Annons

Göra ett "galleri" på internet.

Produkter
(logga in för att koppla)

ElleF

Ny medlem
Jag skulle vilja ha en egen sida med mina bilder, som ett galleri på internet. Tänkte ungefär att det är små tumbnails som man kan klicka på för att se bilden i större storlek.

Hur gör man lättast och med bäst resultat detta? Det bör vara gratis (tunn plånbok) samt att man behöver endel plats då det är en hel del bilder.

Photoshop har ju ett automatiskt sånt om du har det. Man väljer vilken mapp den ska göra ett htmlalbum av och så gör den det åt dig. Thumbnails, delar upp bilderna på flera sidor osv. Eller så är php en bra ide om du orka göra det. Det har jag gjort och det fungerar jättebra. När jag laddar upp en bild på min hemsida så lägger den till thumbnails automatiskt och lägger in den på en sida osv.
www.sjohan.com

Edit: Jag kan tillägga att jag har konto på b-one och det fungerar utmärkt!

Ju fler kockar...jag tänkte bara sticka ner min slev också.

www.webattack.com hittar du vad du behöver för program. Klicka på freeware om du vill ha helt gratis(oftast små smidiga program som funkar ypperligt). Kolla tex in Web Picture Creator, som är ett bra gratisprogram för att fixa både tumnaglar och som dessutom kodar hela galleriet åt dig. Det går dessutom att lägga in egen htmlkod ifall du kan sånt, men bäst av allt är att det tar lite plats på hårddisken och jobbar fort och resurssnålt.
Du kanske inte får världens snyggaste sida, men vill man bara visa upp stora bildserier är detta ett helt ok sätt att göra album.

Sen när du skapat ditt fotoalbum så behöver du ju ett ställe att ladda upp det hela så folk kan se dina bilder. Ett underbart litet ställe att hitta bra gratis webutrymme är www.freewebspace.net där du lätt ser vad för sorts reklam du måste stå ut med(för gratis är ju trots allt inte helt gratis) och om du kan lägga upp cgi och annat.

Hoppas att alla svar gör att du kommer fram till vad som passar dig bäst.

Ha det gött.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto