Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Går det fixa till skakningsoskärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Om man har bild som har litegrann rörelseoskärpa/skakningsoskärpa, går det då att fixa till på något sätt?

Finns det program eller nåt som kan fixa sånt? Eller är det helt kört med såna bilder? Har en porträttbild som inte är helt skarp av sig som jag skulle vilja fixa till på något sätt.

Photoshop har ett filter för att reducera skakningsoskärpa. Enligt min erfarenhet duger det dock inte till bilder man vill titta på för att de är fina, men kanske när man måste försöka få fram viktig information ur en skakig bild.

Edit: Om jag inte missminner mig är det inget separat filter, utan troligen Smart Sharpen. Har inte PS på den här burken så jag kan inte kolla.

Om man har bild som har litegrann rörelseoskärpa/skakningsoskärpa, går det då att fixa till på något sätt?

Finns det program eller nåt som kan fixa sånt? Eller är det helt kört med såna bilder? Har en porträttbild som inte är helt skarp av sig som jag skulle vilja fixa till på något sätt.

Så vitt jag vet har PS ingenting som är specifikt till för att reducera skakningsoskärpa. Det skulle vara en rätt svår uppgift att få till en sådan funktion med gott resultat.

Ibland har det hänt att jag fått sådana uppdrag. Då har det varit en del av bilden som blivit suddig av rörelse. De gångerna har det helt enkelt blivit ett gediget maskningsarbete och sedan återskapat de kanterna som skulle synas på en skarp bild. Ett jäkla jobb, pixel för pixel...

Jag kollade i PS i en annan dator, och Smart Sharpen har ett läge som heter "Remove: Motion Blur". Då ställer man även in i vilken ledd det är skakningsoskärpa. Skarpare blir det absolut (tydligt reducerad skakningsoskärpa), men snyggt blir det absolut inte!

Du kan prova detta.

Öppna bilden i PS, tryck Ctrl/+J, duplikatlager ovanför Layer 1.

Unsharp Mask > Amount 450-500 (!) Radius 1 Threshold 0. OK.

Unsharp Mask igen > Amount 50 Radius 25-30 (!) Threshold 0. OK.

Bilden ser nog gräslig ut nu, men vi fortsätter.

Alt-klicka på Lagermask-symbolen i Lager/Layer-paletten, masken blir svart och all skärpa försvinner ur bilden, helt OK.

Mjuk pensel (B) måla fram skärpan med vitt i paletten på de ställen där det verkligen behövs, oftast ögon, mun, kanske en del av håret och ev på andra ställen som behöver denna extra skärpa.

Men OBS! Värdena här är bara utgångsvärden, testa först på ett duplikat av din bild.

Lycka till!

Man kan alltid gå åt andra hållet istället; det vill säga göra bilden lika oskarp "på andra ledden" som den är åt skak-hållet. Skakningsoskärpa är oftast mycket fulare än generell oskärpa, så det behöver inte vara så farligt som det låter. Sen kan man försöka skärpa upp bilden lite försiktigt, så att man åtminstone har skaplig lokal kontrast (ganska stor radie om man jobbar med oskarp mask).

Tackar för tipsen. Har testat fram och tillbaka nu men tyvärr får jag inte till det och blir bara sämre än vad det redan är. Lägger ner det nu och får försöka ta ny bild istället.

Eller tja, ta ny bild lär ju kanske inte hända på ett tag eller ens kommer att ske då det var utomlands bilden togs :)

Helt OK att testa denna plugin. Dock inte gratis? Pris?

Ett annat alternativ är ju att göra hela bilden rätt softad, alltså t.o.m. göra den ännu mer "suddig" för att komma ifrån oskärpan.

Vad jag förstår är det stora svårigheter att ta en ny bild?

Tyvärr hann jag ju ta bort bilden som gällde :) Ångrar nu att jag gjorde det men tyckte det var hopplöst att få till den. Här är en annan i alla fall med precis samma "mängd" rörelseoskärpa http://img340.imageshack.us/i/bildr.jpg/ och omöjligt att fixa till. Värst rörelseoskärpa syns på själva handen, på fingrarna.

Obs: varning för slö sida att ladda :)

Den här typen av bilder, artister som sjunger t.ex. i dem tycker jag att en viss oskärpa är helt OK.

Det svänger ju om killen!

Det enda jag skulle vilja ändra på är beskärningen, lite för mycket luft ovanför och på sidorna. Beskär den hårt så blir den bra.

Helt skarpa bilder av artister är väl OK för en broschyr, men för såna här "live-bilder" funkar det bra.

Om man maskar och använder PS skärpeverktyg mot rörelser och gör det i omgångar kan man nog få bättre resultat än vad min snabbmakro för sånt här klarar av.

jag hade aldrig orkat göra det hehe.

Lite Unsharp mask och highpassfilter gör oftast susen.

http://img402.imageshack.us/i/bildrny.jpg/

/Stefan

Det finns ett "klassiskt" sätt att rädda bilder med oskärpa :) Gör den svartvit, vrid upp kontrasten och ös på med grovt korn (görs lämpligen med någon plugin som simulerar korn på ett snyggt sätt). :)

Jag gjorde en kraftigt beskuren (ansiktsporträtt) variant ungefär enligt ovan, förutom att jag använde photoshops fenomenalt dåliga filter "Grain" för att generera "korn". Å andra sidan gjorde jag bara en lågupplöst version på skoj. Ok om jag klistrar in den i tråden?

Ok om jag klistrar in den i tråden?
Japp, det är det.

Vad kan förövrigt bero på att bilden fått sån rörelseoskärpa? Den inbyggda blixten på D300 användes har jag för mig. Visserligen hade några öl intagits denna afton, därav kanske kamera skanningar men det kan väl inte berott på det riktigt ;)

Lång slutartid och stor bländare...
Taget med en ganska lång brännvidd? Blixten har knappt lämnat någon effekt alls, det finns i stort sett bara "naturligt ljus" i bilden. Det finns gränser för hur långt en mindre blixt kan slå.

Man kan göra en del, men det är VÄLDIGT mycket arbete. Rörelseoskärpan är inte uniform som vid t.ex en panorering, utan ganska avsnittsberoende. Om det bara finns EN rörelsevektor i bilden kan man återskapa ganska mycket, men bara i handen och i ansiktet så hittar jag dessa fyra olika rörelser:

Bilagor

• movement vectors.gif
    movement vectors.gif
    4.3 KB · Visningar: 301
Om hela bilden har SAMMA rörelseoskärpa så... Men hur ska man kompensera för dessa fyra helt olika "blurrningsrörelser" i en och samma bild?

Hade lite dötid.
Maskade i 3 steg för att justera huvud, mikrofon/kläder och sist handen.

Unsharp mask och sen ND300 förslag på grain. Ville inte göra den s/v

För övrigt k är det svårt att söga vad som orsakat förelseöskärpan utan att veta vilka inställningar du haft på kameran.
Ser ut som du kört med för lång slutartid trots du haft blixt. En inställning som är populärt vid mingelfotografering.

Vad har du för metadata på bilden?

http://img682.imageshack.us/i/bildrny24.jpg/

/Stefan

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar