Det har ju väldigt mycket med stil och motivområde att göra om man hellre fokuserar manuellt än använder AF, även om AF på spegelfria kameror är mer tillförlitlig än på DSLR. Du kanske upptäcker någonting nytt i ditt fotograferande med begränsningen? Min första tanke är att bildvinkeln är lite väl smal för min smak om jag bara skulle ha en trettifemma på µ4/3. Det är ju en väldigt fin brännvidd till porträtt, och visst kan man använda den till landskapsbilder. Jag har en Distagon 35/2,8 som jag sällan använder, men som faktiskt har väldigt fin bokeh. Jag har också Olympus 38/1,8 som inte heller är dåligt, och den är betydligt mindre framtung än din Nikkor på det lilla huset. Också
pannkakan 38/2,8 är en väldigt bra optik, och den är väldigt smidig på den lilla kameran.
Leksaken som jag gillar allra mest är en tiltadapter för gängade objektiv, som ger möjligheter utöver det vanliga, även om man sällan behöver dem med så litet format. Det är ganska kul att kunna få riktigt bra skärpa från ett par decimeter till oändligt. Det finns en sån adapter från Lensbaby till din Nikkor också, även om den inte har lika förutsägbara inställningar som den från Hartblei.