Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Karin

skulle bara passa på att säga:

ÅH så fint!
bättre begagnat.utställningen. mycket vackert.
gillade ävän övriga bilder men just den serien var finfin.

Suzy
 
suzy n skrev:
ja jag såg det med kudden.

jag tycker den ide´n var jätterolig. PRECIS sånt som jag gillar.
det kan ju bli hur bra som helst.
tänk vilka bilder det skulle bli.

ja antingen teaterelever eller typ fotomodeller är ju väldigt tacksamma att arbeta med just för att skapa ngt som inte är.

För att inte tala om hur kul det skulle vara att ha en serie olika bilder på samma tema. Taget på olika orter, (Hemtex finns ju lite här o där i landet faktiskt) och tagna av olika personer.

Eller det behöver ju inte vara utanför en Hemtex-butik ö h t faktiskt. Bara idén att fota en person liggandes på en kudde mitt i stressen/vimlet i nån form av shoppinggalleria vore ju helkul. Eller några andra väldigt publika platser. T ex mitt på en refug osv.

Baske mig på måndag ska jag ringa till teaterskolan här och höra om det finns nån som ställer upp på det där. Tyvärr den "scen" jag har tänkt ut att fota på måste jag nog fota från en rulltrappa (som ju rör på sig) för att få bästa vinkeln men det kan nog funka m lite förberedelser.
 
Uttryck skrev:
För att inte tala om hur kul det skulle vara att ha en serie olika bilder på samma tema. Taget på olika orter, (Hemtex finns ju lite här o där i landet faktiskt) och tagna av olika personer.

Eller det behöver ju inte vara utanför en Hemtex-butik ö h t faktiskt. Bara idén att fota en person liggandes på en kudde mitt i stressen/vimlet i nån form av shoppinggalleria vore ju helkul. Eller några andra väldigt publika platser. T ex mitt på en refug osv.

Baske mig på måndag ska jag ringa till teaterskolan här och höra om det finns nån som ställer upp på det där. Tyvärr den "scen" jag har tänkt ut att fota på måste jag nog fota från en rulltrappa (som ju rör på sig) för att få bästa vinkeln men det kan nog funka m lite förberedelser.

fråga om dom kan stänga av rultrappan ett litet tag. allt för konsten.

jag tänkte på iden med kudden.
det borde nog isåfall vara en person som har speciella kläder på sig.
om det är en man tex en snygg kostym eller en kvinna en fin klänning.

så att det inte blir så att man tar dem för uteliggare som det finns enheldel av här i sthlm.

alltså en väldigt välklädd individ som inte alls passar att ligga där.
 
Jo, får nog kanske be dem stänga av rulltrappan nåt ögonblick.

Jo, precis klädseln har jag tänkt på rätt mycket. Kostym eller dräkt typ. Gärna väldigt affärsmässig stil skulle passa faktiskt. Eller typ trenchcoat kanske. Välklädd i alla fall.

Fasen, nu är jag så taggad på den här idén alltså. Hoppas det håller i sig till på måndag bara.
 
Uttryck skrev:
Jo, får nog kanske be dem stänga av rulltrappan nåt ögonblick.

Jo, precis klädseln har jag tänkt på rätt mycket. Kostym eller dräkt typ. Gärna väldigt affärsmässig stil skulle passa faktiskt. Eller typ trenchcoat kanske. Välklädd i alla fall.

Fasen, nu är jag så taggad på den här idén alltså. Hoppas det håller i sig till på måndag bara.


ja precis.

affärsmässig var ordet.
somngn byråkrat som tröttnat på allt och lagt sig ned.fniss....
det behöver ju som sagt inte vara utanför hemtex utan bara på ngt ställe där man absolut inte väntar sig att det skall ligga en väklädd vuxen människa mitt i vardagen.
 
Re: Bara Gör Det!

pointzero skrev:
När det gäller gatufoto finns det bara en enkel regel!

Bara Gör Det!

Om det innebär att använda sig av 1/8 Dels slutare så bara gör det även om bilderna inte får perfekt skärpa, men vad jag det! Jag ÄR av den åsikten att det är känslan som räknas i bilden - åtminstånne när det gäller gatufoto.

Om du är inne på den linjen så kan jag rekommendera en titt på den här sidan: http://www.nonphotography.com/

Skön, avslappnad gatufotografering utan någon teknikfixering.
 
Uttryck skrev:
[BKanske snart måste gå o låna nån fotobok, om det nu finns nån på mitt byabiblioteket snart för att få lite inspiration av Mästarna...... [/B]

Oj då nu börjar det bli allvar...! ;)

Så här tror jag! :)
Om man skall bli bra i nå't, tex i matematik,
eller bilkörning,
eller golf,
eller skytte,
eller foto..
och om man jobbar smart, (inte hårt)

Då går man kurser,
tar tips och råd av andra duktiga i det man vill bli bra i

Tittar mycket (i detta fall på bilder)
kollar i fler fotobilderböcker

Börjar härma, (å de e inte så lätt!)
och dikuterar med andra som håller på att utvecklas.....

OCH tar bilder varje dag! ;)

Då......
tror jag det snart börjar hända nå't spännande!! :)


Trevlig helg!
/B
 
Re: Re: Bara Gör Det!

Jimsan skrev:
Om du är inne på den linjen så kan jag rekommendera en titt på den här sidan: http://www.nonphotography.com/

Skön, avslappnad gatufotografering utan någon teknikfixering.

Verkar vara en intressant sida! Dock inte helt utan teknik, finns en del om själva bildframställningen (mörkrumsarbetet/dator) men inte så mycket vad gäller kameror. Ser väl mig själv som lite av nybörjare vad gäller mätsökarkameror (skaffade en för ett år sedan) och har väl inte förrän senaste året fotat så mycket gatubilder. Sysslade lite med det under 80-talet fast med SLR och har åter, inspirerad av bilder här på fotosidan, så smått börjat med det igen. Gatu/reportage-bilden är väl den genom tiderna mest uppmärksammade genren inom fotografin och har även fått stor plats som konstform.
 
ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖHHHH!!!


Så, tack för uppmärksamheten:)
Jag tycker tråden börjar spåra ur lite. Det är ett jäkla snack om teknik vs känsla och annat ovidkommande.
Kan vi inte bara dela erfarenheter och funderingar kring vad det handlar om, så blir alla glada, och raskt är allas åsikter lika mycket värda? ;-)

Jag tycker att "vi" har kommit långt ändå! Det har delats oerhört många trevliga tips, trix och erfarenheter kring gatufoto, och jag trodde aldrig att det skulle bli sån respons faktisk. Jäkligt kul:)

Nu har jag inte varit ute och fotat nåt på stan själv sen jag startade tråden; dels för att jag har annat att göra, och dels för att jag har varit lite nere och inte sugen på att fota senaste veckan. Men jag föreslår att tråddeltagarna postar nytagna gatufoton i tråden också. Det blir gärna snack om den och den bilden som nån tog för 5 år sen, men vore det inte kul med lite nytagna bilder? Och släpp nu all jäkla prestige. Det behöver inte vara bra, bara lite exempel från era stadsutflykter. Jag lovar att bidra så fort jag masat mig ut med kameran, även om det bara blev skit. Det kan vara kul att diskutera kring vad som är bra eller dåligt också kring en medioker bild, eller hur?

Så, jag tycker vi släpper de tekniska ytterligheterna. Visst är apparaterna viktiga, men det är inte där kärnan ligger. Det tror jag att alla är överens om:)
 
Gatufoto är ju inte bara ute på gatan utan kan ju vara på någon annan publik plats. T ex som i det här fallet. En saluhall i Barcelona:
viewpic.htm


Jag gillar själv den här bilden för att jag först efteråt upptäckte samspelet mellan människorna i bilden. Tanten som är i fokus för allas blickar. Killarna bakom som tyckte att de stod före i kön. Tycker den är lite kul faktiskt. Såg inte alla dessa detaljer då jag fotade utan det var helt enkelt vad som hände just i den stunden/situationen.

Förresten, hur sjutton gör man för att visa bilden direkt i inlägget istället för som en länk??
 
Senast ändrad:
Makten skrev:



Men jag föreslår att tråddeltagarna postar nytagna gatufoton i tråden också. Det blir gärna snack om den och den bilden som nån tog för 5 år sen, men vore det inte kul med lite nytagna bilder? Och släpp nu all jäkla prestige. Det behöver inte vara bra, bara lite exempel från era stadsutflykter. Jag lovar att bidra så fort jag masat mig ut med kameran, även om det bara blev skit. Det kan vara kul att diskutera kring vad som är bra eller dåligt också kring en medioker bild, eller hur?
[/B]

jag känner mig lite träffad där eftersom det var jag som skrev om ett foto jag tog för fem år sedan.... dels för att det var var för fem år sedan dels för att jag inte tycker att foton som är tagna för längre tid än sen förra veckan är mindre värda.

jag ville dela med mig av en erfarenhet och den var för fem år sedan inget fel i det alls tycker jag.

jag tycker även att alla får säga vad dom tycker.
det är OK att tjafsa lite, man tjafsar lite och går sen vidare. Alla får utrycka sina åsikter och jag fattar att det är skitkul att snacka utrustning om man är intresserad av det.JAG är inte det...och det var tråkigt att ngn skulle uppfatta det som att jag tycker att man då förlorar "KÄNSLAN" men det gör jag inte.
Det var ett missförstånd...men jag VILL att människor skall tycka olika, ifrågasätta och säga sin mening och säga ifrån...men jag svarar också tillbaka.
Det är kul att diskutera.det är inget farligt.

jag skulle gärna gå ut och fota men då jag precis har sålt min analoga kamera och skall köpa en Nikon D50, men väntar på pengar och jag är otroligt olycklig att jag inte kan fota just nu. jag har hundra tusen dia-neg men ingen scanner osv.

har funderat på o köpa en billig skitscanner dock.
jag tycker det är skitbra idé med denna tråd då jag "ÄLSKAR" gatufoto.
 
Martin, den här ovan var riktigt bra. Kul m mannens blickar som ser ut att följa flickan. Ser ut som om han funderar på att springa efter.
 
Här kommer mitt bidrag. Man kommer inte långt med en fyramånaders tervuerenvalp...
 

Bilagor

  • gatu.jpg
    gatu.jpg
    53.1 KB · Visningar: 294
Uttryck skrev:
Martin, den här ovan var riktigt bra. Kul m mannens blickar som ser ut att följa flickan. Ser ut som om han funderar på att springa efter.

Ha Ha

Kul att du gillade bilden. Han stod och läste på tavlan om "Hälsans stig" men det är ju inte lika kul. Blev inspirerad av tråden och gav mig ut en sväng, ska se om det blir något att visa.
 
suzy n skrev:
jag känner mig lite träffad där eftersom det var jag som skrev om ett foto jag tog för fem år sedan.... dels för att det var var för fem år sedan dels för att jag inte tycker att foton som är tagna för längre tid än sen förra veckan är mindre värda.
Det var inte alls riktat mot dig. Jag menade bara att just när man talar om gatufoto så hojtas det alltid om "mästarna", och nån visar gamla klassiska bilder. Sällan man får se nåt som tagits nyligen;-)

jag ville dela med mig av en erfarenhet och den var för fem år sedan inget fel i det alls tycker jag.

jag tycker även att alla får säga vad dom tycker.
det är OK att tjafsa lite, man tjafsar lite och går sen vidare. Alla får utrycka sina åsikter och jag fattar att det är skitkul att snacka utrustning om man är intresserad av det.JAG är inte det...och det var tråkigt att ngn skulle uppfatta det som att jag tycker att man då förlorar "KÄNSLAN" men det gör jag inte.
Det var ett missförstånd...men jag VILL att människor skall tycka olika, ifrågasätta och säga sin mening och säga ifrån...men jag svarar också tillbaka.
Det är kul att diskutera.det är inget farligt.

jag skulle gärna gå ut och fota men då jag precis har sålt min analoga kamera och skall köpa en Nikon D50, men väntar på pengar och jag är otroligt olycklig att jag inte kan fota just nu. jag har hundra tusen dia-neg men ingen scanner osv.

har funderat på o köpa en billig skitscanner dock.
jag tycker det är skitbra idé med denna tråd då jag "ÄLSKAR" gatufoto.
Jag om någon vet väl hur man tjabbar, haha;-)
Nå, jag tyckte bara att det blev lite fööör mycket tekniksnack och fokus på film, Leicor och annat. Men visst går det bra också.

Jag borde varit ute och fotat i kylan idag egentligen, men jag har ett förplåtat projekt i hållfasthetslära som måste vara klart på måndag, och vi är långt ifrån klara:-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.