Annons

göra om i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Hejsan!'

Jag vill göra följande:

ta ut en del ur en bild, som jag förstorar upp!
Lätta upp lite skuggor osv. Sen vill jag ha den på papper med bra kvalitet. Kan man lägga ner den på en cd och lämna till en fotoaffär så fixar de en förstoring på ungefär 40*60 cm?

Javisst, det går bra. Men det krävs ju att du har bra skärpa och att du har digitalfotat i hög kvalitet/scannat in med hög upplösning särskilt när du ska ta ut bara en liten del och förstora ytterligare.

näe, har ett neg jag scannat in. behöver inte bli så himla bra. Det är till ens tudent. Hur skall man göra. Hur stor skall bilden va? Format?

Det är klart att du kan. Du får nog räkna med att det blir lite kornigt men det beror på betraktningsavståndet.

Tja, vad mer kan man säga... Den slutgiltiga bilden borde nog landa någonstans från 3500x5300 pixlar till 4700x7100 pixlar. Arbeta i tiff eller något annat format som inte förstör bilden men du kan spara den som jpeg när den ska till tryck.

NiklasK skrev:
Hur stor skall bilden va? Format?
Bränner du ner den på cd kan du lämna den i PS-format. Risken finns att scanningen inte räcker till om du ska delförstora väldigt mycket.
Du kan väl lämna negget så de gör en kopia direkt från filmen? Då slipper du ju mellan-steget med scanner?

Calle S skrev:
Bränner du ner den på cd kan du lämna den i PS-format. Risken finns att scanningen inte räcker till om du ska delförstora väldigt mycket.
Du kan väl lämna negget så de gör en kopia direkt från filmen? Då slipper du ju mellan-steget med scanner?

Bättre att spara den som TIFF ifall fotoaffären inte använder sig av Photoshop :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar