DanNikon77
Aktiv medlem
Hej..
Jag är nu på jakt efter en ny kamera och kollat på en Nikon D500..
Är det något att ha?..
Jag har inte fotat på några år nu och får tillbaka suget efter fina bilder.
min förra kamera var en D7000, den blev tyvärr blöt och i samma veva så var inte fotandet högprioriterat så de blev ingen ny kamera efter det..
Jag fotade och vill fota landskap närbilder och natur överlag..men landskap är vell det som drar mest..
men vill samtidigt ha nått som är flexibelt då man inte alltid fotar samma sak..
Vet att det finns D750 den verkar ju med ett bra alternativ då det e FX osv ,men att objektiv är lite dyrare till FX..tänker lite mer flexibelt i början att kunna köpa både DX och FX objektiv när det oftast är pengar som styr..
Hej Dan
Har ägt en D750 i 5 år (min första digitalkamera) och har nu en D500 .
ENDA anledningen till att jag bytte var att jag har ett Nikon 200-500 5.6 objektiv och D500 är ruskig på att aoutofokusera, mer bps,
otrolig buffert,fler fokuspunkter + mer zoom med DX sensor som jag är nyfiken på då jag gillar att fota fåglar o annat som rör sig fort och inte går komma så nära.
Så när jag läser vad du söker, D750 framför D500 alla gånger.
Nästan alla bilder i mina album är tagna med D750 ,även Djur bilderna så den kan allt fota fåglar också + att den är bättre på dynamiskt omfång ,lågt ljus, klipper inte högdagrar och brusiga bilder (jämförelsevis) som D500 m.m.
Sen har D750 nåt som jag saknar nåt otroligt mycket på D500 och det är programmerbara U1 o U2 lägen på Mode-ratten så oavsett vad jag höll på med så kunde jag vrida över till t.e.x. U1 läget och den var redo att fota fåglar o action på nån sekund.
D500 har också det men du måste in i menysystemet och ändra lägen på 2 ställen så det tar längre tid än att ändra manuellt.....
Hade D750 haft bättre buffert ,lite bättre autofokus system o mer fokuspunkter så hade jag aldrig bytt och jag önskar att jag hade haft råd att behållt den för landskap + allround för det är den väldigt bra på och D500 med 200-500 5.6 färdigmonterad , inställd,beredd o klar.
Obs , detta är min erfarenhet och min synvinkel på det hela
Mvh Dan