Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla Nikkors som görs sig bra i den digitala världen

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Nu när Nikon kommit med sin första FX-kamera kommer säkert många som varit med ett tag och använt analoga Nikon systemkameror att vilja prova gamla objektiv (manuella eller med AF). En del kommer säkert att hålla måttet och andra inte. För den som söker bästa möjliga kvalitet både optiskt och i bygg-/konstruktionshänseende kan det vara intressant att Zeiss och Cosina/Voightländer kommit och kommer med nyproducerade manuella objektiv i Nikonfattning.
(Jag granskade några Zeiss-objektiv på Fotomässan och de kändes grymt gedigna)

En tråd om vilka gamla Nikkors som kan prestera bra även på en DSLR:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1030&thread=25714043

Det är ju inte bara på D3 som det är intressant. Själv äger jag just nu endast manuella objektiv som jag är mycket nöjd med bildkvaliteten hos. Man får dem för en spottstyver än så länge, men priserna kanske drar iväg när folk begriper att man inte behöver AF för att fotografera. Märkligt att inte Nikon gör mattskivor för manuell fokusering dock. Jag vet att det finns andra att köpa, men ändå.

Makten skrev:
Det är ju inte bara på D3 som det är intressant. Själv äger jag just nu endast manuella objektiv som jag är mycket nöjd med bildkvaliteten hos. Man får dem för en spottstyver än så länge, men priserna kanske drar iväg när folk begriper att man inte behöver AF för att fotografera. Märkligt att inte Nikon gör mattskivor för manuell fokusering dock. Jag vet att det finns andra att köpa, men ändå.

På en FX-sensor blir det tydligare hur de gamla objektiven som designats för analog FF presterar.

Vilka objektiv har du? Det enda manuella objektiv jag har är 35/1.4 AI-S. Jag skall testa hur det klarar sig på D3:an.

Patches skrev:
En dum fråga kanske, men ger dessa objektiv ljusmätning på en D80? Funkar lägena A/S?

Nej, du får använda M-läget och pröva dig fram. Ljusmätning med manuella objektiv på Nikons DSLR fungerar bara på D200, D2-serien och de nya D300 och D3. Se vidare sidan 117 i manualen.

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Nej, du får använda M-läget och pröva dig fram.

... vilket är förvånasvärt lätt, med hjälp av histogrammet! Ta några olika bilder med ditt automatiska objektiv och titta hur histogrammet ser ut när kameran exponerar, så lär du dig kvickt hur det "bör" se ut när du exponerar på egen hand.

Per.

perstromgren skrev:
... vilket är förvånasvärt lätt, med hjälp av histogrammet! Ta några olika bilder med ditt automatiska objektiv och titta hur histogrammet ser ut när kameran exponerar, så lär du dig kvickt hur det "bör" se ut när du exponerar på egen hand.

Per.

Ja, jag håller med dig. Dessutom får man med tiden en ganska god känsla för vilka inställningar (ISO-tal, slutartid och bländare) som kan passa i olika situationer.

Det är för övrigt mycket nyttigt och lärorikt att gå omkring en dag med ett objektiv med fast brännvidd, fotografera i M-läget och fokusera manuellt.

Jag har en Nikkor 105/2,5 AI till min D2H och den gluggen är helt underbar. Både skärpa och kontrast är på topp. För att inte tala om vilken känsla att fokusera manuellt med denna glugg. oj oj :)

Använder gamla MF gluggar ganska ofta på min D70s, är inte helt lätt med den löjliga sökaren men har man inte bråttom är det inga problem.

Har för närvarande 3 gamla nikkor 35/2,8 | 50/1,4 | 200/4 och är jättenöjd med dom, går liksom inte att jämföra känslan mot nyare objektiv sen är det som nån sa tidigare utvecklande att använda dessa med noll automatik.

Använder dom även på min f90x å där ljusmäter kameran med dom plus att sökaren är ju så stor att man kan gå vilse i den ;-)

Hoppas inte priserna på dom går upp pga D3 för hur ska man då ha råd med kvalitetsoptik :-(

Teodorian skrev:
På en FX-sensor blir det tydligare hur de gamla objektiven som designats för analog FF presterar.
Visst, jag menar bara att de är intressanta med den mindre sensorn också. Det är alltså inte genom D3 de nu plötsligt kommer till sin rätt, även om de utnyttjas "fullt ut".

Vilka objektiv har du? Det enda manuella objektiv jag har är 35/1.4 AI-S. Jag skall testa hur det klarar sig på D3:an.
Jag har 35/2 Ai, 75-150/3,5 Series E och 105/1,8 Ai-S. Alla tre är mycket bra, men zoomen är rätt mjuk på full bländaröppning och längsta brännvidd.

Här har vi ett litet exempel från 105:an, vidöppen. Sjukt bra prestanda skulle jag säga (på D200).
Hela bilden:

Bilagor

• dsc_7784_fs1.jpg
    dsc_7784_fs1.jpg
    86.1 KB · Visningar: 725
Bilden är uppräknad med Lightroom helt utan brusreducering, men ganska ordentligt uppskärpt. Därav det elaka bruset.

Teodorian skrev:
Det enda manuella objektiv jag har är 35/1.4 AI-S. Jag skall testa hur det klarar sig på D3:an.

=O

Waaaah! Det är mitt drömobjektiv till min D3! =O

Förresten, har tänkt på en grej, är det mer filmliknande bruset svårare att brusreducera bort på bilder från en Nikon?
That is my last concern before going for the D3..

Har du beställt din ännu Martin??! =O

Ser riktigt nice ut, jag skulle också vilja ha en 105/1,8 den skulle man ha nytta av i höstdunklet :)

Måste säga att det blir en annan färgåtergivning med dessa äldre gluggar eller varmare ton kanske är rätt beskrivning... hursomhelt gillar jag det :)

Danlo skrev:
Liiiite över min budget om man säger så:-D Jag håller i min D200 i några år tills det kommer en enkel och förhållandevis smärt FX-kamera.

C-nord skrev:
Ser riktigt nice ut, jag skulle också vilja ha en 105/1,8 den skulle man ha nytta av i höstdunklet :)
Ja, det är mycket trevligt att kunna ta bilder på fri hand i rusket. Skärpedjupet blir ju vansinnigt kort också, till för- och nackdel. Sjukt svårt att fokusera rätt utan mattskiva. Möjligen är skärpan ännu bättre än i exemplet eftersom jag inte vet om skärpan låg 100% rätt.

Jag köpte gluggen härom dagen, och jag fattar inte riktigt att ingen annan nöp den först. I stort sett helt oanvänd för ett oförskämt lågt pris. Min nya favorit! En rätt stor nackdel är att det blir en hel del "fringing" vid stora bländaröppningar som skiftar från grönt bortom skärpeplanet till lila hitom. Emellertid är dessa färger så distinkta att de är ganska lätta att redigera bort med selektiv neddragning av dessa färger utan att det påverkar bilden i övrigt.

Måste säga att det blir en annan färgåtergivning med dessa äldre gluggar eller varmare ton kanske är rätt beskrivning... hursomhelt gillar jag det :)
Jag undrar om inte det är bara inbillning. När man fotar digitalt så sköter ju vitbalansen det ändå. Vad jag vet är att 35:an ger mycket färg jämfört med de moderna zoomar jag haft. Den är inte dunderskarp, men har väldigt fin kontrast om man bländar ner en aning. Fullt användbar från f/2 för övrigt.

Danlo skrev:
=O

Waaaah! Det är mitt drömobjektiv till min D3! =O

Förresten, har tänkt på en grej, är det mer filmliknande bruset svårare att brusreducera bort på bilder från en Nikon?
That is my last concern before going for the D3..

Kul att du gillar 35/1.4 AI-S. Har du provat det? (Jag gillar kort skärpedjup och har även 50/1.4 och 105/2 DC.)

Filmliknande brus. Jag har aldrig sett någon egentlig definition av det begreppet. Annars är ju färgbrus lättare att ta bort än luminansbrus. Med D3:an blir det antagligen inte så ofta nödvändigt med brusreducering.

Ljusmätning med manuella objektiv på Nikons DSLR fungerar bara på D200, D2-serien och de nya D300 och D3. Se vidare sidan 117 i manualen

På Nikons D1 serie fungerar ljusmätning i A och M läge, likaså fungerar symbolen för avsåndsinställningen. Sökaren är dessutom så ljus och kontrastrik att man med flertalet objektiv kan ställa in rätt avstånd med mattskivan. Använder man sig av extrema vidvinklar kan det vara lite problem

Gamla Nikkors som görs sig bra i den

Jag förstår inte alls oron, över att eventuellt de gamla MF gluggarna inte skulle fungera lika bra på ett digitalt FF kamerahus, som på ett analogt 24x36.
Den registrerande ytan är ju densamma, den digitala i Nikon D3 visserligen något, något mindre i höjdled, en totalt ointressant skillnad alltså.
Mina gluggar: 35/2,8 50/1,4 105/2,5 används idag på en Nikon F och en Nikkormat FTn, fungerar säkert oxå på en Nikon D3, eftersom alla gluggar tecknar över ett större fält än ytan på FF/24x36.
D3 kamerahuset är alldeles för dyrt, inte intressant att lägga så mycket pengar bara på ett kamerahus, så en test kommer jag förmodligen inte att göra iaf.

Varför köpa en Zeiss glugg, när en Nikon MF glugg idag kan köpas för nästan inga pengar alls?
Om du ser skillnad på en färdig bild, tagen med en Zeiss eller en Nikon MF glugg är du unik!

MF gluggar på t.ex. en Nikon D70s, är inte helt lätt, med den löjligt lilla sökaren, jovisst, så är det, därför är jag inte heller imponerad av APS-C formatet.
En konsument FF från Nikon kommer säkert inom några år ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar