ANNONS
Annons

Gamla frågor (analogt)

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
För lite mer än ett halvårsedan bestämde jag mig för en sjysst analog kamera, jag viste med mig att jag skulle gilla att plåta även analogt i framtiden och bytte då ut min gamla Minolta 5000 som jag inte fick många slantar för mot en Nikon FA. Mina erfarenheter av analogt är verkligen inte särskillt breda så här följer några frågor om detta:

- Modellen FA valde jag blandannat efterssom den hade P/S/A/M, men nu efteråt funderar jag lite på varför den har det, jag menar hur många så gamla objektiv har automatisk bländare? Jag är ständigt på jakt efter nya (äldre kultförklarade) objektiv men har nog aldrig sett en sådan.

- Kameran har möjlighet för Bulb, och det är väl kul, men finns det något bra sätt att räkna ut hur lång tid (över en sekund) man ska bulb'a? Jag har sett några gamla instrument tillsammans med andra fotosamlingar som jag kan tänka mig har med det att göra, men jag vet förståss inte.

- Detta känns väldigt osannolikt men jag frågar ändå, kan en analog kamera ta skada av att man plåtar utan att det finns film i?

- Jag köpte även nyligen en SB-600 blixt till min D80, vid användning med den analoga kameran, är denna bättre eller likvärdig med en äldre blixt?

- Nu inför exp24 som jag har sett fram emot efter att ha experimenterat med diverse enklare färgfilm så har jag köpt ett par rullar Tri-X, men jag har dessvärre inte möjlighet att framkalla dessa själv i min studentlya utan få lämna in dem. Hur skiljer sig kvaliteten på bilderna gentemot vart man lämnat in dem, eller har alla i princip samma utrustning?

- Tips om filter för sv/v foto tages gärna emot också :)

Bilagor

• nikonfaold.jpg
    nikonfaold.jpg
    11.8 KB · Visningar: 325
För att få programauto och matrixljusmätning kräver FA-kameran manuellt fokuserade ai-s objektiv. De flesta autofokusobjektiv funkar också. (ex dx och g- varianter). Går att köra kameran även med ai-optik halvautomatiskt eller i manuellt läge med centrumvägd ljusmätning. Ännu äldre f-optik, bör ai-modiferas. Finns tråd om hur du skiljer dessa tre varianter av manuellt fokuserade optik åt.

Bulb-läget tror jag inte du kommer att använda ofta, men vill du höfta längre tider på några sekunder är det ju användbart, t ex vid nattfoto.

Kameran tar inte skada av att du testar den utan film.

Hmm, minns bara att jag sett "FEE" (error) på displayen när jag använt annat än "M" men jag blev nu positivt överaskad här till viss del ändå:
Läge "P" funkar endast med mitt Ai-objektiv inte med Ai-S (??)
Både läge A och S får endast dynamisk slutarhastighet med Ai och Ai-S (även om jag sett att "F2.8" dykt upp någon gång i displayen, men kvick ändrat om till slutarhastigheten sen (kan ha vart i läge P). Annars ändrade sig förståss slutarhastigheten efter bländaren jag ställt in på objektivet.

Till trots så är det ännu bara läge "S" som inte är som den "borde"
vaddå automatisk bländare? bländaren styrs alltid från kamerahuset och man behöver inte ha något moderna objektiv för att kunna använda PASM-lägena
Hur skulle bländaren kunna justeras från kameran när bländaren justeras mekaniskt på objektivet? Mitt enda "moderna" objektiv är ett AI-S och är det enda som jag inte kan justera bländaren från objektivet utan förståss bara ifrån kameran.

Ang. bulb så är det lite av en vetenskap i sig.

Dels behöver du få fram den faktiska exponeringstiden, vilket du kan få med en ljusmätare eller någon av de otaliga exponeringskalkulatorer som hålkamerafolk ordnat åt oss på nätet. Och dels behöver du ha tillgång till ett datablad över filmens reciprocitetsfel - en film blir mindre ljuskänslig ju längre den är exponerad eller vad man ska säga, vilket gör att man får multiplicera den framräknade exponeringstiden med faktorn man får från databladet.

Ang. bulb så är det lite av en vetenskap i sig.

Dels behöver du få fram den faktiska exponeringstiden, vilket du kan få med en ljusmätare eller någon av de otaliga exponeringskalkulatorer som hålkamerafolk ordnat åt oss på nätet. Och dels behöver du ha tillgång till ett datablad över filmens reciprocitetsfel - en film blir mindre ljuskänslig ju längre den är exponerad eller vad man ska säga, vilket gör att man får multiplicera den framräknade exponeringstiden med faktorn man får från databladet.

Aha en ljusmätare tror jag nog att jag kan finna i någon av päronens gamla lådor, då behövs bara det där databladet, men för en såpass känd film borde det vara ganska lätt?

Hmm, minns bara att jag sett "FEE" (error) på displayen när jag använt annat än "M" men jag blev nu positivt överaskad här till viss del ändå:
Läge "P" funkar endast med mitt Ai-objektiv inte med Ai-S (??)
Både läge A och S får endast dynamisk slutarhastighet med Ai och Ai-S (även om jag sett att "F2.8" dykt upp någon gång i displayen, men kvick ändrat om till slutarhastigheten sen (kan ha vart i läge P). Annars ändrade sig förståss slutarhastigheten efter bländaren jag ställt in på objektivet.

Till trots så är det ännu bara läge "S" som inte är som den "borde"

Hur skulle bländaren kunna justeras från kameran när bländaren justeras mekaniskt på objektivet? Mitt enda "moderna" objektiv är ett AI-S och är det enda som jag inte kan justera bländaren från objektivet utan förståss bara ifrån kameran.

AI-s objektiv (orange markering av minsta bländaren) har en linjär nedbländning och de fungerar med P och S lägena på FA:n. Man ställer in minsta bländaren på objektivet och så fixar kameran det genom att styra bländaren mekaniskt med den lilla spaken i bajonettfattningen. AI går det inte med eftersom spakens rörelse inte stämmer linjärt med nedbländningen.

Varför kan du inte justera bländaren från objektivet på ditt AI-s objektiv? Du kanske menar att det är ett AF-s och då är det ju även ett G-objektiv som inte har bländarring. AI-s är alltså INTE samma som AF-s.

M

vaddå automatisk bländare? bländaren styrs alltid från kamerahuset och man behöver inte ha något moderna objektiv för att kunna använda PASM-lägena

Nej bländaren styrs bara från kamerahuset i läge P och S på Nikon FA. I manuellt läge och A styr man bländaren med ringen på objektivet. För att använda P och S behöver man ha AI-s objektiv de andra går även med AI.

För att förtydliga så är alla AF objektiv också AI-s

AI-s objektiv (orange markering av minsta bländaren) har en linjär nedbländning och de fungerar med P och S lägena på FA:n. Man ställer in minsta bländaren på objektivet och så fixar kameran det genom att styra bländaren mekaniskt med den lilla spaken i bajonettfattningen. AI går det inte med eftersom spakens rörelse inte stämmer linjärt med nedbländningen.

Varför kan du inte justera bländaren från objektivet på ditt AI-s objektiv? Du kanske menar att det är ett AF-s och då är det ju även ett G-objektiv som inte har bländarring. AI-s är alltså INTE samma som AF-s.

M

Aha, ja nu hajjade jag tillslut vad jag gjort för fel, så nu funkar ju även S och P! Men mitt Tokina 35-105 har två "spakar" varav den ena tycks helt fast (den andra var för bländaren) men jag trodde inte att det var ai-s.

Nej det var förståss AF-S jag menade ovan, ville bara poängtera det där :)

Då var dom frågorna avklarade, någon som kan svara på resten? :p
- Jag köpte även nyligen en SB-600 blixt till min D80, vid användning med den analoga kameran, är denna bättre eller likvärdig med en äldre blixt?

- Nu inför exp24 som jag har sett fram emot efter att ha experimenterat med diverse enklare färgfilm så har jag köpt ett par rullar Tri-X, men jag har dessvärre inte möjlighet att framkalla dessa själv i min studentlya utan få lämna in dem. Hur skiljer sig kvaliteten på bilderna gentemot vart man lämnat in dem, eller har alla i princip samma utrustning?

- Tips om filter för sv/v foto tages gärna emot också :)

Aha, ja nu hajjade jag tillslut vad jag gjort för fel, så nu funkar ju även S och P! Men mitt Tokina 35-105 har två "spakar" varav den ena tycks helt fast (den andra var för bländaren) men jag trodde inte att det var ai-s.

Din SB600 kommer fungera fint på din FA då den stödjer gammal hederlig TTL. En äldre blixt kommer att vara i princip likvärdig men SB600 är ju nyare och kommer nog att ladda snabbare mellan blixtarna.

Vad gäller filter så är det väl främst röd och gulfilter som man använder.

Jo, bländaren i A och M styrs av kameran men ställs in manuellt, den har ju automatisk nedbländning. fiffig uppfinning.

Jo visst så är det ju men jag tror inte att det var det som TS menade med automatisk bländare. Småbildsfoto med objektiv där man manuellt måste blända ner innan exponeringen är inte så vanligt längre och dessutom är det väl (nästan)inget objektiv som passar FA som kräver det. Man hade ju tom löst det på m42-fattningen.

M

Här finns all info du kan tänkas behöva :)

SB600:
http://mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/NikonF5/Flash/SB600/index.htm

FA:
http://mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slr8283.htm#fa

När dessa är avklarade kan man lätt gräva ner sig i annat i någon månad eller så ;-)

Jag bugar o bockar för samtlig info!!

En sista bara, hur står det till med inlämnande av film i dagsläget? Jag har läst om dem som lämnat in och inte alls fått det resultat de väntat sig, så man undrar om det finns bättre och sämre även där?
De som klagat har väl visserligen fixat sina egna i ett eget mörkrum, och är det det enda jag har som alternativ så får det duga ändå. Denna fråga hör visserligen bättre in i frågorna som berör mörkrum osv, men nu är frågan ställd iaf. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar