Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla objektiv till sony a100

Produkter
(logga in för att koppla)

Radeeon

Aktiv medlem
Hej hej en kompis till mig ska köpa en systenkamera och har gammla objektiv till en konika minolta och han undrar om man kan använda dom på en sony a100

OM man kollar på kameran så står att objektiv avsedda för Dynax-kameror passar på A100
men hur vet man att det är det man har?
 
Om de varkligen ar till en Konica Minolta och inte till en Konica sa bor de passa. Fast det later ganska konstigt, hann det tillverkas analoga Konica Minolta verkligen? Exakt vad heter kameran som objektiven ar till?

I alla fall, alla autofokusobjektiv med Minolta-fattning passar till Sonyn.
 
Ok så det funkar inte på något sätt om det inte är autofokus på objektiven?

Om nu hans gamla objektiv inte passar är då Sonys a100 det bästa kamera alternativet i den prisklassen då?
 
Radeeon skrev:
Ok så det funkar inte på något sätt om det inte är autofokus på objektiven?

Om nu hans gamla objektiv inte passar är då Sonys a100 det bästa kamera alternativet i den prisklassen då?
Då ligger det alltså mellan 400D, D40x och K10D.
Det är ingen större skillnad på dom. Åk till en affär och lek lite med dom. Ta lite bilder och pilla lite med menyerna. Ta köp sedan den som känns bäst.
 
Tack för svaren.
Jag sa till min polare att han skulle ta med objektiven till en fotohandlare och kolla om dom passar sen sa jag att han skulle känna på dom olika kamrerna och se villken han gillar bäst
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.