Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobias Arvidsson

Aktiv medlem
Jag har några gamla gluggar liggandes till en Chinon 1000s. Jag underar om man kan använda dessa med en adapter till min Nikon 801s?

Jag är osäker på vad det är för fattning på objektiven, men de är gängade. M42?

Om en sådan adapter existerar, var kan jag få tag på en sådan?

Mvh Tobias

Gluggarna ligger hemma hos mina föräldrar så jag får helt enkelt mäta upp dem när jag är där nästa gång. Om diametern är 42mm kan man vara säker på att det är M42 fattning? Kan det var olika stigning på gängorna?

Intressant länk du postade. Kommer inte riktigt ihåg vad det är för objektiv men jag har för mig att det är Tokina 24mm, Chinon 105mm och Soligor 300mm. Tror de kommer kompletterna mitt Nikkor 50/1.8 bra, även om de inte är superskarpa.

Glöm inte bort att du förlorar automatisk nedbländning med adapter. Beroende på vad du har för fotografisk stil kan det vara mer eller mindre viktigt.

Ok, fotar mest manuellt med 801:an, ibland med bländarstyrd auto. Det är en till viktig fråga, kommer ljusmätningen att funka?

Ljusmätningen funkar, dock bara centrumvägt och spot.

Automatisk nedbländning har inte så mycket att göra med om man kör manuellt eller inte. Även om du kör manuellt idag så tillfogas ett par extra steg. Utan autonedbländning ser processen ut så här:
  1. Komponera
  2. Fokusera
  3. Blända ner - manuellt med ringen - nu blir det mörkt om du använder liten bländare
  4. Mät ljus
  5. Exponera
  6. Blända upp för nästa bild - manuellt med ringen
Jämfört med processen om du kör ett objektiv anpassat för f-bajonetten:
  1. Komponera
  2. Fokusera
  3. Mät ljus
  4. Exponera

Aha då är jag med på noterna, det är ju helt klart en nackdel. Om man ska fota på konserter och så. Man jag tror det skulle funka tills jag får råd med några "native" objektiv. Jag får köra med "full glugg" :)

Ja, kör man vidöppet eller nästintill så är det ju inga problem. Ner till f/4 eller så är det ju inget problem att fokusera med tagningsbländaren inställd.

Fredrik Calabrese skrev:
Använd dom på ett Chinon eller Ricoh M42 hus istället. Kostar nästan inget.

Ja det är ju en idé. Jag har fotat med objektivet på det gamla chinon-huset de är till för. Dock har det gått sönder. Filmframdragningen fungerar inte längre. Jag köpte en adapter från kaffebrus, kostade 149,- det blev inte så blodigt det heller. Hoppas allt blir att fungera någorlunda bra nu.

Tack till alla för hjälpen!

Nu har jag testat objektiven och det funkar "sådär" kan man säga. Det går inte att fokusera mot oändligheten. Jag tror det beror på att objektiven sitter på fel avstånd från spegel och filmplan.

Problemet verkar bli större ju kortare brännvidd jag väljer. 35mm objektivet funkar knappt alls, 135mm funkar bra men det går inte att fokusera den sista lilla biten, 300mm verkar funka precis som det ska.

Funderar på att ta adaptern till skolan och svarva bort en bit från den, kanske blir för lite gods kvar då. Är det någon som har en dunderkur för att lösa problemet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar