Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör Ultra II skillnad i en D30?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusk

Medlem
Jag ska köpa ett nytt minneskort till min gamla Canon D30. Nu undrar jag om nån vet om ett Sandisk Ultra II gör skillnad mot ett "vanligt" sandisk compact flash-kort i den?

mvh Marcus Karlsson
 
Även om inte kameran kan nyttja kortet fullt ut när den skriver så har du igen prestandan om du använder kortläsare sen och läser ner bilderna på datorn.

Sen om du byter kamera i framtiden kan det vara värt att ha ett litet snabbare kort. Det skiljer ju inte mycket i pris så varför köpa ett långsamt :)
 
D30 är lika långsam som D60, 10D och 300D. Det innebär att prestandakorten inte gör någon större nytta.

Det är ingen skillnad mellan Ultra I och Ultra II i dessa kameror. Microdrive är aningen långsammare.

Räkna med 1,3 MB/s som snabbaste skrivtid.

Eftersom bildfilerna är mindre hos D30 än för övriga i gänget upplevs skrivningen som snabbare.
 
med ett hitachi microdrive (8x?) så sköt jag 4 bilder i jpg högsta med en 300d... Det var ju inte direkt imponerande...
 
hailstorm skrev:
med ett hitachi microdrive (8x?) så sköt jag 4 bilder i jpg högsta med en 300d... Det var ju inte direkt imponerande...

Nu blandar du äpplen och päron. Skrivhastigheten är samma för 300D och 10D/D60, men inte bufferten.

Det är bufferten som avgör hur länge du kan plåta utan avbrott. Det är skrivhastigheten som avgör hur långt avbrottet blir.

Med modernare kameror som 20D och 350D kan kameran skriva och fotografera samtidigt men det går inte med 300D och äldre konsumentmodeller ner till D30.
 
Hmm... ja, jag har ingen längre väntetid just nu med ett sandisk "vanliga modellen" på 256 meg. Då kan jag skjuta runt 21 bilder i högsta jpeg men väntetiden är kanske på ett par sekunder. Kan det göra skillnad på den tiden? Iofs så är prisskillnaden så stor på 512-meggarna, så som sagt, om jag byter kamera i framtiden, vilket är mest troligt, så kanske det är bäst att satsa på ett snabbare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.