Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Uääääh, jag blir fnoskig. Man hinner ju aldrig ut innan det blir för mörkt för att fota:-(
Har fått jordens inspiration av tråden, men vad hjälper det när det är svart som en säck så fort man är ledig...

Tipsar om centralen i Stockholm, funkar även när det är mörkt ute. Nu börjar ursäkterna ta slut.....
 

Bilagor

  • dsc_0369sv.jpg
    dsc_0369sv.jpg
    53 KB · Visningar: 344
Uttryck skrev:
Då hjälper det endast att skaffa sig ett väldigt ljusstarkt objektiv eller försöka fota där det är lite belysning. Jag har kört m mitt Sigma 30mm/1.4 när det är taskigt ljus.

Och jag har dessutom fått svar från två teaterskoleelever så mitt kuddprojekt (se längre upp i tråden) kanske ev kan bli av. Nån gång när jag har tid i vår.
Jo, till saken hör att jag väntar på ett 24/1,8 som tydligen dröjer till slutet på februari:-(

Martin Gunnarson>> Jo, det är klart att det finns stället att fota på ändå, men inomhus känns inte riktigt lockande.
 
Här krävs övning märkte jag. Sprang runt lite på stan häromdan. Hade kameran hängande runt halsen, och svart jacka, så den syntes knappt. Sen fotade jag "från höften" med godtyckliga brännvidder mellan 18-24mm, såsom jag trodde att det borde se ut genom sökaren. Ganska nyttigt. Tyvärr blev de flesta bildena ren skit, men det kändes i alla fall rätt bra att fota på det sättet. Ingen märkte nånsin att jag tog en bild. Problemet var snarast att jag bara fotade "fel saker", det vill säga illa komponerat och ointressant skit, hehe.
Man lär sig nåt nytt hela tiden. Får vara lite mer aggressiv nästa gång tror jag. Fick trevligast resultat med kortast brännvidd, men då måste man ju vara nära.

En fegbild kan jag väl bjuda på i alla fall. Tyckte tanten såg väldigt komisk ut i matchande päls och mössa, och med "silverkrycka". Begriper inte hur man kan ta på sig en sån mundering:-D
 

Bilagor

  • _dsc0148.jpg
    _dsc0148.jpg
    50.5 KB · Visningar: 261
Senast ändrad:
Ingen större lycka idag heller, men det kändes ännu lite bättre. Nåt som stör är att en hel del som man möter direkt ser att "aha, där kommer en fotograf". Har de sett kameran kan de inte sluta glo verkar det som.
Hur som helst, jag var lite snabbare idag. Men fler "upptäckte" mig också. Ett litet problem är gluggen jag använder, som man inte kan ställa in manuell skärpa på nåt vettigt sätt med. Så jag hade den ställd på AF på närmaste objekt, och det gick ju åt pipan ibland;-) Är det ljusare ute så är det ju bara att blända ner lite så funkar det ändå, men nu var jag tvungen att köra helt öppet och ISO 800 (vid 3-tiden) för att få någorlunda korta tider.
Sen är autofokusen sjukt långsam. Det tar ibland en sekund innan kameran knäpper, och då har man kanske missat ett fint motiv.

Sen fnular jag på om man kan modifiera remfästet på nåt sätt. Som det är nu så hänger kameran med objekivet snett nedåt, vilket gör att jag måste använda båda händerna även när jag fotar från höften. Detta med ett väldigt lätt objektiv, så det blir inte roligare när jag får tillbaka mitt 24/1,8... Tål att funderas på.

Nåväl, här är två bilder från idag. Den första gubben såg lagom glad ut som ni kanske ser;-) Han lyfte handen för ögonen, men jag hann före, och han frågade sen; "fick du mig?", varpå jag nickade, och då skrattade han bara:-D
 

Bilagor

  • _dsc0232.jpg
    _dsc0232.jpg
    54.7 KB · Visningar: 249
Senast ändrad:
Sen en annan gubbe. Båda stod och sålde grunkor på Hötorget, så det är ju lite "fusk";-)
Den här drog plötsligt upp ett gevär, och man hann ju undra vafasen han tänkte göra med det, innan jag begrep att det var ett luftgevär som han skulle skoja lite med mot nån kund.
Gör sig tyvärr inte så bra i så litet format...
 

Bilagor

  • _dsc0235.jpg
    _dsc0235.jpg
    56.5 KB · Visningar: 248
Makten skrev:
Uääääh, jag blir fnoskig. Man hinner ju aldrig ut innan det blir för mörkt för att fota:-(
Har fått jordens inspiration av tråden, men vad hjälper det när det är svart som en säck så fort man är ledig...


Då det är kul!
Och du har inspiration!!
Då finns det inga problem!!! :)

Mörkt, var då?? ;)

Du får sikta in dig på stillastående människor..
och dom som rör sig blir då spännande skuggor..
Ok,
skuggor i alla fall! ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/558108.htm

Eller så får du styra upp fotograferingen litet! :)
Och säga "STÅ STILLA"! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/501267.htm

Här e nog ett gränsfall...
kanske litet för skum belysning..
Men,
man måste pröva! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/521204.htm
 
Jamen nu har du ju kommit över spärren Martin! Gillade torgkillen m randiga mössan även om bilden är lite mörk. Ögonkontakt är inte alltid fel vet du.

Men ska man gatufota kan man inte gå på stan i nåt annat ärende (shoppa åt sig själv t ex) för då har man inte "blicken" påkopplad liksom. Har jag märkt på mig själv alltså.
 
Makten skrev:
Ingen större lycka idag heller, men det kändes ännu lite bättre. Nåt som stör är att en hel del som man möter direkt ser att "aha, där kommer en fotograf". Har de sett kameran kan de inte sluta glo verkar det som.

Ett bra tips för att inte bli sedd är givtvis att en så diskret utrustning som möjligt, men också att behandla den på ett diskret sätt.

Vid de få tillfällen jag provat har jag haft en handlovsrem i kameran (vilket jag alltid har) och haft den i höger hand utmed kroppen, tidsautomatik, bländare 8 och skärpan på hyperfokaldistansen. Sen snabbt upp med den till ögat när det kommer nåt intressant.
 

Bilagor

  • marknadfs.jpg
    marknadfs.jpg
    39.3 KB · Visningar: 227
Uttryck skrev:

Men ska man gatufota kan man inte gå på stan i nåt annat ärende (shoppa åt sig själv t ex) för då har man inte "blicken" påkopplad liksom. Har jag märkt på mig själv alltså.


Måste nog lägga in en protest här, liksom...

Vill nog påstå, ursäkta mej ;)
att jag tror "riktig gatufoto" inte har några arbetstider mellan 9 och 5 ;)

Och jag har svårt att "koppla av blicken liksom..." ;)

Och skulle jag inte ha kameran med....
Men min lilla kompakt-kamera är nog ganska lättburen..
så den möjligheten finns inte... :)

Men det är klart,
man kanske måste vara extra fokuserad vid "shopping",
vad vet jag! ;) ;) ;)
 
Uttryck skrev:
Jamen nu har du ju kommit över spärren Martin! Gillade torgkillen m randiga mössan även om bilden är lite mörk. Ögonkontakt är inte alltid fel vet du.
Det VAR mörkt:-D Min skärm kanske är ljusare än din dessutom. Kul att du gillade den i alla fall:)

Men ska man gatufota kan man inte gå på stan i nåt annat ärende (shoppa åt sig själv t ex) för då har man inte "blicken" påkopplad liksom. Har jag märkt på mig själv alltså.
Det har jag insett också. Idag var jag bara ute för att fota. Kameran måste vara påslagen hela tiden, och gärna handen nära till avtryckaren. Men har man handen kameran så syns det mycket tydligare att man har en kamera, så det behöver inte vara så bra. Ska testa med remmen diagonalt över axeln tänkte jag, så kameran kommer lite högre upp, och så kan man lätt gömma undan den bakom armen.


lukin skrev:
Ett bra tips för att inte bli sedd är givtvis att en så diskret utrustning som möjligt, men också att behandla den på ett diskret sätt.
Jo, men nu är jag ju begränsad till det jag har;-)
Och när det gäller digitalt finns det inget vettigt alternativ än SLR när det är så mörkt ute som under vintern.

Vid de få tillfällen jag provat har jag haft en handlovsrem i kameran (vilket jag alltid har) och haft den i höger hand utmed kroppen, tidsautomatik, bländare 8 och skärpan på hyperfokaldistansen. Sen snabbt upp med den till ögat när det kommer nåt intressant.
Som sagt så kan jag inte ställa skärpan manuellt på mitt nuvarande objektiv, men det kommer jag prova när jag får mitt fasta Sigma.
Bländare 8 är ju bara att glömma nu också tyvärr.
 
lukin skrev:
Ett bra tips för att inte bli sedd är givtvis att en så diskret utrustning som möjligt, men också att behandla den på ett diskret sätt.

Vid de få tillfällen jag provat har jag haft en handlovsrem i kameran (vilket jag alltid har) och haft den i höger hand utmed kroppen, tidsautomatik, bländare 8 och skärpan på hyperfokaldistansen. Sen snabbt upp med den till ögat när det kommer nåt intressant.


Tror det är bra med diskret utrustning..
men kanske litet öppet.. :)
Och det mest "diskreta", tror jag är att se ut som alla andra "fotografer" som rör sig ute nuförtiden..
"Turistfotografer" eller vad man säger... ;)

B-)
 
Jag är ganska ny vad gäller "organiserat" gatufoto, alltså att man enbart är ute för att fotografera. Har annars mest blivit bilder i samband med resor och andra aktivitéter, strövtåg etc. Men jag upplever nog att man kan få bra bilder vid bådadera. I fredags em tog jag en gatufototur till Växjö och det var säkerligen första gången jag gått på gatorna där enbart för att fotografera. Efter ett par timmar kände jag att jag började bli "bildblind", att jag letat motiv och händelser så att jag inte längre såg dem när dom dök upp. Jag träffade då en vän och stod och pratade en stund vilket fick mig att slappna av från den intensiva bildkoncentrationen. Detta var nog bra för när jag sedan fortsatte började jag se bilderna och motiven igen (även om jag kanske inte kom i precis rätt läge eller ögonblick för att få en bra bild). Upplever ni också detsamma, att man behöver pausa ibland, ta en kopp kaffe eller göra något annat en stund?
 
Makten skrev:


Jo, men nu är jag ju begränsad till det jag har;-)
Och när det gäller digitalt finns det inget vettigt alternativ än SLR när det är så mörkt ute som under vintern.


Som sagt så kan jag inte ställa skärpan manuellt på mitt nuvarande objektiv, men det kommer jag prova när jag får mitt fasta Sigma.
Bländare 8 är ju bara att glömma nu också tyvärr.

Jag har använt en D70 med 18-70, och jag tycker man kan vara hyffsat diskret med den,

Har du ingen avståndsskala på objektivt får du lära dig ungefär var hyperfokalen ligger och autofokusera mot en vägg på det avståndet och sen slå över till MF...Eller nåt sånt
 
Graal skrev:
Jag träffade då en vän och stod och pratade en stund...
vilket fick mig att slappna av från den intensiva bildkoncentrationen....
man behöver pausa ibland, ta en kopp kaffe eller göra något annat en stund?


Just så skall gatufoto vara! :)

Träffa folk, samtala, ta några bilder, och ta en fika.
Obs! Viktigt med fika! :)

Tror det här är som att annat, efter en tid så avdramatiseras det hela...
och blir inte så märkvärdigt!
Alla tittar inte på mig! ;)
Inte nå'n kanske..... :(

Och tror det är bra att man tar bilder ofta,
på olika ställen,
och man skall inte leta efter "oskarsvinnare" varje gång,
då blir det bara fel! :)
Det hele skall vara kul! :)
 
Eller faktiskt när jag tänker efter så i Barcelona både shoppade jag o gatufotade i nästan samtidigt. Eller växelvis i alla fall. Men barnen skulle jag nog inte ha m mig på stan om jag skulle fota, skulle inte kunna koncentrera mig då tror jag.

Måste nog ta mig nån tur till här snart.

Fika är ju alltid trevligt!
 
Jag var i Köpenhamn i går efter ett besök på Brassai-utställningen på Louisiana. Fiskmiddag på Nyhavn med efterföljande pub-besök och jazzkonsert. Bessan hängde med som den trogna följeslagare den blivit. Efter ett par tuborg gick gatufotandet ännu lättare men kanske inte ska rekommenderas som en universalmetod. :)
 
Har en fraaga om det gaar bra..Jag har funderat paa att skaffa naagon typ av analog kamera foer att kunna gatufota haer i Brasilien, naagon som aer hyfsad men som kan ha ett bra pris, mest beroende paa att jag ar raedd att bli av med min 350d, paa vissa staellen, som trots allt kan vara intressanta att fota..Det ska helst vara en diskret kamera..Jag funderar paa att laemna filmen paa framkallning och sedan scanna (kostar c.a 9kr filmen),har en enkel flatbaedd som gaar att scanna neg och dia med..Film tips..priset gaeller faergfilm, sv-v aer dyrare ...antingen koera faerg och goera sv-v naer det passar eller koera monokrom film??
Ge mig lite ideer den som vill och har lust.Haer ser jag intressanta objekt hela tiden, intressanta maenniskor av alla de slag..Har funderat paa busstationen foer langfaerdsbussar, daer kaenns det saekert med digitalen ...en saluhall i centrum till att boerja med kanske...
Hoppas naagon har naagot tips om kamera ev. film ...
MVH Bosse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.