.

När poolen skapades var min uppfattning att det iallafall lite mer inriktat. Men jag förstår absolut problemet med Gatufoto som en öppen pool när vi ströp inflödet, det blir för en del ännu ett ställe att hälla in bilder och att då plötsligt bli refuserad kan upplevas konstigt. Vi har haft samma (och värre) konflikter i "Konstfoto"

Just därför har vi gått vidare och skapat grupper, som kanske kan bli "småsajter" inom Fotosidan. Man kommer inte kunna vara med i hur många grupper som helst heller, vi vill driva det mot att man bara går bara med i de som har en inriktning man brinner för - just för att det inte bara skall bli ännu ett bildvisarställe. Tror det dessutom är bra och utvecklande för många att hitta sig en inriktning.

Iom en ansökan till gruppen tar man till sig dess regler (dessa skall lyftas fram mer på ansökningssidan). Förhoppningen är att medlemmarna i gruppen också skall kunna utveckla varandra, och blir man nu "refuserad" finns alltid möjligheten att diskutera detta med de andra i gruppen - tex i det egna forumet, för visst är det en svår avvägning vad som är "OK" ibland.

Sorry David B att vi missat att plocka bort dig som poolvärd. Nu har jag satt in redaktör David som poolvärd i väntan på en eller flera som brinner för gatufoto och vill och hinner ta på sig uppgiften. Jag tror och hoppas dock det blir mindre betungande framöver iom en mer "sluten" (fast det är det ju egentligen inte) grupp.

Artificiell skrev:
Det behövs kanske inga inträdeskrav/medlemaskap för gatufotopoolen, däremot en aktiv och egagerad värd som bevakar andemeningen i ingressen!?
U

Genom att ansöka så bör ju behovet att rensa bli mindre? Självklart skall en ansvarig till. Jag har ställt frågan vid flera tillfällen men ingen känts sig mana. Jag har även mailat en lämplig som tyvärr tackat nej pga av tidsbrist.

Nu har jag läst tråden och jag förstår att det har ramlat in en hel del bilder i Gatufoto som inte hör dit. En kort text som beskriver vad som är andan med poolen räcker inte för att sålla ut.
Jag tror att några exempelbilder på vad som inte passar poolen skulle rensa mycket bättre. Då skulle man behöva tänka till vad man lägger in, ingen vill ju bli förknippad med dessa "dåliga" exempelbilder.
Läs "bilder som inte passar poolens syfte"

Jag tror däremot att exempelbilder på "bra" bilder inte är så lämpliga för det skulle likrikta poolen allt för mycket.

-----------

När det gäller gruppens bilder kontra poolens bilder så fattar jag inte hur det är tänkt. Alla(förutom 26 st) gamla gatubilder är ju kopierade/överflyttade. Jag trodde att det skulle krävas ett medlemskap för att få med sina bilder. Har verkligen alla som har bilder i gatugruppen ansökt redan?

Edit: Annars så var det ju bara 26 bilder som inte platsade mao. ingen big deal.

Som svar på frågan - ja det finns bilder där sedan tidigare, jag har bara tagit befintlig pool och nu låst den så bara gruppmedlemmar kan lägga till.

Så de andra kanske borde sållas bort nu då, men de kommer å andra sidan falla mer och mer bakåt med tiden. Eller, vi borde maila alla som lagt in och meddela detta och informera om att man kan ansöka för att fortsätta i gruppen/poolen.

Kanske skulle bilder som inte fått någon kommentar falla bort automagiskt efter säj 2 månader? Då måste man ju kommentera för att bilden ska få vara kvar, med andra ord blir vi alla "domare" och då kanske även kommentarsfrekvensen ökar.

Ett litet steg för FS, ett stort steg för gatufotografin

Tycker att det är toppen att ni infört Gatufoto som intressegrupp, tror att det kommer att bidra till både bättre kvalitet och mera engagemang.

(se där, man kan ju vara positiv nån gång också) :)

David bad om förslag på loggor. Eftersom jag är så lat med att ladda upp bilder så får jag väl dra mitt strå till stacken på annat sätt.

Äh! Det är bara att erkänna det, du vill själv hamna på loggan Jimmy.

Bilagor

• gatufoto.jpg
    gatufoto.jpg
    89 KB · Visningar: 145
ANNONS