Annons

Gatufoto för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
dobos skrev:
Ni har ju läst om min "skjuta från höften" teknik - så jag kommer med ett tips jag testat med kul resultat: ställ er framför tunnelbanadörren (Eh, vissa kanske inte bor i Stockholm, kom jag på :cool: ) när tåget kommer in och stannar. När dörren öppnas: klick! Blir som när hästarna startar på en galopptävling!

En annan variant - för oss som inte bor i Stockholm - är att fota vid övergångsställen. Det brukar bli bra bilder med oskarpa bilar och det randiga övergångsstället i förgrunden.
Dessutom är det lätt att skjuta höftskott på sådana bilder om man skulle vilja det.
 
Re: Re: Ett länktips

Benganbus skrev:
Här är en annan slags "gatufotograf"...
http://www.american-pictures.com/gallery/usa/index_apathy_1.htm

För c:a 28 år sedan var jag på ett fördrag som Jacob Holdt höll...



Här finns en del andra fotografer...
http://www.magnumphotos.com/c/htm/T...Photographers&E=A_29YL53DLU3P&V=Photographers
en del av dom sk. "gatufotografer"...

Att titta på andra fotografers bilder,
tycker jag tillför mig mycket...

Här finns ju HCB också!

Å så e det mycket svartvitt! :)
Gillar svarvitt! ;)
 
Re: Re: Re: Ett länktips

ulfc skrev:
Jacob Holdt? Var det den danske fotografen som använde en Canon Dial och visade sina bilder under 70-talet?

Ps. Tack för länken! Ds.


Vet inte vad gäller Canon Dial faktiskt..

Fick för mig på föreläsningen, som han höll med diabilder,
att han då hade haft en "enklare" spegelreflex...
tror så i alla fall! :)

Vad jag kommer ihåg, så gjorde Jacob en resa över USA, kom i kontakt med den amerikanska verkligheten, och bestämde sig för att dokumentare det hela...
Därför kanske inte så "konstnärliga" bilder.. ;)

Det jag blev förvånad över efter föreläsningen för 28 år sedan, det var att han fortfarande levde!!
 
Re: Re: Re: Re: Ett länktips

Benganbus skrev:
Vet inte vad gäller Canon Dial faktiskt..

Jag vill minnas att jag bläddrat i en bok av honom, utgiven under andra halvan av 70-talet. Jag tror att samtliga bilder i boken var tagna med en Canon Dial (halvformatare med fjädermotor).

Såg på hemsidan att han tydligen bor i Köpenhamn. Kanske är det därför han lever fortfarande? Starka bilder är det i varje fall !!!
 
Måste bara säga att denna tråd gjorde mig mycket nyfiken, men som så många andra säger, det gäller ju att våga också.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ett länktips

ulfc skrev:
Jag vill minnas att jag bläddrat i en bok av honom, utgiven under andra halvan av 70-talet. Jag tror att samtliga bilder i boken var tagna med en Canon Dial (halvformatare med fjädermotor).

Såg på hemsidan att han tydligen bor i Köpenhamn. Kanske är det därför han lever fortfarande? Starka bilder är det i varje fall !!!


Jo dom e starka..
Bra att titta på sån'a här bilder då och då....
Verkligheten är olika på olika platser...
 
sukram skrev:
Måste bara säga att denna tråd gjorde mig mycket nyfiken, men som så många andra säger, det gäller ju att våga också.

Det sägs ju att övning ger färdighet…men jag vet inte.

Under hela 70-talet hade jag med kameran dagligdags. Jag fotograferade på arbetet, torgmöten, demonstrationer och händelser på gatan. Allt var tillåtet att fotografera. Självklart och utan "nervositet" knäppte jag kort. Efter att hållit mig från gatan i snart 25 år så vet jag faktiskt inte om jag lika otvunget vågar fotografera människor i det offentliga rummet. Kanske är det "samhällsklimatet/attityder" som förändrats eller är det bara för att jag blivit äldre och "räddare"? Kanske behöver man träna lite?
 
ulfc skrev:
Det sägs ju att övning ger färdighet…men jag vet inte.

Under hela 70-talet hade jag med kameran dagligdags. Jag fotograferade på arbetet, torgmöten, demonstrationer och händelser på gatan. Allt var tillåtet att fotografera. Självklart och utan "nervositet" knäppte jag kort. Efter att hållit mig från gatan i snart 25 år så vet jag faktiskt inte om jag lika otvunget vågar fotografera människor i det offentliga rummet. Kanske är det "samhällsklimatet/attityder" som förändrats eller är det bara för att jag blivit äldre och "räddare"? Kanske behöver man träna lite?

Jag är nog rätt dålig på att vara påhittig också, känns som dom större städerna har mer av miljöer, typ tunnelbanor osv... vi har ju bara.. gävle? =) Nog bara jag som är blind
 
sukram skrev:
Jag är nog rätt dålig på att vara påhittig också, känns som dom större städerna har mer av miljöer, typ tunnelbanor osv... vi har ju bara.. gävle? =) Nog bara jag som är blind

Tror inte man behöver vara särskilt påhittig för att fånga "det oväntade" eller det "rätta ögonblicket". Det gäller bara att vara "alert" och "vaken". I Gävle finns väl möjligheter att fotografera människor vid rådhuset, vid bussarna, längs gågatan och på området runt Stortorget? Bara det blir varmare så :)
 
dJb skrev:
Här kommer en rykande färsk bild från Luleå i dag. Bessa R3A med Nokton 40mm/1,4. Neopan 1600

Aaah! Gillar dina bilder. Härlig must i Neopan 1600, funderar på att prova den. Bessa R3, är det inte den som helt saknar sökare? Scannar du neg eller papper?

//Lasse
 
Makten skrev:
Trängsel tror jag själv är en bra idé. Det gör att ingen individ känner sig utsatt, och det är dessutom ypperligt för att öva sig att känna sig bekväm med kameran bland mycket folk.


Jag har funderat på att försöka dokumentera den vidriga trängseln på tunnelbanan i rusningstrafik, men det är inte så lätt. Sen är ju stämningen inte den bästa för att slita upp kameran när alla står och är småförbannade på att det är så jävla trångt, hehe. Dock kan man ju tänka sig att alla förstår det komiska i situationen, och också varför den är värd att fotografera.

Trängsel är alltid lättast - tänk dig tvärtom! Gå på ensamma - DET tar emot.

Jag tycket tunnelbanan är bra just för att en del folk är så buttra. Av nån anledning tycker jag att buttra är roligare att fota än glada. :)

Ta hjälp av tekniken, Martin. Prova t.ex. att ha kameran hängade runt halsen, och tryck av med IR-utlösare, eller trådutlösare i fickan. Trådutlösarens svarta kabel ser mest ut som en handsfree, eller nåt (kostar inte mycket). Då ska det mycket till att folk tror att du fotar dem, om det inte är så tyst att kameran hörs.

//Lasse
 
suzy n skrev:
Andra platser som jag tänkt på är matvarubutiker.

Kan vara problematiskt om butiken har fotoförbud. Jag tror inte det är vanligt, men det är i alla fall privat område. Dock ska butiken ha tydliga skyltar om saken. Inte samma frihet som på gatan, gäller för övrigt även köpcentra och tunnelbanan. Men i det senare fallet har SL antagit en liberal hållning och tillåter vanligt fotograferande om man inte stör (har jag läst i annan tråd).

//Lasse
 
dobos skrev:
Aaah! Gillar dina bilder. Härlig must i Neopan 1600, funderar på att prova den. Bessa R3, är det inte den som helt saknar sökare? Scannar du neg eller papper?

//Lasse

Jag skannar filmen.
Bessa R3 har sökare. En stor 1:1 sökare till och med! :)
Neopan 1600 framkallad i xtol blir finfint så det kan jag rekommendera! Skoj att du gillade bilderna förresten!

/David
 
Benganbus skrev:
Ibland kan nå'n sura till en aning.... :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/421120.htm

Bengt, jag tycker det är lite gradskillnad mellan att fota på gatan i fredliga Sverige och att fota fattiga/kriminella i andra länder med lite hetsigare kultur. Modigt att ta den bilden, vill jag säga. Själv är jag mycket mer försiktig utomlands, känns betydligt mer olustigt när man inte är på hemmaplan. Lagar och regler kring fotograferande på gatan kan också vara helt andra i andra länder.

//Lasse
 
Här är en bild till. Vet inte om det är riktigt gatufoto. Kanske mer jazzfoto. Jag var dock ute och promenerade i Luleå i går med intentionen att gatufota och gick in på ett ställe där dom hade "lördagsjazz" på dan. Så lite gatufoto kanske. :)
Denna tog jag med en 50-talskamera. En Agfa isolette och Efke KB400 film fotat på 1600asa.
 

Bilagor

  • 060121_59f.jpg
    060121_59f.jpg
    38.4 KB · Visningar: 308
En sån här.. En liten mätsökarkompakt. Liten, smidig och i princip ljudlös. Kan nog hittas för några få kronor på loppisar. :)
 

Bilagor

  • agfa.jpg
    agfa.jpg
    38.4 KB · Visningar: 310
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.