...
Varför skulle det vara precis samma konstruktioner?
....
Varför? Tja, den frågan kan väl bara Leitz själva svara på... Det som skilde var att Leitz hade ytterligare kvalitetskontroller, som var lite snävare än Minoltas egna. Leitz kunder var ju huvudsakligen professionella, medan Minoltas huvudsakligen var amatörer (vilket inte hindrar att Minolta genom åren tog fram ett antal förnämliga proffs-hus).
Bakgrunden är ju som bekant att en gång för länge sedan, på den tiden då den tyska kameraindustrin fullständigt dominerade hela kameravärlden, så fick japanerna för sig att de också skulle tillverka kameror. De började med att tillverka billiga (och dåliga) kopior av de olika tyska kameramärkena. Den tidens förståsigpåare skrattade sig fördärvade, och spådde alla japanska kamera- och fotoindustriers snara hädanfärd.
Vi vet hur det gick. Japanerna förbättrade kvaliteten i snabb takt, och började snart att slå tyskarna på fingrarna. Sedan avslutade de det hela med att i stort sett utplåna hela den tyska kameraindustrin. Zeiss fick också klappa ihop sin kameratillverkning, men lyckades klara sig undan den japanska "frontal-attacken" genom att koncentrera sig på högkvalitativa objektiv till industri, medicin, forskning och militär och till professionella kameror för film- och TV-bolag, samt mikroskop och mätutrustning. I princip är det väl bara Zeiss och Leitz som numera återstår av hela den tyska kameraindustrin.
Fr.o.m. år 1958 satte Minolta igång med att plagiera Leitz-objektiven. Leitz-gubbarna blev förstås sura, och sedan när Minolta snabbt lärde sig att kopiera så att de började bli minst lika bra som sina läromästare, så blev dessa förstås vettskrämda. Panik utbröt, och Leitz-folket insåg att de måste komma upp med något radikalt. De var klara över att de inte skulle kunna besegra Minolta, som var mångdubbelt större och nu hade blivit kapabla att producera lika bra objektiv som de själva, men till ett väsentligt lägre pris. Leitz kom då på att de skulle kunna sänka sina kostnader och öka sin konkurrenskraft i den professionella sektor där de var verksamma, genom att helt enkelt utnyttja Minolta som underleverantör. Så Minolta fick kontrakt på att under mycket lång tid tillverka objektiv för Leicas spegelreflexkameror.
Minolta och Leitz utvecklade även vissa kameror tillsammans. Minolta XE-7 har många delar gemensamma med Leicaflex R3, och Minolta XD-11 med Leicaflex R4. De skiljer sig åt när det gäller objektivfattningar och sökare. Leica stoppade gärna in någon extra finess i sina hus. Den Leicaflex jag en gång ägde hade möjlighet till spotmätning, vilket inte Minoltan hade. Leitz måste ju peta in åtminstone någonting för att kunna motivera ett mycket högre pris...
Leica CL utvecklades också gemensamt av Minolta och Leica.
(Men nu är det nog bäst att jag slutar, för jag har väl hamnat tämligen mycket OT...)
...
Och till vilket Leica-system?
...
Leica R och CL, som sagt.
...
Har Leica ens haft något småbildsspegelreflexsystem med utofokus?
Förstår inte vad detta skulle ha för något att göra med någonting?