Annons

G7 utgången modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Nu har både Fotokungen och Cyberphoto tagit bort Powershot G7 från deras hemsidor.

Har den utgått ur sortimentet?

/Daniel

Tydligen, Cyber listar den som utgående modell, kanske Canon har lyssnat på kritiken den fått pga att den inte hade Rawformat ?

Något nytt är säkert på "G"

/kent

Jag var förbi Media Markt i dag i Kungens Kurva, dom hade inte heller kvar den i sortimentet.

Det verkar som att den inte tillverkas längre, utan de som har den i lager säljer den tills den tar slut.

/Daniel

Min syster har en. Den (hon?!) tar fantastiska bilder med G7:an. Det verkar vara en mycket fin liten kamera!

Märkligt att den utgår.

/M

Mikael F skrev:
Märkligt att den utgår.
/M

Jag tycker inte att det är märkligt alls, den har som sagt inte Rawformat, och den kundgrupp som den är tänkt för kräver det, tex, Dslr ägare och mer avanserade amatörer som vill ha en liten kompakt med bra bildkvalitet och manuella inställningar.

/kent

Bokeh skrev:
Tydligen, Cyber listar den som utgående modell, kanske Canon har lyssnat på kritiken den fått pga att den inte hade Rawformat ?

Något nytt är säkert på "G"

/kent

G8 är väl det troliga namnet.... Canon brukar ju inte vara fantasifulla direkt.. Kan nog bli en grym kompakt om den får DigIc III och lite annat.

Rogerber skrev:
G8 är väl det troliga namnet.... Canon brukar ju inte vara fantasifulla direkt.. Kan nog bli en grym kompakt om den får DigIc III och lite annat.

På DPReview-forumet finns det rykten om en Powershot G9 men det verkar ju skumt, varför skulle Canon hoppa över 8? G4 hoppade dom ju över men det har ju sin förklaring.

Paradigmskifte

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=18936&PN=1

How will the CCD work if it can get twice the resolution, how can 1 pixel act like 2? Does it calculate the other pixels in between in a blok of say 8x8? I really like the idea of the cropped mode switch/button that could actually give a really broad lineup to choose from, that could be great.

Ovanstående är från ett forum som pratar Sony DSLR men diskussionerna om nya typer av CCD är ju generell.

Kan tillägga att det är inte enbart Canon som har många utgående modeller, har försökt få tag i en Sony CyberShot T-100 och det var inte lätt, köpte sista exemplaret på SP.

Kanske ett paradigmskifte är på väg ???

dsa1979 skrev:
På DPReview-forumet finns det rykten om en Powershot G9 men det verkar ju skumt, varför skulle Canon hoppa över 8? G4 hoppade dom ju över men det har ju sin förklaring.

Speciellt som siffran 8 ska föra lycka och framgång med sig (i Kina)

OS i Beijing öppnas 2008.08.08 kl 08:08:08! eller har man olika tro i Kina och Japan?

Inte helt ovanligt idag att tillverkarna ber respektive lands försäljningsorganisation att bedömma/bestämma efterfrågan redan innan produktion startar. Sedan produceras enbart de beställda produkterna. När det är slut så är det slut. Det fungerar på detta sätt inom en mängd olika produktområden. Om det är likadant med kameror vet jag inte men det är mycket troligt. Borde vara oerhört dyrt för Canon, Nikon mfl att producera för att lägga på lager.

Inte ens Canon med sina muskler torde ha resurser att ha lika många produceringslinjer rullande samtidigt som de har kameror tillgängliga på marknaden. Att göra så är rent ekonomiskt vansinne. Jag tror helt enkelt att G7 har passerat de beräknade/beställda antalet kameror och att sätta upp linjen igen är inte lönsamt. Den är förmodligen redan upptagen av en annan modell eller en kommande

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar