Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal kemi?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Tänkte börja framkalla, igen. Köpte ett komplett paket sommaren 2008 som sedan dess stått oöpnat.
Nu är frågan vågar jag använda det eller är det bara att köpa nytt?

Det jag har är (allt oöppnat, stått i en bokhylla i rumstemp)
D76 pulver, bäst före 2010-08
Kodak HCA pulver bäst före 2010-10
Kodak Max stop 1l koncentrat
Kodak Tmax Fix 1l koncentrat (hållbarhet 2 år)
Kodak Polymax Fix 0,5l koncentrat (hållbarhet 2år)
Peterson FX39 1l koncentrat (svart flaska)
Kodak Photo-Flo 0.5l koncentrat

Är lite osäker på varför jag beställt två olika fix och två olika framkallare, men tror mig minnas något om Tri-X och T-max, kan det stämma? Eller går det att köra t ex D76 på både Tri-X och T-max? Samma med Fix?

Tacksam för hjälp, Peter

Edit: bild på grejerna:
http://www.fotosidan.se/blogs/laptop/17973.htm
 
Senast ändrad:
Skulle tro du kan använda allt utom FX-39. Den bör ha ändrat färg och blivit brunaktig om den stått i två år. I vart fall är det nog lite riskabelt att chansa. Pulverkemi håller ganska bra i oöppnad förpackning. Har själv använt ca 20 år gammal DK-50 och den funkade fint. Maxstoppet är ättiksyra med en färgindikator för surhetsgraden tillsatt. Inga problem att använda den. T-Max fix och Polymax fix bör också ha hållt sig bra. Inga problem med vätmedlet heller tror jag. Beträffande D76 så funkar den med alla filmer, mycket bra dessutom. Använder den själv till T-max 100 med utmärkt resultat. D76 var den testframkallare som Kodak själva använde när man experimenterade fram T-Max-filmerna.T-Max fix brukar rekomenderas för T-max filmer, men min erfarenhet är att Polymax fix (= Unifix fast i mindre och dyrare förpackning) funkar lika bra. Se bara till att följa rekommendationer vad gäller kapacitét, koncentrationer etc. Lägg gärna på lite extra tid både med T-Max fix och Polymax fix mot rekommenderat, för Tri-X och T-max filmer.
 
Tack!
När jag sökt här på forumet så har jag hittat några kommentarer om dålig hållbarhet (eller att det inte är så farligt) om just FX-39. Så jag tar det säkra före det osäkra och kör på D76!

Det är ju också den framkallare jag använt förut, för 30 år sedan ;)

Får väl försöka använda fixen så snart som möjligt i alla fall, har nog inga exponerade T-max liggande, så det blir att köra slut på Polymax Fixen först. Klarningstid * 2 är väl den beprövade metoden?

Hur fungerar det att köra T-max fix på Tri-X filmer?
 
Tänkte börja framkalla, igen. Köpte ett komplett paket sommaren 2008 som sedan dess stått oöpnat.
Nu är frågan vågar jag använda det eller är det bara att köpa nytt?

Det jag har är (allt oöppnat, stått i en bokhylla i rumstemp)
D76 pulver, bäst före 2010-08
Kodak HCA pulver bäst före 2010-10
Kodak Max stop 1l koncentrat
Kodak Tmax Fix 1l koncentrat (hållbarhet 2 år)
Kodak Polymax Fix 0,5l koncentrat (hållbarhet 2år)
Peterson FX39 1l koncentrat (svart flaska)
Kodak Photo-Flo 0.5l koncentrat

Är lite osäker på varför jag beställt två olika fix och två olika framkallare, men tror mig minnas något om Tri-X och T-max, kan det stämma? Eller går det att köra t ex D76 på både Tri-X och T-max? Samma med Fix?

Tacksam för hjälp, Peter

Edit: bild på grejerna:
http://www.fotosidan.se/blogs/laptop/17973.htm

Pulver håller ¨hur länge som helst¨!

/Janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.