Annons

gamla objektiv till nya kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110317

Avslutat medlemskap
hej,

jag undrar hur bra de gamla nikon objektiven fungerar till de nya kamerorna? blir det någon slags distortion? tex AF Nikkor 50mm f/1.8D till en d700?

Det var någon som sa till mig att om man sätter dom på en d90 så blir det inte bra. är det för att det är dx eller för att det är digitalt över huvud taget? han sa att dom var anpassade för filmkameror, men jag glömde att fråga om det var för att de var 35mm kameror eller för att de fångade bilden på film.

Är det något problem att sätta dem på en d700, jag förstår att de nya gör bättre bilder, men så länge bilden inte blir förvrängd så är jag nöjd så länge.

tack

[avslutatmedlemskap]hej,

jag undrar hur bra de gamla nikon objektiven fungerar till de nya kamerorna? blir det någon slags distortion? tex AF Nikkor 50mm f/1.8D till en d700?

Det var någon som sa till mig att om man sätter dom på en d90 så blir det inte bra. är det för att det är dx eller för att det är digitalt över huvud taget? han sa att dom var anpassade för filmkameror, men jag glömde att fråga om det var för att de var 35mm kameror eller för att de fångade bilden på film.

Är det något problem att sätta dem på en d700, jag förstår att de nya gör bättre bilder, men så länge bilden inte blir förvrängd så är jag nöjd så länge.

tack[/QUOTE]

Någon vet inte vad han pratar om. det fungerar utmärkt med de flesta äldre objektiv både till d90 och d700.

Det finns utmärkta tabeller på Nikons sidor över kompabilitet avseende objektiv och det fina är att nästan alla objektiv avsett generation passar på nya hus.
Att sedan vissa funktioner inte fungerar beroende på avsaknad av focusmotor på vissa objektiv eller liknande är en annan sak.

Sedan kan givetvis vissa gamla objektiv fungera mindre bra optiskt jömfört med ett nytt baserat på att tekniken gått framåt men det kan lika gärna vara så att ett gammalt objektiv funger utärkt just för att optiken är så väldigt bra.

I det här fallet så kan jag konstatera att just D700 och 50 mm 1:8D är en klockren kombination. Det är ju faktiskt så att objektivet passar extra bra till Digitala FX hus.
Är mitt absoluta favoritobjektiv i väskan tillsammans med D700:an.

På D90 funkar det lika klockrent även om det inte motsvarar 50 mm bränvidd på ett DX hus utan ca 75 mm.

Den stora skillnaden mellan gamla och nya objektiv som är anpassade för digitalkamera, är att den bakre linsen är antirefleks behandlad då en ccd är mycket mer reflekterade än vad film är. Vilket gör att man kan få ljus som studsar mellan ccd och den bakre linsen på objektivet. Och medföra att man får konstiga ljus fenomen på bilderna, tror dok inte att det är ett större problem i praktiken. Jag har inte märkt något av detta problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar