Annons

Gammajustering med Adobe Gamma uteblir i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

ccyreus

Medlem
Hej,

Jag har justerat min skärm efter den här artikeln:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Jag använde Adobe Gamma och följde det som står i artikeln.
Efteråt jämnförde jag provbliderna från Crimson (i Photoshop) med utskrifter av de samma som jag fått av Crimson. (Finns här under Provbilder http://www.crimson.se/info.html?setB=05)

Skärmen var ljusare än utskriften.
Då gick jag in i Adobe Gamma och justerade gammavärdet från 2.2 uppåt till 2.8, då jag kände att bilderna återgavs lika.
Problemet uppstod när jag tryckte Ok och sparade över profilen som jag använder.
Efter den var sparad så justerade Photoshop om sig och bilden vart ljusare på skärmen igen precis som den var innan omjusteringen.

Det enda som ändrades var allt i Windows, menyer bakgrundsbild etc. medans bilderna i Photoshop förblir oförändrade.

Är det någon som vet vad detta beror på? Jag håller på att bli tokig.

Windows XP använder min profil och i windows ser man min gammajustering. Det är bara bilderna i Photoshop som verkar omjusteras så att det inte spelar någon roll vilken gamma jag ställer in i Adobe Gamma.

Hälsningar
Christian
 
Tack för svaret Fredrik!

Jag gick in Edit->Color Settings och valde Working Spaces->RGB till Monitor RGB - [min profil]
Men det blir samma resultat...

Medan jag ändrar värdet för gamma i Adobe Gamma så ändras bilden i Photoshop, men när jag sedan spar profilen med det nya gamma värdet så ändras Photoshop bilden återigen till det den var innan.

Fler förslag välkomnas!
 
purjo skrev:
Tack för svaret Fredrik!

Jag gick in Edit->Color Settings och valde Working Spaces->RGB till Monitor RGB - [min profil]
Men det blir samma resultat...

Medan jag ändrar värdet för gamma i Adobe Gamma så ändras bilden i Photoshop, men när jag sedan spar profilen med det nya gamma värdet så ändras Photoshop bilden återigen till det den var innan.

Så bra att du ändrade tillbaka, för så ska du ju inte göra. Då kommer du ju byta arbetsfärgrymd varje gång du uppdaterar din skärmprofil, vilket inte skulle vara så bra. Nej, där ska du ha en arbetsfärgrymd som Prophoto RGB, ECI RGB, Adobe RGB eller sRGB.

Sedan är det helt korrekt det som händer. Photoshop får reda på skärmens inställningar och egenskaper via skärmprofilen och korrigerar bilden så att den ser likadan ut på din skärm som på en annan skärm, oberoende av tex gamma-inställningar.

De flesta andra program har inte denna korrigering av bildfilens inställningar. Alla förändringar du gör på bildfilen slår igenom direkt på utseendet.

Stefan
 
Fredrik Calabrese skrev:
måste du inte konvertera bilden till den nya profilen?

Nej!!!

Meningen är att man ska en och samma arbetsfärgrymd hela tiden. Sedan gör man en skärmprofil som beskriver skärmens egenskaper. Denna använder sedan Photoshop för att korrigera bildens utseende. Därför blir det ingen ändring av bildens utseende i Photoshop.

Konverterar du gång efter annan mellan olika profiler blir bilden sämre och sämre, eftersom du förlorar data hela tiden.

Får jag hänvisa till mina artiklar här på Fotosidan? Jag hoppas att de ska ge en grundläggande förståelse för färghanteringen.

Stefan
 
Kalibreringar mm är SVÅRT. Jag har fått hjälp av ett par vänner med det har ändå inte blivit riktigt bra så nu har jag fått kontakt med Ulrik (tack för tipset Stefan) som i september ska komma hit och kalibrera mina grejer så att jag äntligen blir nöjd.Jag skriver ut nästan alla mina sidor så det måste bara bli ....BRA.
 
stefohl skrev:
Får jag hänvisa till mina artiklar här på Fotosidan?

Hej Stefan,

Jag har läst alla dina artiklar och jag uppskattar dem mycket, tack för det! :)

Men jag vill hävda att jag har ett problem som inte riktigt tas upp i någon av dina eller någon annan artikel jag läst i ämnet.

Jag resonerar utifrån följande förutsättningar:
* Jag använder arbetsfärgrymden Adobe 1998 i mina bilder och i Photoshop
* I Windows XP under bildskärm använder jag min egna kalibrerade skärmprofil
* Jag har följt alla dina kalibreringssteg i din artikel

Nu är det så att jag vill att bilderna som jag fått utskrivna ifrån Crimson (deras testbilder) ska se likadana ut på min skärm som de gör när de ligger på mitt skrivbord.
För att åstadkomma det gjorde jag så här:
* Jag laddade in testbilderna i Photoshop (De konverterades till Adobe 1998 vid inladdning)
* Jag laddade in Adobe Gamma och justerade gamman från 2.2 till 2.8 och ändrade kontrasten på skärmen till 60/100
Då återgavs de perfekt i min mening. Men när jag sparade ändringen i Adobe Gamma till min skärmprofil så justerade Photoshop om bilderna så att de inte fick justeringen jag precis gjorde i Adobe Gamma.

Är det så det ska fungera?
Hur ska jag lösa det annars?

Tack
Christian
 
Kajsa220 skrev:
Kalibreringar mm är SVÅRT. Jag har fått hjälp av ett par vänner med det har ändå inte blivit riktigt bra så nu har jag fått kontakt med Ulrik (tack för tipset Stefan) som i september ska komma hit och kalibrera mina grejer så att jag äntligen blir nöjd.Jag skriver ut nästan alla mina sidor så det måste bara bli ....BRA.

Att något är svårt har aldrig hindrat mig förut ;)
 
purjo skrev:
Är det så det ska fungera?
Hur ska jag lösa det annars?

Nej, så ska det inte fungera. Avsikten är att du väljer det gammavärde som fungerar bäst för skärmen. När Photoshop ser din kalibrering justerar den bilden så att den ser likadan ut oberoende av vilket gamma.

Om bilden som du fått från Crimson är för mörk kan det bero på ett antal saker. Vanligast är att du har ett alldeles för svagt betraktningsljus jämfört med skärmen. Du ska ha en ljusstyrka på minst 500 lux när du jämför bild mot skärm.

Stefan
 
stefohl skrev:
Nej, så ska det inte fungera. Avsikten är att du väljer det gammavärde som fungerar bäst för skärmen. När Photoshop ser din kalibrering justerar den bilden så att den ser likadan ut oberoende av vilket gamma.

Om bilden som du fått från Crimson är för mörk kan det bero på ett antal saker. Vanligast är att du har ett alldeles för svagt betraktningsljus jämfört med skärmen. Du ska ha en ljusstyrka på minst 500 lux när du jämför bild mot skärm.

Stefan

Tack för hjälpen Stefan, jag ska kolla upp betraktningsljuset nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.