ANNONS
Annons

Gamla Nikkors som görs sig bra i den digitala världen

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Kul att du gillar 35/1.4 AI-S. Har du provat det? (Jag gillar kort skärpedjup och har även 50/1.4 och 105/2 DC.)

35mm 1.4:an är tyvärr ganska soft både på bl 1.4 och 2.0. Det är först på 2.8 och uppåt som den ger skarpa bilder.
Har själv använt den linsen, men föredrar Sigma MF 24mm 2.8 macro då brännvidden passar mig bättre.

schaki skrev:
35mm 1.4:an är tyvärr ganska soft både på bl 1.4 och 2.0. Det är först på 2.8 och uppåt som den ger skarpa bilder.
Har själv använt den linsen, men föredrar Sigma MF 24mm 2.8 macro då brännvidden passar mig bättre.

Ja visst är det så men jag vill testa det på D3:an och se om det har något värde gentemot tex 24-70-zoomen på f2.8.

Köpte en till glugg idag; 85/2 Ai. Rörslett skriver att den är rätt vissen, men jag vet inte om jag håller med. Kontrasten är inte särskilt hög, men upplösningen är helt okej redan från full bländaröppning. Här ett exempel vid f/2 på D200. Kantskärpan är väl rätt ointressant med en dylik glugg i alla fall, så den skiter jag i. För det oerhörda priset av 350:- kan man inte vara annat än toknöjd;-)

Hela bilden:

Bilagor

• dsc_7830_fs1.jpg
    dsc_7830_fs1.jpg
    64.9 KB · Visningar: 273
Bokehn verkar för övrigt riktigt jäkla apbra. Ska se om jag kan fixa ett exempel av den senare. Den är "neutral" men åt det mjukare hållet. Inga skarpa fula kanter i oskärpecirklarna.

En till bild med 85/2... Det verkar skapligt skarpt men kanske inte toppklass. Dock är det så fasligt litet och lätt att det ändå är klart värt att kika på, särskilt med tanke på att det inte är så eftertraktat och priserna verkar vara låga.

Hela bilden, f/4.

Bilagor

• dsc_7840_1.jpg
    dsc_7840_1.jpg
    97.8 KB · Visningar: 201
100% crop. Observera förresten att vinjetteringen som syns i det fulla utsnittet är ditlagd efteråt.

Bilagor

• dsc_7840_2.jpg
    dsc_7840_2.jpg
    93.8 KB · Visningar: 197
Om jag inte minns fel så har du Martin haft bland annat Sigmas 28mm/1.8 (eller var det 24mm) och Sigmas 30mm/1.4. Hur står sig dessa moderna gluggar i relation till de klassiker du nu fyllt väskan med. Bortse från brister vad gäller AF, jag menar rent optiskt? HAr nämligen spanat länge efter en gammal 28mm f2.8 eller f2 men fick häromdagen ett tips om en begagnad Sigma 30mm. Bryr mig inte om AF, det är bara det optiska jag är intresserad av samt hur de presterar från vidöppen och något steg upp.

Myyyycket bra fråga, undrar samma sak.. dock får man ju tänka på att Martin sätter dessa objektiv på en "crop-kamera"-*host harkel äckel* och då verkar alla objektiv skarpa från kant till kant ;)

johan.morck skrev:
Om jag inte minns fel så har du Martin haft bland annat Sigmas 28mm/1.8 (eller var det 24mm) och Sigmas 30mm/1.4. Hur står sig dessa moderna gluggar i relation till de klassiker du nu fyllt väskan med. Bortse från brister vad gäller AF, jag menar rent optiskt? HAr nämligen spanat länge efter en gammal 28mm f2.8 eller f2 men fick häromdagen ett tips om en begagnad Sigma 30mm. Bryr mig inte om AF, det är bara det optiska jag är intresserad av samt hur de presterar från vidöppen och något steg upp.
24/1,8 var det jag hade, och då på en 6-megapixelkamera. Det objektivet var nog ganska likvärdigt med klenoderna, men inte lika skarpt vid full bländaröppning. Jag har även haft Sigma 30/1,4 med strulande AF. Det var mjukt vid full öppning med fullt användbart. Tokskarpt nedbländat dock. Väldigt svårt att säga något som ren jämförelse om man inte testat dem sida vid sida. De bilder jag lagt upp i den här tråden är mest för att visa att de gamla objektiven i allra högsta grad "duger", åtminstone på en kamera med mindre sensor. Jag tror att många underskattar dem bara för att de är äldre och så fånigt billiga. "Kan de verkligen vara bra?" Jo, det kan de uppenbarligen.
Förresten är Nikkor 28/2 sjukt mycket mindre än Sigma 28/1,8! Verkligen smidigt format på alla dessa relativt korta gluggar, även 35/1,4 är ju väldigt liten och 85/2:an är faktiskt mindre än 35/2!

Danlo skrev:
Myyyycket bra fråga, undrar samma sak.. dock får man ju tänka på att Martin sätter dessa objektiv på en "crop-kamera"-*host harkel äckel* och då verkar alla objektiv skarpa från kant till kant ;)
Javisst, men å andra sidan ställer det högre krav på upplösningen i mitten istället;-) Gissningsvis är det väl ingen vidare kantskärpa på FF, åtminstone inte med de vidvinkliga objektiven.

Tillägg: Kika på Björn Rörsletts sida. Han har utvärderat extremt många Nikongluggar både på digitala kameror och analoga.

http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html#top1

Är det kanske bättre att satsa på 35/f2 istället för 1,4:an? Finns det några jämförelser/tester på dessa objektiv någonstans?

Björn Rörslett om gamla Nikkors på D3:an:

"After the first hour of use, all I can say is this

GRAB any 35/1.4, 50/1.2, or whatever lens you have on your wishlist and intend to deploy on a D3, BEFORE prices skyrocket !!!! I'm almost dumbfounded and that's not something I experience very often. Not even my 8/2.8 fisheye shows any sign of CA illness.

Whatever wizardry Nikon concocted for the D3, it obviously works."

Danlo skrev:
Är det kanske bättre att satsa på 35/f2 istället för 1,4:an? Finns det några jämförelser/tester på dessa objektiv någonstans?

Jag använder själv 1.4an emellanåt då jag hade tur och kom över den billigt för lite mer än 2 år sen.

Så tung vet jag inte om jag tycker att den är, klart den väger lite mer och är lite större än mitt Nikkor 28mm 2.8 Ais. Men den är också mer välbyggd.

Den är hur som helst lika enkel att hantera som 28an och vikten stör inte ens när den sitter på min D1H

f2-versionen har jag själv inte använt, men det Rörslett skriver om att den är lite mjukare vid f2 stämmer troligtvis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar