Annons

Garanti, objektiv, fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Visste inte var jag skulle lägga denna tråden, men jag testar här.

Jag har en Sony A700 och 2 av mina objektiv funkar inte riktigt ihop med den. Jag vet inte om det heter front focus eller back focus, men skärpan hamnar iaf strax bakom där det var tänkt om jag fotar med största bländare och så vidvinkligt som möjligt.

Jag var till Scandinavian i höstas angående detta då jag trodde det var kameran som det var fel på och att det skulle gå på den garantin, men där sa de att det var objektivens garanti som skulle ta det. Vid den tiden hade jag bara det ena av de två objektiven (Sigma 10-20mm) och på den gick garantin ut innan jag köpte kameran (var garanti på ett år).

I vintras köpte jag ett 16-80 i Kina och där är det samma problem fast inte i lika stor utsträckning. På det objektivet ska det vara nån typ av världsgaranti, har kvar kvitto osv.

De här problemen är ingen jättekatastrof eftersom jag ändå fotar mest med manuell fokus, men det hade varit bra att få det fixat ändå.

Frågan är då hur mycket det kan kosta att lämna in dem när garantin har gått ut (bara på det ena i och för sig)? Och tar det alltid flera veckor eller kan man få det gjort snabbare nånstans? Anledningen till att jag inte har tagit tag i detta tidigare är att jag inte har velat vara av med kameran så länge...
Finns det inga kameraverkstäder som man kan åka direkt till och få det fixat samma dag?
 
Detta är ett gissel som flera råkat ut för. Har du prövat objektiven på något annat hus?
 
Jag tror tyvärr att det är ett svårt fall, och en svaghet som sony har, deras AF system.
Mekaniskt är det konstruerat för 135-filmskameror.

Jag har gjort ganska omfattande tester, och även ställt om AF sensorn på min A100.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102260

Är problemet större dom gånger fokus ligger nära objektivets "oändligt-gräns"?
och inga problem om fokus ligger nära objektivets närgräns?
 
Är problemet större dom gånger fokus ligger nära objektivets "oändligt-gräns"?
och inga problem om fokus ligger nära objektivets närgräns?

Hm, nu är jag inte riktigt med på vad du menar (är lite trött i skallen idag). Menar du om jag fokuserar på något långt borta eller på något nära? I så fall tror jag problemet är samma, fast det syns ju tydligare om jag fokuserar på något som ligger väldigt nära.

Det är som sagt inget jätteproblem eftersom det löser sig om jag bländar ner några steg och jag kan ju använda stativ om det gör att jag måste ha längre slutartider. Annars funkar det ju som sagt manuellt. Så går det inte att göra nåt åt så spelar det inte så stor roll.
 
Jag tror tyvärr att det är ett svårt fall, och en svaghet som sony har, deras AF system.
Mekaniskt är det konstruerat för 135-filmskameror.

???

På vilket sätt har det med AF-systemet att göra om bilden/ljuset hamnar på en sensor eller på en bit film?
(förtsatt vi inte snackar om liveview-AF förstås)
 
Du har väl reklamationsrätt kvar på kameran? Bara lämna in din A700 plus din 16-80. Du kan evt. kontakta Inside service först och fråga om du kan skicka kameran direkt till dom istället.

Undvik Zieger Teknik då de är okunniga och inte är ett Sony servicecenter.
 
Menar du om jag fokuserar på något långt borta eller på något nära? I så fall tror jag problemet är samma, fast det syns ju tydligare om jag fokuserar på något som ligger väldigt nära.

just så, testa det.
om jag bländar ner till 1:4 eller "mindre" så fungerar min AF perfekt oavsett allt annat.
 
Jag tror tyvärr att det är ett svårt fall, och en svaghet som sony har, deras AF system.
Mekaniskt är det konstruerat för 135-filmskameror.

???

På vilket sätt har det med AF-systemet att göra om bilden/ljuset hamnar på en sensor eller på en bit film?
(förtsatt vi inte snackar om liveview-AF förstås)

Kan flika vad jag skrev i en tidigare tråd hur jag tänker, sista inläggen i tråden jag länkade till tidigare

"""Om man tänker sig vad mitt krav varit, att med ett fast 50mm 1:1.7 objektiv sätta fokus på ett objekt stort som en apelsin på över 5meters håll och inte få bakfokus på 20cm, objektivets fokus står näst intill mot oändligt fokus på 5-6m.

Betänk detta på en fullformats filmruta med den fulla bildvinkeln som 50mm ger där, var det ens tänkt att man skulle vilja eller kunna beskära bilden så mycket att man såg att fokus faktiskt felade 15cm,innan andra saker tex filmen inte klarade mer.
Skulle filmen klara det eller skulle den vara begränsningen?
Var det tänkt att man skulle kunna se felet på en färdig förstoring med korekt betraktningsavstånd inräknat?

Om man som jag det här fallet fotar med dslr med "beskärning" redan i kameran (aps-c) och sedan blåser upp dem till nära nog 100% i datorn är det då så konstigt att man ser fel?)


Är det därför dom har börjat stoppa in motorerna i objektiven, när kraven på fokussystemet stiger så är dom tvungna att ha ultraljudsmotorer, HSM och allt vad det heter, för att få en mycket mer exakt autofokus funktion."""
 
Kan flika vad jag skrev i en tidigare tråd hur jag tänker, sista inläggen i tråden jag länkade till tidigare

"""Om man tänker sig vad mitt krav varit, att med ett fast 50mm 1:1.7 objektiv sätta fokus på ett objekt stort som en apelsin på över 5meters håll och inte få bakfokus på 20cm, objektivets fokus står näst intill mot oändligt fokus på 5-6m.

Betänk detta på en fullformats filmruta med den fulla bildvinkeln som 50mm ger där, var det ens tänkt att man skulle vilja eller kunna beskära bilden så mycket att man såg att fokus faktiskt felade 15cm,innan andra saker tex filmen inte klarade mer.
Skulle filmen klara det eller skulle den vara begränsningen?
Var det tänkt att man skulle kunna se felet på en färdig förstoring med korekt betraktningsavstånd inräknat?

Om man som jag det här fallet fotar med dslr med "beskärning" redan i kameran (aps-c) och sedan blåser upp dem till nära nog 100% i datorn är det då så konstigt att man ser fel?)


Är det därför dom har börjat stoppa in motorerna i objektiven, när kraven på fokussystemet stiger så är dom tvungna att ha ultraljudsmotorer, HSM och allt vad det heter, för att få en mycket mer exakt autofokus funktion."""



OK, att en APS-C sensor pga att den är mindre än ett 24x36mm filmnegativ därmed behöver förstoras en bit mer till samma slutprodukt, med påföljden att APS-C kan kräva något mer av AF-systemet, det är ju sant.
Att detta skulle vara orsak till införandet av USM mfl snabba typer av AF-motorer och inbyggnaden av sådana motorer i objektiven,det stämmer inte.
USM mfl typer av i objektivet placerade fokusmotorer det infördes ju långt innan digitala systemkameror fanns, oavsett sensorstorlek, och även innan ens film-APS fanns.

Noggrannheten för AF-systemen vid små sensorer behöver vara lite större det stämmer alltså, men att det i sej skulle göra Sonys (Minoltas när det "uppfanns") AF-system sämre än andra det håller inte.
Nikons, Canons & Pentax AF-system kom ju alla till långt före digitala systemkameror var akuella, så isåfall är alla systemen för dåliga för APS-C-formatet.

Olympus 4:3 system tex har ännu en aning míndre sensor och deras AF är mkt noggrant redan med de billiga objektiv som "bara" har AF-motor av det enkla slaget utan USM/SW/HSM etc, oavsett det faktum att dessa enkla är lite långsammare att fokusera.
De fokuserar exakt i vart fall.
 
Senast ändrad:
Du har väl reklamationsrätt kvar på kameran? Bara lämna in din A700 plus din 16-80. Du kan evt. kontakta Inside service först och fråga om du kan skicka kameran direkt till dom istället.

Undvik Zieger Teknik då de är okunniga och inte är ett Sony servicecenter.

Kameran har inte garantin kvar då det var ett billigare skyltexemplar jag köpte som hade garanti i 3 månader bara. 16-80't ska det ju däremot vara garanti på fortfarande. Ska kolla upp Inside Service!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.