Annons

Gallerisvängningar..

Produkter
(logga in för att koppla)
För att nu återvända ungefär till det gunte började med så tror jag inte på några avgifter.

Inte heller på att man kan få en bild borttagen för att den har blivit bortröstad, tänk på fotografer som peter jönsson eller vad han hette, med albumet "en hyllning till kvinnokroppen", hans bilder hade blivit bortröstade med en gång, men han hade nog blivit saknand av de som tycker han är bra, eller?


Sen skrev någon att han tyckte att det var för mång album som saknade en röd tråd. Jag kan bara inte sluta störa mig på sånna som har 500 album med 1-2 bilder i varje, det är jobbigt att titta på.
Man måste väl inte bara ha kollektioner utan man kan väl ha bra fristående bilder???


Sen problemet med "familjebilder" och "oseriösa bilder" försvinner nog inte genom att vi ignorerar dem utan att vi komenterar dem och påpekar att bilderna inte är passande här.

OM jag får ge ett exempel på ett album som inte är speciellt passande här är det: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=2956

Men det är ju min åsikt såklart.

Jag tror att man gör de som laddar upp bilder på folköls drickande polare medvetna om problemet genom att komentera bilderna, och skriva vad man tycker.

Kanske ännu TYDLIGARE upplysningar när man registrerar sig som medlem?

----
Blandade tankar från mig, endel är kanske mindre vettigt men vi bör göra något för att arbeta för att fotosidan ska bli en sida för "seriösa fotografer" som vill utvecklas!

Andreas.
 
berga skrev:
Einsteins motstånd mot den forskning som uppkom kring kvantfysiken är väl knappast kreativt.

Max Born som införde sannolikhetstäthetsfunktion, och som Einstein motsatte sig, var 44 år när den publicerades.
Bra gjort av en sådan gamling..;)
Förresten kan man väl vara kreativ fast man har fel. Einstein hade säkert många kreativa motargument.
 
berga skrev:

Einstein utvecklade den särskilda relativitetsteorin 1905 och sedan förfinade han den till den allmänna 1915.

Han formulerade principen 1905 men kunde inte uttrycka den på grund av att han saknade de matematiska verktygen vilket tog honom 10 år att skaffa med hjälp av andra.
Precis som i fotografering räcker det inte med kreativitet man måste ha redskap och kunnande..;)
 
Toste skrev:


Precis som i fotografering räcker det inte med kreativitet man måste ha redskap och kunnande..;)


Vilket jag aldrig motsatt mig. Däremot måste man ha relevant kunskap. Hur mycket Einstein kunde Newtons mekanik, hade han aldrig löst sina problem med det. Tvärt om, det hade hindrat honom i sin kreativitet.

Jag hävdar bara i min enkelhet, att skall man fotografera med en fotoautomat, eller automat kamera, så skall man kunna den och inte hur man använder en Hasselbladare.

Så enkelt är det, relevant kunskap och öppenhet mot nya ideer och sätt, även om vi inte tycker om dem. Tack och lov finns det inte ett centralt bestämt estetiskt ideal. Olika bilder tilltalar oss olika.

För övrigt så vimlar världen av bilder som platsar på Fotosidan och är tagna med automatkameror som Canon EOS-1, med olika variationer, och Nikon F-5.
 
Njutbart!

Jag måste säga att jag njuter stort av denna diskussion. Det var länge sedan jag såg något så sanslöst. Från Guntes inlägg om kvalitet har vi diskuterat regler för medlemmar, avgifter, huruvida bilder från kameraautomater har en berätttigad plats på sidan, vilket de självklart har på samma sätt som en mikrovågsugn är en skicklig kock...

Det senaste jag nu sett var frågeställningen huruvida kunnande och kreativitet står i motsatsförhållande till varandra. Vi har även hunnit med att avhandla Sven Nykvist samt Albert Einsteins och Isaac Newtons utbildningar...

Detta har jag aldrig mött vare sig på fotosidans norska eller danska kusiner eller i de nyhetsgrupper jag läser.

Är det ett nationaldrag hos oss att vi aldrig kan hålla oss till ämne?

undrar

Janne, som här med initierade en ny utvikning...
 
Ja som kreativ hobbyetnolog kan jag bara hålla med att det är nog ett särskilt betingat drag hos de nordgermaska stammarna att vara så kreativa att de har svårt att hålla sig till ämnet i disskusitioner.....
 
Ett anspråkslöst förslag

Varför inte införa regler typ som de har inom konståkningen. Ett obligatoriskt program (som ingen tycker är roligt) och ett fritt program.

Det obligatoriska programmet kan betså av en kollektion på tre bilder:
En kattbild
En solnedgång
En automatbild

Det fria programmet får se ut hur som helt.

Den som inte uppnår tillräckliga poäng i det obligatoriska programmet får inte delta i det fria programmet.

Då tror jag alla blir kreativa och när man lyckats med det obligatoriska är man nog kräsen i det fria.


PS Se förslaget som ett utslag av solsting och skämtlynne (möjligen dåligt)
 
Automatbild för mig är en av fyra i en stripe som spottats ut ur enfotoautomat, sådana som finns på järnvägsstationer och diverse andra obskyra platser. Är det dessa som avses eller är det en bild från handhållen automatisk kamera som avses???
Reglerna måste ju vara klara...;-))
Us
 
Sonnaren skrev:
Men ge mig då för hel...e adressen till dessa nyskapande saker som gjorts med automatkamera!!
Kunde vara härligt att få se dem innan MOMA köper dem och förbjuder publicering på nätet Några automatbilder har jag sett här. Det enda "kreativa" var just att det var automatbilder. Eljest var det samma jönserier som vanligt.......
us

Jag har aldrig påstått att automatbilderna som ligger här är nyskapande utan kreativa.
Länkar en sista gång till en Serie bilder tagna just i en fotoautomat .
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=5964

Kreativ=skapande,intiativrik,produktiv
vilket jag tycker att den hära serien är
 
Sonnaren skrev:
Men ge mig då för hel...e adressen till dessa nyskapande saker som gjorts med automatkamera!!
Nyskapande??? Jag vet inte det... Vi ville göra ett luciatåg och vi valde att göra det med en porträttautomat. Hur skulle vi annars gjort? Ställt upp oss i en gymnastiksal med dämpad belysning? Kommit gående över nysnö? Vad hade varit mest kreativt? Vad hade varit roligast? Vad hade uppskattats mest? Kan du säga att vår lösning inte hör hemma på fotosidan? Kan du säga att kärleksförklaringen som Örjan nämde inte hör hemma här.
 
Jag ser till min stora förvåning vilken diskussion som min och några (någon?) andra bilder har skapat. Helt fantastiskt!

Kan ni alla inte bara sluta och ut och fotografera med er? Förlåt, men jag blir mer och mer ledsen över allt tjafs. Tävlar vi? Ska vi vara bäst, ta finast bilder och skriva de bästa kommentarerna? Det är ett enormt hackande personer och framförallt teman emellan. 'Digital' vs 'analog, vad det nu betyder, och vad fotografi egentligen är är några som det ofta pratas om.

Jag kan inte på något sätt se hur ditt (ja, just det) fotograferande blir bättre, snyggare, kreativare och järvare, bara för att vi sitter här och skriver?

För mig är en fotograf en person som skapar bilder med valfri fotografisk process. Elektronscanning eller med lithfilm, mig kvittar det.

Så, snälla.. ut och fotografera! För det är väl det ni är? Lägg upp de bilder ni är stolta över, och vill visa upp för att få kritik, eller kanske för att inspirera andra. Njut av att få se den brokiga skara som ofta uppstår när solnedgångar, kattbilder och automatbilder blandas i en fin visuell kakafoni. Det spelar ingen roll om det läggs upp hundratals solnedgångar, de är ju ändå inte tagna av samma fotograf!

(själv tävlar jag endast med mig själv. Jag har mina refuseringsbrev uppsatta på väggen tillsammans med en text där det står 'GÖR BÄTTRE'. Jag kämpar, och hoppas.)

mvh Erik
 
festfotografen skrev:


Jag har aldrig påstått att automatbilderna som ligger här är nyskapande utan kreativa.
Länkar en sista gång till en Serie bilder tagna just i en fotoautomat .
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=5964

Kreativ=skapande,intiativrik,produktiv
vilket jag tycker att den hära serien är

Jaha......????? Och det kreativa består i.....?
Stillbilder med text? Fyra bilder i en remsa som hänger ihop?
 
Sonnaren: DU HAR RÄTT. Snälla, varför dra ut på detta? Om du tycker att det inte är kreativt, så är det inte det. Om festfotografen tycker det är fantastiskt, så är det det. Ni får ha skilda åsikter. Varför blir ni irriterade på att ni inte tycker samma sak?

Om någon reagerar mot detta, så snälla bortse från vad jag har skrivit. Bättre det än att dra ut på det ännu mera.
 
Efter en timmes läsning...

Hej på er alla. Nu har jag lyckats läsa hela denna tråd. Det har tagit så lång tid att jag glömt hur den började. Hur som helst så har den väckt både irritation och glädje.
Jag förstår inte riktigt dem som anser att betalande medlemmar lägger upp bättre bilder. Om jag betalade 300:- så skulle det betyda att jag kunde tanka upp en hel hög med skräpbilder utan att någon stoppade mig. Jag skulle vilja påstå att de vanliga medlemmarna har störst chans till att lägga upp bra bilder. Med ett maximum på tre bilder per vecka så måste man tänka till lite och gå igenom albumet både en till två ggr innan man väljer att ladda upp en bild.
När det sedan gäller allt snack om automatbilder så är jag lite kluven. Kreativiteten är avgörande tycker jag. Det är den som skapar konstnären. Jag har sett automatkort där två personer trängt in sig i automaten och tagit ett kort. De har jag sågat. Sedan har jag sett tex Jörgens luciatåg. Det har jag hyllat. Det finns ju ingen som tvingar oss att betygsätta alla bilder och om någon skulle betala 300:- för att lägga upp automatkort på alla sina tidigare partners, ja då får vi väl ta hand om det problemet då.
 
Gnabbet om vad som är en bra bild eller inte är rätt menlöst eftersom de flesta är ense om själva poängen här - det är för mycket knäppande och för lite tänkande bakom majoriteten av bilderna som kommer upp på sidan.

Ang. att de betalande borde börja ställa mer krav, så har jag gjor flera inlägg i forumet ang. sidan utan att få svar från admin. Jag har även mejlat dem ang. vissa bildkommentarer utan att få svar. Att inte åtgärda saker är väl en sak, men att inte ens svara på mejl tycker jag faktiskt är dåligt.

Min lösning på dåliga-bilder-problemet är dock enkel. Begränsa uppladdningen av bilder till 1 bild/vecka för icke-betalande. Detta kan ha positiva följder som att fler blir betalande medlemmar vilket kanske kan motivera administratörerna att lägga ner lite mer till på support. Dessutom tror jag att kvalitén skulle höjas märkvärt eftersom att sidan skulle bli svårare att använda som sitt personliga fotoalbum.
 
ace skrev:
Begränsa uppladdningen av bilder till 1 bild/vecka för icke-betalande. Detta kan ha positiva följder som att fler blir betalande medlemmar vilket kanske kan motivera administratörerna att lägga ner lite mer till på support. Dessutom tror jag att kvalitén skulle höjas märkvärt eftersom att sidan skulle bli svårare att använda som sitt personliga fotoalbum.

Bra idé.
 
Att begränsa antalet bilder till en per vecka kan nog vara en bra idé. Dock tycker jag nog att en helt ny medlem ska kunna lägga upp 3 bilder första veckan. Man blir mer motiverad att fortsätta om man redan från början har 3 bilder som man kan få kommentarer på.
 
Ja, eller så resulterar det i att någon bygger en ny site där det är gratis att ladda upp x antal bilder igen och den sidan blir en sluten förening för inbördes...

Förstår inte svårigheterna med att hoppa över bilder man inte gillar.

/Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.