Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det fixa till skakningsoskärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är alldeles för lång slutartid.
För låg ISO även om blixten skulle vatt på.
Kör du med blixt ska du köra på auto eller manuell läge.
Kör du med bländarprioritet så kan du få för långa slutartider pga att kameran inte tar hänsyn till att det även ska komma en blixt.

/Stefan

OK
Jag kör alltid på P läget som är auto? Är rätt nybörjare men P läget känns enklast fota med. Brukar vara pålitligt för det mesta men ibland tydligen inte :)

Edit: angående låga iso hadde jag bara 200 som maximum för slippa brus och det. Något högre iso samt blixt hade nog kanske kunnat förhindrat rörelseoskärpan tror jag.

Senast ändrad:
Här kommer min kraftigt förändrade version :) Hoppas du inte tar illa upp för att det är en helt annan bild! Det är som sagt bara ett väldigt snabbt ihopkokat exempel utan korrekta verktyg :)

bildr.jpg

Här kommer min kraftigt förändrade version :) Hoppas du inte tar illa upp för att det är en helt annan bild! Det är som sagt bara ett väldigt snabbt ihopkokat exempel utan korrekta verktyg :)

Är det inte lika mycket rörelseoskärpa på den?
Trodde du hade kokat ihop något utan rörelseoskärpa ;)

Haha nej så skicklig på PS är jag garanterat inte :)

Tänkte bara illustrera det jag skrev i första inlägget på den här sidan :)

Tycker den ser ganska häftig ut ändå med svartvita och med det rörelseoskärpan :)
Ska nog behålla den och inte göra som med tidigare och bara kasta bilder med rörelseoskärpa. Men det är synd att man emellanåt får bilder med rörelseoskärpa. Om det inte är meningen riktigt ;)

En annan väg är att försöka göra något "artistiskt" av bilden istället, gå loss med effekter och kanske ännu mer oskärpa?

Några minuters lek med filtret "Poster Edges", inget mästerverk men som exempel

Bilagor

• bildr_art.jpg
    bildr_art.jpg
    76.4 KB · Visningar: 202
Ja det var riktigt snyggt gjort :)
Jag får skippa försöka få bort rörelseoskärpan och istället göra något med liknande effekter som ju ser bra ut också.

lyckas ändå inte få bort oskärpan så det får vara ;)

Från Lightroom.

Ser nu att blixten inte var på som jag hade för mig.

ISO: 200
bländare: 5.6
slutartid: 1/4 s
brännvidd: 150 mm

Ser ut som du inte riktigt har koll på förhållandet mellan dessa parametrar. Dags för lite matematik! :)

Visst, lågt ISO ger lite brus, men om du här hade höjt till iso 1600 (helt OK kvalitet på Nikon D300) hade du fått ner slutartiden 3 steg, alltså till 1/32s (1/4 - 1/8 - 1/16 - 1/32), vilket kanske skulle ha varit OK i detta fall om ditt objektiv har bildstabilisering eller alternativt använt enbensstativ. Annars gäller ju tumregeln att slutartiden ska vara kortare än 1/(brännvidd x sensorn cropfaktor), alltså om du kör en D300 borde slutartiden vara under 1/(150 x 1,5)s = 1/225s.

Jag fotar mest konserter nu och och detta är orsaken till varför jag har skaffat lite ljusstarkare objektiv (och fler ska jag skaffa när jag får råd...) Nu har du fotat med f/5,6. Skulle du kunnat förstora bländaren till f/4 skulle slutartiden varit hälften kortare, och ännu hälften kortare än det med f/2.8. I bästa fall, om du hade haft en 85/1,4 hade du fått ner slutartiden från 1/4s till 1/64 med ISO 200. Med två steg högre ISO (800) hade slutartiden sjunkit ytterligare till 1/256s.

Egentligen bra att du inte använt blixt i detta fall, eftersom många anser det störande, både i publiken och på scenen. Senast då jag frågade en artist om jag kunde få ta lite bilder på hans konsert sade han att det går fint, så länge jag gör det så obemärkt som möjligt och inte använder blixt...

Jag kör på P läget som ska vara auto. Verkar inte vara nåt att lita på med andra ord då angående matematiken ;)

ISO har jag dock ställt in på 200 som standard då med auto ger för höga ISO.Oftast på aldeles för höga ISO ibland som medför för mycket brus.

Jag kör på P läget som ska vara auto. Verkar inte vara nåt att lita på med andra ord då angående matematiken ;)

ISO har jag dock ställt in på 200 som standard då med auto ger för höga ISO.Oftast på aldeles för höga ISO ibland som medför för mycket brus.

Nej, man ska inte bara lita blint på automatiken, utan det lönar sig att förstå sambanden mellan alla inställningar. Vid detta fototillfälle hade kameran inte så mycket att välja på. Största bländaren med ditt objektiv på 150 mm brännvidd var nu högst antagligen 5,6, och iso hade du låst till värdet 200. Det enda sättet för kameran att då få fram en korrekt exponering enligt informationen kamerans ljusmätning gav, var således att justera slutartiden, som nu tyvärr blev alltför lång för handhållet foto, så gott som oberoende av vilken brännvidd man använder.

Ang. autoiso, ska det vara möjligt att ställa in ett maxvärde som kameran inte går över. Jag använder dock inte autoiso då jag tycker jag förlorar lite koll på det viset. Mitt råd är att ställa in ISO så högt att slutartiden blir tillräckligt kort för att man inte ska drabbas av oacceptabelt mycket skaknings- och/eller rörelseoskärpa, men inte heller ställa in den alltför högt om man inte blir tvingad till det.

Nikons D300 klarar ju iso 1600 galant, så jag tycker bra du kan börja använda det vid dylika fototillfällen. Hellre det än en blixt, då blixten dels effektivt eliminerar det befintliga konsertljuset, dels irriterar många. Gå in i konsertpoolen och titta på vad folk har använt för inställningar för sina bilder. Kolla t.ex. in Janne Kvarnströms bilder, då jag sett att han kör med en nikon D300 på höga iso i området 1000-2500. Brusiga? Nej, det kan man inte påstå. De kanske visserligen är lite brusigare i största formatet, men inte ordentligt förminskade som här på FS.

Men i övrigt, kan du inte leva med bruset på högre iso är det väl dags för lite ljusstarka objektiv. :)

Måste bara säga att det är ganska fantastiskt av The_SuedeII när han nämnde att blixten knappt hade lämnat någon effekt alls. Kom att tänka på det nu. Efter att jag dessutom nämnde att jag hade för mig att blixten använts. Nu hade ju ingen blixt använts och detta kunde han se vilket jag själv aldrig hade kunnat. På en bild dessutom med en massa annat ljus. Önskar att jag som en nybliven amatörfotograf även hade såna hökögon också.

Om man jag ens kan kalla mig för amatörfotograf då jag ännu bara tramsat med P läget ;)

JazzBass, ja det är kanske dags för lite ljusstarkare objektiv snart, ska bara spara först ihop lite mer pengar ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar