Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör din egen bok och bildskärpning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lednam

Aktiv medlem
Skrev en fråga till Gör din egen bok och undrade hur jag bäst ska skärpa mina bilder, jag har en plug-in där jag kan välja mellan halftone och continous tone när jag skärper.

Fick svaret att den som svarade mig inte kunde så mycket om Photoshop så att han kunde därför inte svara. Vad säger ni om det? De borde kanske veta vilken tryckteknik de själva använder ...

Tacksam om någon annan kan svara!

Det finns många sätt att skärpa upp en bild. Oskarp Mask är ett av de populäraste.

"Continous Tone" får mig att associera till ett format vi använde från 80-talet och en bit in i 90-talet i Scitexdatorer. Formatet var Scitex CT (Continous Tone). Men det har väl inget med din plugin att göra antar jag.

Vad är det för plugin?

Det är en uppsättning skript från den här sidan
http://www.thelightsrightstudio.com/photoshop-tools.htm

Det finns olika skript som man kör beroende på hur bilden ska användas. Halftone och continous tone står för olika trycktekniker, den ena är antagligen lika med offset skulle jag tro (det finns för inkjet också). Skripten fungera mycket bra i den utsträckning jag testat. Man kan skärpa i tre steg om man vill; capture, creative och output (olika för webb och print).

Bosse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar