ANNONS
Annons

Gamleby 2006-Vem sökte

Produkter
(logga in för att koppla)
Lustigt

Det är en spännande process det här med att vänta.

Det lustiga är att jag när jag sökte "Reklam och Magasin" så fick jag tanken till Bingo Rimer, produktbilder, relklambilder m.m. som även står beskrivet på hemsidan för fotoskolan.

Men kollar man igenom elevernas gallerier så känns de bilderna ganska långt i från den ton som Reklam & Magasin inger i namnet.

Dessutom var mina bilder väldigt anpassade just för Reklam & Magasin.

Vad har ni sökt med för slags bilder? Jag har bl a en produktbild på portvin, artistbild, CD-omslags bild, produktbilder på smycken, 2 porträttbilder med 70-tals tema, en svart/vit bild på barn.

Väldigt lätta och ytliga bilder som är tekniskt bra och lockande, men kanske inte talar så mycket.

Vad har ni andra?
 
Jag sökte med tre olika serier, tänkte som så att jag vill visa att jag kan jobba med serier. Först en serie med 3 mode-bilder, sedan en serie med 3 dockhusbilder (stilleben) och slutligen 4 bilder från ett nytt konstnärligt/personligt arbete. Valde bilder som representerar mitt bildspråk. Om jag sedan blir antagen vet jag att det är av goda skäl (de gillar mig och min stil alltså, tummen upp!)
 
Hum, kom till att tänka på, undra hur stor betydelse det personliga brevet har? När vi ändå pratar lite om vårat inskick - hur skrev ni erat personliga brev, klassiskt eller banbrytande? :)
 
Personligt brev

Jag har aldrig skrivit ett personligt brev till en skola förut, men jag berättade hela min historia hur jag upptäckte fotografering, från att ha läst på gymnasiet och tyckt det var trist, till att jag sedan upptäckte pocketkameran, digitalkamera med manuella möjligheter och GRYM färgåtergivning, till min första semiproffskamera, till en digital systemkamera och hur jag under den tiden hela tiden känt en lust och glöd att utveckla mig och avslutade då naturligt med att fjäska lite grann att jag vill ta mig vidare via denna utbildning.

Personliga brevet är jag rätt säker på faktiskt har en stor betydelse, finns den rätta viljan och bra bilder, men så kanske man gör dåligt på det teoretiska provet tex så tror jag inte man är körd eller så.
Fast något som har stor vikt tror jag är yrkeserfarenhet. Dem som har jobbat fotografering ligger nog väldigt bra till.

Jag vet att det är ofint att fråga kvinnor om ålder, men Jessica, hur gammal är du?
Tycker du har en grym meritlista med universitet, frilansfotograf och skribent för en ansedd tidning, utställning m.m. för att se så pass ung ut som du gör på bilden.
 
Jag hoppas det i alla fall. Tanken är att det ska vara lite av en "snyftare" så att de ska känna att jag har viljan så att säga.

Går det nå dig på MSN, vore spännande att få prata närmare. Jag lade samma inlägg i din gästbok, men du kanske kollar här oftare än där.

Hur såg ditt brev ut då?
 
Tyvärr, ingen MSN.

Jo, mitt personliga brev var lite av den banbrytande sorten. Men det var defintivt personligt och väldigt mycket mig. Så vi får se, antingen tycker man om det eller inte. Jag hoppas på det förstnämnda :)
 
Okie låter bra!

Med tanke på all erfarenhet du har så kommer du ha MYCKET goda chanser att ta dig in, jag tror jag har goda chanser med, men mest bara för att jag har arbetat som fotograf på en månadstidning bl a, så det är nog lite av min räddning.

Okie ingen MSN, vad tråkigt.. ICQ då?

Går det inte prata "Live" med dig alltså förutom i forumet?
 
Är du säker på att de bryr sig om arbetslivserfarenhet då? Svårt att veta VAD det är som avgör vilka bilder/fotografer de kommer att välja...

Ni andra, vakna nu och var med i tråden också. Vilka bilder skickade ni in? Hur skrev ni brevet?

Det är ju så slött här, bara jag och Johan som håller ställningen...
 
Det är klart de tar hänsyn till erfarenhet, då vet ju dem att eleverna redan vet vad yrket innebär typ. Det blir lättare att hjärntvätta dem då *ler*

Ja det är klurigt, men vad jag vet så sätter de poäng på bilderna, det kanske du med visste.
Fast exakt vad de tittar på sen på bilden är ju svårt att veta, men ljus och berättande är nog säkert inblandat.

Det personliga brevet skall tydligen också få poäng, där har jag absolut inte ens en susning hur de tänker, men man kan ju gissa att större vikten ligger på hur man motiverar sig och om man låter engagerad.

Hoppas det är klart snart, fram till dess får jag nöja mig med att själv undervisa i fotografering för nybörjare i morgon : )
 
vet att dom värdesätter ett eget bildspråk långt mera en att kunna ta snygga bilder. jag sökte bara på kompaktkamerabilder förra året :)
 
Var fick vi se ansökningsbilderna av Johan?

Mitt brev var inte så värst utstickande men inte heller alldeles formellt. Bilderna valde jag bara ut de jag tyckte var bra. Hade nån matbild, porträtt... tja det vanliga. Undvek starkt blommor och djur. Inte heller naturbilder kom med. Vi får väl se, jag tror ni har större möjlighet att komma in än mig med tanke på er erfarenhet..
 
Silversaga är ju lite av en rikskändis i fotovärlden... Du lär ju komma in... :)

Ps. Mest pga din oerhörda talang... Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.