Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra om blått till Alphakanal

Produkter
(logga in för att koppla)

klodjur

Ny medlem
Jag har en blåsvart bild på skorstenar och rök som jag skulle vilja klippa in i en annan bild som också är blå och svart, men de blå färgerna är olika och därför skulle jag vilja ha bara olika nyanser av svart att klistra in

Jag funderade på att använda en funktion jag lärde mig i skolan men som jag glömt var man hittar. Man brukade använda den när man t ex skulle frigöra en modell som hade fladdrande hår. Man markerade de färgerna man ville behålla eller ta bort med en pipett och ställde in känsligheten. Sen så bara ritade man över det så försvann de färgerna man inte ville ha från bilden.

Jag vet inte om det här är det enklaste sättet, så alla tips är välkomna.

Nu är jag inte helt säker på att det är detta du menar, men du har calculations, som du finner under menyn Image. Där kan du skapa en ny channel som utgår från den färgkanal som du väljer, sätt blending till color burn och result new channel, då får du en ny alpha channel att utgå från när du ska skapa din mask, kan behöva fixas med burn och dodge för at få en helt svart kontur mot vit bakgrund för att lättast få ut den siluett du vill fånga.

Annars finns också select color range under select menyn, men jag tycker inte att det fungerar så bra i praktiken, där kan du iallfall välja färger som ska vara med i din mask.

Ursäkta om jag skriver extremt konstigt med blandad svenska och engelska men jag vet inte vad grejerna heter på svenska.

//Mårten

Jag är också lite osäker på om jag förstod dig rätt. Först trodde jag att du helt enkelt ville göra om den blå kanalen till en alfakanal, men det verkar mer som att du vill göra de blå färgerna i bilden till en gråskalebild.
Med Select > Select Color Range kan man göra just så som du beskriver. Man väljer Sampled Colors i dropdownmenyn, klickar på den färg man vill välja ut, lägger till färger med pluspipetten och tar bort färger med minuspipetten, och ställer in känsligheten under tiden. En förhandsvisning visas som gråskalebild medan man håller på. När man är nöjd kan man spara den här bilden på olika sätt. Ett sätt är att välja Select > Save Selection och spara den som en ny kanal.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar