fotobollfoto
Aktiv medlem
[...] Kalle 14 betalade av hela Sveriges statsskuld [...]
Det är en ganska konstig värld när en enstaka person kan ha en sådan förmögenhet att han kan betala av en nations hela statsskuld.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
[...] Kalle 14 betalade av hela Sveriges statsskuld [...]
Återigen ”svarar” du utan att svara.8.5% låter som den federala skatten, men till den tillkommer den kantonala. Schweiz har väldigt låga skatter och lite att säga till om, eftersom kantonerna är ganska självständiga.
Återigen ”svarar” du utan att svara.
Du påstod nyss att Schweiz har högre ”företagsskatt” än Sverige. Jag kan inte hitta något stöd för ditt påstående. Så om du inte kan visa hur hög den schweiziska skatten är förutsätter jag att du, precis som i dina tidigare inlägg, bara slängde ur dig något som du tyckte lät bra, utan att bekymra dig om fakta.
Det är en ganska konstig värld när en enstaka person kan ha en sådan förmögenhet att han kan betala av en nations hela statsskuld.
Håller med, det är konstigt att nationer sköts så dåligt att det blir sådana situationer.
I skatt på bolagets vinst? Det är ganska rejält ...Mitt företag i Zürich betalar 37%
Federala är 8.5% och kantonala 28.5%
En av världens genom tiderna rikaste personer hette Bo Jonsson Grip. Han ägde så gott som hela Finland och bitar av Sverige.
Karl XIV:s adoptivfar förlorade Finland i ett krig.
Tur som det är styrd vår stat lite annorlunda nuförtiden.
Men vi kanske ska be Carl XVI Gustav att adoptera någon med egen förmögenhet som kan betala av vår statsskuld?
Enligt Expatica:
"The effective maximum income tax rate of an ordinarily taxed company with an EBT of CHF 1,000,000 is roughly 24%, the lowest about 13%."
EBT = Earnings Before Taxes (tror jag)
1 CHF ~= 9.7 SEK
Jag har inte kontrollerat detta mot någon annan informationskälla.
I skatt på bolagets vinst? Det är ganska rejält ...
I Schweiz (till skillnad från nästan alla andra civiliserade länder i världen) räknar man tydligen skatten "baklänges". Dvs om bolagets vinst är 10000 CHF så är inte skatten 37 procent av det (alltså 3700 CHF) utan 37 procent av det som är kvar efter att skatten är dragen (skatten är alltså ungefär 2700 CHF).Mitt företag i Zürich betalar 37%
Federala är 8.5% och kantonala 28.5%
28 "schweiziska procent" motsvarar då knappt 22 "svenska", dvs samma som svensk bolagsskatt. Och efter sänkningen motsvarande 18 procent.Jag hade fel ser jag nu den var 28% med 8.5% statlig skatt. Nu sedan igår 22%.
I Schweiz (till skillnad från nästan alla andra civiliserade länder i världen) räknar man tydligen skatten "baklänges". Dvs om bolagets vinst är 10000 CHF så är inte skatten 37 procent av det (alltså 3700 CHF) utan 37 procent av det som är kvar efter att skatten är dragen (skatten är alltså ungefär 2700 CHF).
37 "schweiziska procent" motsvarar då 27 "svenska procent". Fortfarande högt, högre än svensk bolagsskatt.
28 "schweiziska procent" motsvarar då knappt 22 "svenska", dvs samma som svensk bolagsskatt. Och efter sänkningen motsvarande 18 procent.
Var det inte nuvarande kung som efterskänkte statsskulden Kalle 14 betalade åt Sverige. Så fick han apanage istället för ränta på lånet
Nej, CHF och EUR var inte "likvärdiga några månader". Så dyr CHF som vi har idag (ungefär 0,92 EUR) har vi inte haft sedan 2017, och för att se en kurs på 1,0 måste vi gå tillbaka till 2015.Dom försöker hålla kursen på ca 1.2franc för 1 euro. Förra året gav dom dock upp lite (det blev för dyrt) så francen och euron var likvärdiga några månader.
Alltså: i Sverige (och nästan alla andra länder) räknas skatten som en procentsats av den summa som ska beskattas (skattesatsen 22 procent medför alltså 2200 i skatt om vinsten är 10000). Den schweiziska bolagsskatten räknas som en procentsats av vinsten efter skatt.Vet inte hur den räknas i Sverige, har aldrig haft något bolag där. Har dock inte alls något minne av att den blir något annat än just % på vinsten.
Nej, CHF och EUR var inte "likvärdiga några månader". Så dyr CHF som vi har idag (ungefär 0,92 EUR) har vi inte haft sedan 2017, och för att se en kurs på 1,0 måste vi gå tillbaka till 2015.
Alltså: i Sverige (och nästan alla andra länder) räknas skatten som en procentsats av den summa som ska beskattas (skattesatsen 22 procent medför alltså 2200 i skatt om vinsten är 10000). Den schweiziska förmögenhetsskatten räknas som en procentsats av vinsten efter skatt.
Hoppas att du har någon som hjälper dig med det där.
Sorry, skrivfel. Jag avsåg bolagsskatten, som ju hela diskussionen gällde. Har ändrat.Nu pratar jag inte om förmögenhetsskatten utan om vinstskatten.