Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Gömslen, hur kommer man igång?
- Trådstartare mile
- Start datum
Nordlund32
Aktiv medlem
Gömsleråd (generella)
Ett självklart råd är att ta det mycket försiktigt.
Olika arter rovfåglar är olika känsliga för störning. En del kan lämna boet om de blir störda för mycket vid äggläggning/bobygge.
Denna tid på året så har i regel äggen kläckts och en del ungar lämnar snart boet. Det betyder att risken för att skrämma bort föräldrafåglarna och att ungarna dör är mindre än om det ligger okläckta ägg i boet.
Jag avråder från direkt bofotografering.
OM du ska sätta upp gömsle så gör det inte i direkt närhet till boet.
Kolla om fåglarna mellan-landar på ngn gren/pinne/stubbe på väg till/från boet istället.
Genom att sätta upp ett gömsle nära ett fågelbo (oavsett fågelart) så riskerar du att rovdjur (exv Ekorre) kan ta ägg/ungar.
Även om rovfåglar till viss del skyddar ungarna genom attacker mot predatorer så kan en räv el. annat rovdjur få ledtråd genom ditt gömsle.
Mvh/Mattias
Ett självklart råd är att ta det mycket försiktigt.
Olika arter rovfåglar är olika känsliga för störning. En del kan lämna boet om de blir störda för mycket vid äggläggning/bobygge.
Denna tid på året så har i regel äggen kläckts och en del ungar lämnar snart boet. Det betyder att risken för att skrämma bort föräldrafåglarna och att ungarna dör är mindre än om det ligger okläckta ägg i boet.
Jag avråder från direkt bofotografering.
OM du ska sätta upp gömsle så gör det inte i direkt närhet till boet.
Kolla om fåglarna mellan-landar på ngn gren/pinne/stubbe på väg till/från boet istället.
Genom att sätta upp ett gömsle nära ett fågelbo (oavsett fågelart) så riskerar du att rovdjur (exv Ekorre) kan ta ägg/ungar.
Även om rovfåglar till viss del skyddar ungarna genom attacker mot predatorer så kan en räv el. annat rovdjur få ledtråd genom ditt gömsle.
Mvh/Mattias
cmblelle
Aktiv medlem
Fotografering av rovfåglar som häckar betraktas närmast som oetiskt, ju större och mer sällsynt, desto värre... Sök bland fotosidans bilder och du kommer nog att hitta väldigt få bilder på häckande rovfåglar, i alla fall tagna på senare år (och av seriösa fotografer - fiskgjusbon fotas väl i parti och minut av sommargäster, fiskare etc)...
Jag förespråkar i så fall hellre att åtla, även om det är i lag förbjudet om inte köttet är veterinär-besiktat och godkänt (kan bli lite dyrt i längden, eftersom räv och kråkfåglar brukar plocka åt sig det mesta av det som bjuds)
Ett kamouflagenät är ju annars ett billigt, flexibelt och effektivt sätt att komma väldigt många sorters djur inpå livet, inte bara (rov)fåglar
Jag förespråkar i så fall hellre att åtla, även om det är i lag förbjudet om inte köttet är veterinär-besiktat och godkänt (kan bli lite dyrt i längden, eftersom räv och kråkfåglar brukar plocka åt sig det mesta av det som bjuds)
Ett kamouflagenät är ju annars ett billigt, flexibelt och effektivt sätt att komma väldigt många sorters djur inpå livet, inte bara (rov)fåglar
mile
Aktiv medlem
cmblelle skrev:
Fotografering av rovfåglar som häckar betraktas närmast som oetiskt, ju större och mer sällsynt, desto värre...
Aha, hade ingen aning om det så klart
mile
Aktiv medlem
Ok.. men jag är fortfarande intresserad.. det behöver inte röra rovfåglar. Låt oss istället säga att jag vill fota älg då. Eller en bjööörn. Vilka djur som helst... Jag finner det här med gömslen intressant och skulle gärna prova det i alla fall.. det kan vara för att spana på en koltrast till och med.
Nordlund32
Aktiv medlem
Gömsle är häftigt för att man då ofta får närkontakt samt att djuret el. fågeln på bilden ser naturligare ut i o m att det inte har en lika uppmärksam blick som ett skrämt/vakande djur.
Camo-nät är finfint!
/Mattias
Camo-nät är finfint!
/Mattias
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Oetiskt, håller med.
MEn dra för all del nytta av kunskapen!
Fåglarna har sina revir.
1: om du studerar topografin (typ vegitation-terräng++) i området runt boet (låt oss säga en radie på 2km)..
2: om du läser om fågeln och får förståelse om vad som denna fågeln jagar, vilken miljö den föredrar osv..
Dessa två enkla aspekter är superviktiga och intressanta. Svaren och tankarna runt dem genererar i värdefull information.
Studera så de områden där du misstänker att just denna fågelart trivs/rör sig..
Sådant som detta kan ta tid men är väldigt belönande.
Att sätta upp ett gömsle helt sporadiskt lockar kanske men är mer lotto än smart strategi.
MVH Niclas,
MEn dra för all del nytta av kunskapen!
Fåglarna har sina revir.
1: om du studerar topografin (typ vegitation-terräng++) i området runt boet (låt oss säga en radie på 2km)..
2: om du läser om fågeln och får förståelse om vad som denna fågeln jagar, vilken miljö den föredrar osv..
Dessa två enkla aspekter är superviktiga och intressanta. Svaren och tankarna runt dem genererar i värdefull information.
Studera så de områden där du misstänker att just denna fågelart trivs/rör sig..
Sådant som detta kan ta tid men är väldigt belönande.
Att sätta upp ett gömsle helt sporadiskt lockar kanske men är mer lotto än smart strategi.
MVH Niclas,
Senast ändrad:
Maxieboy
Aktiv medlem
mile skrev:
Hejsan
Låt oss säga att jag hittat ett rovfågelbo och skulle vilja fota den under en period. Hur går jag tillväga då för inte störa fågeln? Finns det någon bok jag bör läsa eller har någon några goda råd?
// Richard
Gömslen kan du köpa färdigbyggda i jaktbutiker!
Bara att sätta upp som ett tält ungefär. Tips och råd finns att läsa om i böcker. Sök efter fotoböcker, naturfoto, fåglar, på www.amazon.com
(nu lite ironi)
Välj hellre att fotografera svanar och ankor vid någon sjö eller parkdam och låt proffsen hävda sig med bilder på rovfåglarna. Börjar alla amatörer fotografera Havsörnar, Fiskgjusar och stora Vråkar så finns det snart inga kvar. Vad skall sen proffsen fotta för något? Tänk efter lite före. Det är lika oetiskt att fotografera häckande rovfåglar som att fotografera ett nyförälskat par på brölloppsnatten! Allt är relativt.
(slut på ironi)
Ha respekt för naturen, det gäller även proffsen!
mile
Aktiv medlem
Tack för tipsen Max, jag tycker dock jag hittar dåligt med böcker på amazon på ämnet. Hade redan sökt där när jag startade tråden.
Självklart har jag respekt för naturen. Hade jag inte haft det hade jag inte försökt ta reda på hur man gör för att inte störa djuren. Istället hade jag dragit dit o fotat dom direkt, och samtidigt ser det som ett tillfälle att bjuda min högjudde granne på picnic och sprätta några öl.
Självklart har jag respekt för naturen. Hade jag inte haft det hade jag inte försökt ta reda på hur man gör för att inte störa djuren. Istället hade jag dragit dit o fotat dom direkt, och samtidigt ser det som ett tillfälle att bjuda min högjudde granne på picnic och sprätta några öl.
ArtbyRyman
Aktiv medlem
min erfarenhet av gömslen...
Nästan oavsett vad du ska fota...är ett fast eller relativt fast gömsle att föredra...Det ska då sättas upp under OFF season..om nu objektet har ett sådant...Flesta fåglar iaf.
Gör det stort nog för att sitta, ligga i under minst en hel dag...före soluppgång till efter solnedgång.
Och sätt det på ett sådant ställe att du verkligen ser "allt". Det är lätt att inte tänka sig för och då missa 40graders vinkel att fota i, som du dessutom inte märker förens det är försent..SAMT att du ska kunna ta dig dit snyggt..
Tältgömslen är ju lätta och trevliga...En trälåda lite bättre. Använd givetvis buskar och träd att smälta ihop med osv....
SE också till att inte bli övermodig på hur bra ett gömsle fungerar..och sätt det 5m ifrån tänkt mål..DOM ser och HÖR bättre än oss.
Håll dig på minst 25m lr mer beroende på...skaffa FETA telet och låt dem komma till dig.
Böcker är svårt..Nätet borde ju iofs ge den info du behöver.
Nästan oavsett vad du ska fota...är ett fast eller relativt fast gömsle att föredra...Det ska då sättas upp under OFF season..om nu objektet har ett sådant...Flesta fåglar iaf.
Gör det stort nog för att sitta, ligga i under minst en hel dag...före soluppgång till efter solnedgång.
Och sätt det på ett sådant ställe att du verkligen ser "allt". Det är lätt att inte tänka sig för och då missa 40graders vinkel att fota i, som du dessutom inte märker förens det är försent..SAMT att du ska kunna ta dig dit snyggt..
Tältgömslen är ju lätta och trevliga...En trälåda lite bättre. Använd givetvis buskar och träd att smälta ihop med osv....
SE också till att inte bli övermodig på hur bra ett gömsle fungerar..och sätt det 5m ifrån tänkt mål..DOM ser och HÖR bättre än oss.
Håll dig på minst 25m lr mer beroende på...skaffa FETA telet och låt dem komma till dig.
Böcker är svårt..Nätet borde ju iofs ge den info du behöver.
odburt
Aktiv medlem
Jag har ett skitbra gömsle, Mini Dome Hide, ifrån wildlifewatchingsupplies.co.uk som jag sätter upp där det finns fågel.
Klart mest effektivt är att man slår upp tältet under nattens mörkaste tid, får några timmars sömn, vaknar vid gryningen och har man tur så vips är det fullt med fågel framför. Andra morgonen brukar ändå lite bättre då fåglarna vänjer sig. Tålamod är A och O, fladdra för mycket med objektiv och luckor är inte att föredra.
Att bo i ett gömsle på en bra fågellokal och vakna upp med fågel överallt är hela underbart. Jag lovar.
/DP
Klart mest effektivt är att man slår upp tältet under nattens mörkaste tid, får några timmars sömn, vaknar vid gryningen och har man tur så vips är det fullt med fågel framför. Andra morgonen brukar ändå lite bättre då fåglarna vänjer sig. Tålamod är A och O, fladdra för mycket med objektiv och luckor är inte att föredra.
Att bo i ett gömsle på en bra fågellokal och vakna upp med fågel överallt är hela underbart. Jag lovar.
/DP
Mattias Holter
Aktiv medlem
odburt skrev:
Jag har ett skitbra gömsle, Mini Dome Hide, ifrån wildlifewatchingsupplies.co.uk som jag sätter upp där det finns fågel.
/DP
Är på jakt efter något sådant när jag fotar orre och tjäder. Hur mycket väsnas dom? Om man tex kommer åt gömslet med nåt föremål så det inte prasslar till. Är det ett tyst kamouflage, om du förstår va jag menar.
Mvh Mattias
Gatufoten
Aktiv medlem
mile skrev:
Tack för tipsen Max, jag tycker dock jag hittar dåligt med böcker på amazon på ämnet. Hade redan sökt där när jag startade tråden.
Tycker det hedrar dig att du frågar, det är det inte alla som gör.
Det kan finnas böcker ännu närmare Minns att någon sade att naturfoto av djur är en lite gnutta fotokunskap och en väldig massa kunskap om djur. Så kan det nog vara.
Minns inte exakta titeln, trots att jag har den liggande någonstans, Men den bok som jägare ska läsa för jägarexamen är en utmärkt start. Du hittar säkert under jägarförundets webbplats
JohanOlovsson
Aktiv medlem
Kolla in http://www.wildo.com
Bengt-Arne
Aktiv medlem
JohanSandin skrev:
Kolla in http://www.wildo.com
Tack för tipset!
Jag beställde omgående, dom har extrapris just nu på det där gömslet. Kanon bra!
Vänliga hälsningar
Bengt-Arne
Epix
Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Tack för tipset!
Jag beställde omgående, dom har extrapris just nu på det där gömslet. Kanon bra!
Vänliga hälsningar
Bengt-Arne
Vilket gömsle, kunde inte hitta något till lägre pris?