Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gamla objektiv till ny digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

kallecent

Medlem
ja har hålt på lite med amatörfotto för några år sedan och har smlat på mig lite objektiv till en nikon ae tror ja den hette och tengte nu köpa en ny kamera (digital), ja vet att objektiven fysiskt passar till nikons D200, men någon sa till mig att objektiv till analoga kameror inte skulle användas till digetala kameror på grund av att kvaliten på bilderna blev sämre. ligger de något i de, och hur e de möjligt, optiken borde ju vara samma även i diggetalkameror?

P.S. ja e inte helt hundra på vilken kamera ja ska köpa, vet någon om nånannan passar med såna objektiv så är ja tacksam.

Senast ändrad:
kallecent skrev:
...men någon sa till mig att objektiv till analoga kameror inte skulle användas till digetala kameror på grund av att kvaliten på bilderna blev sämre...

P.S. ja e inte helt hundra på vilken kamera ja ska köpa, vet någon om nånannan passar med såna objektiv så är ja tacksam.

Varför inte gå in till en bra fotohandlare med dina objektiv och få lite proffsig hjälp? Eller så kan du skriva vad du har för objektiv så kanske nån kan berätta vad de duger till.

ja har försökt, men ja har nyligen flyttat till Schweiz och kunde inte göra mig förstådd i fottoaffären, (borde pluggat mera tyska i skolan ;-)
ja vet inte exakt va de e för objektiv eftersom de blev kvar i sverge när ja flyttade, men ja bör få ner dom hit om ett par dagar..

kallecent skrev:
ja vet inte exakt va de e för objektiv eftersom de blev kvar i sverge när ja flyttade, men ja bör få ner dom hit om ett par dagar..
Kolla då först upp det. Det finns ju massa gammalt "skräp" som folk tror är bra, fast som kanske inte kostar mer än några hundralappar styck. Då är det inte direkt nån anledning att köpa en D200 för att kunna använda dem. Är de bra däremot så funkar det utmärkt. Problemet är fokuseringen som blir mycket svår utan snittbild och med en mattskiva som ger alldeles för stort skärpedjup.
Sen får du tänka på att objektiven ger en annan bildvinkel än med den analoga kameran. Det mesta är väl mer eller mindre användbart ändå förstås.

Edit: Jag förutsatte att det var manuella objektiv, men det behöver det ju inte vara, hehe. AF-objektiv funkar utmärkt.

jo, de e helt manuella objektiv och de va ganska dyra när de köptes för ensådär 20 -25 år sedan. vet någon om manuella objektiv funkar till D80? (den verkar vara fult tillreklig för mig, men ja vill köpa en kamera somm pasar objektiven)

de objektiven ja har har jag tagitöver från mina föreldrar, därför va ja inte säker på vad ja hadde, de här objektiven har ja:
ett vidvinkelobjektiv, Nikon Nikkor objektiv 28mm 1:2 nr545600

ett teleobjektiv, Nikon Nikkor 105mm 1:18 nr 181107

och sedan en massa mällanringar och bälg för makro fotografering.
ja e väldigt mycket nybörjare och har ingen aning om dessa objektivs ljuskänslighet räcker till för digitalkameror? eller behöver ja ett helt nytt sätt objektiv om ja köper diggitalkamera?

Förslag: Köp din Nikonkamera i lugn och ro, och skaffa den med kitobkjektivet som brukar komma med.

När du blir mer driven och lärt mer än du kan nu kan du nog få bruk av de grejor du fått, men de ersätter inte ett bra, nytt allroundobjektiv.

Titta på Björn Rörsletts sida. Han har skrivit en del omdömen om manulla gluggar, hur de funkar på DSLR. Sanningen är att de ofta har en mindre passande coating vilket kan ge lite färglösa och kontrastfattiga bilder. Även äldre ej digitalt anpassade af-gluggar kan ge ett litet matt resultat. Tyvärr tror jag att resultaten varierar från glugg till glugg, men även kombinationen kamera objektiv har förmodligen betydelse.

kallecent skrev:
ett vidvinkelobjektiv, Nikon Nikkor objektiv 28mm 1:2 nr545600
Det är ett 28/2 AI som troligen är mycket bra.

ett teleobjektiv, Nikon Nikkor 105mm 1:18 nr 181107
Ett 105/1,8 AI-S, också troligen mycket bra.

Detta baserar jag på dessa källor:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
http://www.naturfotograf.com/index2.html
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/nikkor_28_2_ais/index.htm

Enligt Björn Rörslett så verkar det vara två av de bästa gluggarna med dessa brännvidder.

och sedan en massa mällanringar och bälg för makro fotografering.
En makrobälg kostar skjortan vad jag vet, och det kan nog vara ball att ha oavsett vilken kameramodell du använder (fast det måste vara Nikon då förstås).

ja e väldigt mycket nybörjare och har ingen aning om dessa objektivs ljuskänslighet räcker till för digitalkameror? eller behöver ja ett helt nytt sätt objektiv om ja köper diggitalkamera?
De kameror som ger ljusmätning med dessa objektiv är D200 och D2-serien, inte direkt modeller som passar nybörjare. Inte heller är det kanske så kul ens att börja fippla med manuell fokus det första man gör.
Om jag vore du så skulle jag inte bry mig så mycket om objektiven när du väljer kamera. Men om du köper en Nikon (t ex D80) så kan du ändå använda dem och få fina resultat med lite övande. Problemet är att du måste ta testbilder för att se så att exponeringen blir rätt, eftersom D80 och de övriga enklare modellerna inte ger någon ljusmätning. Problem nummer två är fokuseringen, som är svår men fullt möjlig. 105:an är antagligen rysligt trevlig för närgångna porträtt.
Fokusering är också lika svår med D200.
Ljusstyrkan är hög hos dessa båda objektiv, vilket gör att moderna varianter med AF är ganska dyra.

tack för era svar,
hur mycket kostar ett bra allaround objektiv för D80 eller D200an.
du sejer att motsvarande objektiv e ganska dyra, ungefär hur dyrt e de? ja va inne i en affär där ja såg att objektiven va dyrare en kameran, måste de va så dyrt för att bli bra?

Mitt förslag är att köpa d80 eller D200 tillsammans med antingen 18-70 eller 18-135. Då får du ett bra allroundobjektiv. Du bör få ge ca 1500 mer än för enbart huset i ett sådant paket. Du bör göra en noggrann priskoll för priserna skiljer lätt tusenlappar mellan affärerna.

Sedan kan du ändå så smått använda de objektiv du har - vinsten är ljusstyrka, baksidan är att du måste vara noggrann och att digitalkameror normalt är litet svårjobbade med helmanuella objektiv. Du får dock "facit" på skärmen direkt - något man inte fick lika lätt på den "gamla goda tiden".

kallecent skrev:
tack för era svar,
hur mycket kostar ett bra allaround objektiv för D80 eller D200an.
du sejer att motsvarande objektiv e ganska dyra, ungefär hur dyrt e de? ja va inne i en affär där ja såg att objektiven va dyrare en kameran, måste de va så dyrt för att bli bra?
Det beror på vad man har för krav. Jag gör lite motsatt mot andra; jag har billig optik på ett dyrt hus. D200 + Tamron 17-50/2,8, som kostar strax över 4000:-. Det ger mycket trevlig bildkvalitet, men det är inte lika gediget som kameran. Som komplement använder jag ett gammalt manuellt tele som jag köpt för 750:- Ska du ha bättre bildkvalitet än Tamronobjektivet så får du gå upp åtskilliga tusenlappar till Nikon 17-55/2,8, och det är inte ens säkert att det blir så mycket bättre för det. Skillnaden optiskt är marginell enligt en del tester. Dock är det oerhört gediget, men också nästan dubbelt så tungt.
Vad man gillar som "allround" är svårt att veta, för alla har olika smak. Men det är ganska få med fina kameror som bara nöjer sig med ETT objektiv, så räkna med en drös tusenlappar till. Men det är förstås inget som säger att du måste ha mer än ett.

Edit: Nikon 18-70/3,5-4,5 som nämns ovan är också ett "tillräckligt" bra objektiv, men lite mindre ljusstarkt än Tamron. Det behöver inte vara något problem heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar