Annons

gammal optik till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

oves

Ny medlem
Funderar på ett köp av digital systemkamera,
alternativen är 400d eller D80,
har sedan tidigare analoga Canon 300 och Nikon 301,
min fråga är om optiken som jag har till min gamla Nikon funkar på D80,
har nikkor 50/1.8,Sigma 28/2.8,Tokina 70-200,
optiken som jag har till 300D har jag uppfattat är kompatibel på 400D,

Då får du ingen ljusmätning på dem med en D80.

Men bara för att kameran är manuellt fokuserad behöver inte objektiven vara det. F301 hanterar ju både manuella och autofokuserade objektiv.

Mitt dilemma är ju om jag ska köpa Canon eller Nikon,
har jag någon användning för min gamla Nikon optik förutom till F301,
finns det det andra Nikon alternativ att köpa?

Hej! Jag var nyligen på utbildning för Nikon, de meddelade att ALLA gamla objektiv passar till D80, men beroende på modell, autofokus, funktion och skick så varierar det hur du kan använda dem, alltså om du måste ställa in allt manuellt, eller vissa delar manuellt.

Tack, det avgjorde nog mitt köp,
är det någon som läst testet på www.akam.no
av Sony A100,400D och D80,

"At et kamera i D80s prisklasse har et så spinkelt og lite påkostet batterideksel som dette, er for oss uforståelig,"

någon som sett detta problem med D80?

Har själv inte haft problem med batterilocket.

Sökaren på Nikon D80 är rackarns bra (jämfört med 400D) anser jag.
Så bra att jag med manuella Nikkor 50mm/1.8 kan ställa skärpan maunellt (!) utan större problem. (Dessutom indikerar kameran när motivet är i fokus genom att tända en grön prick i sökarens nederkant.)

Sökaren i kombination med bättre ergonomi rent handhavandemässigt upplevde jag väga över till Nikonens fördel. Men smaken är säkert olika.

Kläm och känn på respektive kamera blir ju det självklara rådet, och råkar det vara AF-gluggar du har tycker jag inte det är svårt val...

jag är inte helt säker men eftersom D80 inte har någon AI koppling så borde man kunna koppla in objektiv som inte är AI kompatibla.

På kameror som har AI koppling så bryter man av den lilla spaken som läser av bländaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar