Nu vet jag inte exakt hur bra/dåliga kamerorna är (medelmåttiga de jag sett bilder ifrån eller provat själv), och antar att det är en av de viktigaste punkterna för dig, men skulle jag bortse ifrån just den punkten, och vilja köra Android så skulle det bli en av Googles egna för att vara garanterad uppdateringar och ett "rent" system.
Har haft en ZTE (men ren Andoid), men fick bara en enda uppdatering. Dottern har tidigare haft enklare Sony Experia och Samsung, men kasst med uppdateringar till nya större Androidversionshopp. Nu har dottern en mer "high end" Samsung (men förra generationen Galaxy S), så får se hur uppdateringarna sköts (tveksam där), och som Pär påpekat, bloatat system. Dock; fantastiskt fin kamera/bilder - inga andra Androider har kommit i närheten (lika bra som Nokia/Lumia och iPhone).
Svårt val gällande Android (antingen bäst uppdateringar/obloatat system med Googles egna, eller bäst kamera/bilder med Samsungs high-end).
Givet detta, så skulle jag satsa på iPhone om du behöver fler appar än vad som finns till Windows. Då får du ett rent system, uppdateringar till systemet, och generellt mycket bra kamera/bilder.
Tyvärr är iOS ett lite tråkigt och oflexibelt både system (ingen USB-storage) och även dess launcher/hemskärm (mest statiska ikoner).
Så alla system har sina för/nackdelar. Kan tyvärr inte utse ett system eller telefon som kammar hem full pott på allt.