Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går inte ta en bild innomhus med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

czappa

Aktiv medlem
Det händer att kameran har svårt att fokusera objekt inomhus med blixt, varvid det inte går att ta en bild. Är det en inställningssak eller håller kameran på att gå sönder? Använder mig av D100 med AF-S24-85 och SB-50DX ISO 200, VB i A-läge och i P-läge
Någon med tips?
 
Eftersom ingen annan svarat (ännu) skall jag i alla fall göra ett försök. Skall tillägga att jag inte har D100 och ingen AF-S-glugg.

Är felet något som kommit plötsligt?
Fungerar AF-lampan? D100n har väl också en sån?
Kan det inte bero på dåligt omgivningsljus? (Årstiden är ju gräsligt mörk)?
Om problemet försvinner när du tänder upp lite mer låter det inte som ett fel.
Har du ingen annan glugg att testa med?
Får du "Blixt klar"-indikering i sökaren? Kolla att du har kontakt mellan kamera och blixt så det inte blivit oxid på kontakterna.

Vitpunkt och program spelar ingen större roll, det skall fungera ändå.

/AnWi
 
Vill tillägga att i kontrollpanelvisningen (val om focusområde) så visar den lilla "fyrkanten" som ska normalt sitta i mitten av rutan så finns den placerad till höger om rutan.
Märkligt!?
 
Den fyrkanten visar vad kameran, eller du, valt för område att fokusera på. På D70n använder man 4-vägskontrollen. Genom att trycka på rätt kant flyttar man valet av fokusområde. Är inte helt säker på hur det ser ut på en D100.

Då är det inte så konstigt att du har problem. Läs manualen, du har väl den? Kolla hur du ändrar val av fokusområde så skall det nog gå bättre.

/AnWi
 
Jodå jag har manualen och jag har försökt att flytta på markören men det vill sig inte att få den flyttad! Det hoppas jag i alla fall att jag gjort på rätt sätt, genom att för fokusval ändra på joystiken men det funkar inte.
 
Det finns ett vred under glädjepinnen där man kan låsa fokuspunkten. Har du låst upp den där?
 
Satt här i soffan och studerade handboken igen och Baahhh.... så enkelt det ändå var. Felet jag gjorde var att jag försökte ändra det på fel läge på funktionsratten, hade den ställd på fokusval och där går det inte att ändra läge för fokusområde. Tack väldans för att ni gav mig tips som berörde mina problem.

Poängsätter för övrigt detta forum med 5+

Hälsningar Kari
 
jag hade samma problem med min d70, men det löste sig när jag satte igång hjälpljuset.. dum som jag var hade jag glömt att jag hade den funktionen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.